mantelovereenkomst in concept voor drie jaar, wij willen terug naar één jaar. Dat betekent voor een organisatie dat de risico's op investeringen die je pleegt wat toenemen. Dat betekent dat die laatste stap die wij hebben gezet naar aanleiding van de inspraak op de voorstellen een kostenverho gend effect met zich heeft meegebracht. Qua uitkomst kun je zeggen dat tegemoet is gekomen aan de opmerkingen zoals die zijn gemaakt. Het belang van het gezamenlijk optrekken in de regio. De heer Biemans heeft gezegd dat dit wel eens vaker is ge noemd, maar daar heeft hij nooit een goede bewijsvoering van gezien. Dat is ook lastig, omdat de insteek niet is geweest om aan te geven wat het zou kosten als wij het niet in regio naal verband zouden doen. De insteek was, wij doen het in regionaal verband en waar komen wij dan in onze onderhande lingen uiteindelijk op uit. Wij hebben het afgelopen weekend nog eens kritisch nagekeken hoe je dat financieel kunt aange ven, dat is niet zo gemakkelijk omdat dat de insteek niet was. Maar als je nu voor zowel van de FRAM-offerte als de Kruiswerk/Thuiszorg-offerte voor Leeuwarden probeert het financiële voordeel te becijferen, dan komen wij in zijn totaliteit op f 3 ton uit voor de hele regio en voor Leeuwar den is dat 40% van het regionale budget. De heer Biemans heeft gezegd dat hij niet echt zicht heeft op de meerwaarde van Thuiszorg/Kruiswerk. Die discussie hebben wij alle vergaderingen die wij over de WVG gevoerd hebben gehad. Wij hebben aangegeven vanuit het college waarom wij de meerwaarde van Thuiszorg/Kruiswerk zien, die is vooral gekop peld aan dat deel van de doelgroep dat nu nog niet in beeld is. Dat zijn de 65+ers die WVG-gerechtigd zullen zijn in de toekomst. Wat ik mis in de reactie vanuit de verschillende fracties is dat ik denk dat voor die doelgroep een hele speciale communicatie nodig is, laat ik het zo formuleren. Ik denk dat iedereen die met oudere mensen te maken heeft die vanwege kwalen die men op hogere leeftijd krijgt steeds minder in staat zijn om zelfstandig te wonen en daarbij voor zieningen nodig hebben, dat zo iemand natuurlijk zijn huis arts als een vertrouwenspersoon en een eerste aanspreekpunt heeft. Hoewel het ook heel belangrijk is dat er iemand in de directe omgeving is die voortdurend kan constateren hoe het gaat met het gebruik maken van de voorzieningen die verstrekt worden en dat het dus goed is om telkens te zoeken naar maatwerk, naar mogelijkheden die het beste passen bij de mensen die het betreft. Dan is het niet het voorstel van het college om te zeggen dat de medewerker van Thuiszorg die bij de mensen komt wel even zal vertellen hoe het moet en hoe het zal gaan. Nee, dan beschouwen wij zo'n iemand als een inter mediair, overigens ook nog op het vlak van veel meer voorzie ningen als alleen voorzieningen die nu door de WVG worden uitgevoerd De vraag hoe het zit met de plaatselijke leveranciers. De heer Biemans had het over een brief die ik niet ken, dus daar kan ik ook niet op reageren. Ik heb gekeken naar de reacties die wij kregen op de verzoeken die wij aan de daar voor verantwoordelijken hebben gesteld. Wij hebben Stichting Kruiswerk/Thuiszorg gevraagd of voor wat de leveranties betreft met beide leveranciers zaken gedaan zouden worden. Er zouden niet onnodig relaties verbroken moeten worden tussen de klant en de leveranciers. Het Kruiswerk heeft dit beves tigd. Daarmee hebben wij de garantie dat het op die manier goed geregeld wordt. De heer Biemans heeft gevraagd of wij de contracten na één jaar kunnen wijzigen. Dat is de essentie van een contract sluiten voor één jaar. Dat betekent dat je daarna vrij bent om te kiezen. Dat moet ook wel, omdat wij de Europese aanbe steding moeten volgen. Over die Europese aanbesteding wou ik nog iets zeggen ook in verband met andere opmerkingen die zijn gemaakt over het handelen van het college. Ik denk dat je kunt constateren dat wij op twee manieren de wet overtreden hebben, als ik dat grote woord mag gebruiken. Als wij de richtlijnen van Europa hadden gevolgd bij de uitvoering van de WVG, dan zaten wij nu niet te praten over de voorstellen waar wij nu over zitten te praten, maar dan deden wij dat over een maand of vier a vijf. Dat zou beteke nen dat wij op 1 april a.s. niet klaar zouden zijn geweest om de wet uit te voeren. Wij hebben dus het belang van de WVG- gerechtigden wat dat betreft laten prefereren boven het belang van het volgen van de Europese richtlijnen. Dat bete kent wel dat wij hebben gezegd dat wij dan wel zorgvuldig juridisch moeten handelen. Door de VNG is een juridisch bureau ingeschakeld om te kijken welke positie je dan het beste in kunt nemen. Het antwoord was: je moet proberen om de contracten zo kort mogelijk te maken en je moet vervolgens in de periode dat de contracten lopen alsnog Europees kunnen aanbesteden. Het tweede punt betreft de manier waarop de raad betrokken is bij het voorstel. Als wij de tijd hadden gehad dan hadden wij natuurlijk gezegd: wij ontwikkelen een voorstel, dat kent een aantal besluitvoerings- en inspraaktrajecten. Als je dat helemaal hebt afgehandeld zegt je van dit is er uit gekomen, dit stellen wij vast en vervolgens gaan wij ons nu bezinnen over de uitvoering van dat besluit en gaan wij met de betrok ken partijen afspraken maken over hoe dat precies gaat. U weet dat het vandaag 28 maart is, dus over een paar dagen is 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 20