heeft hij goed ingeschat. Hij heeft twijfels geuit bij het meerwerk van Kruiswerk. Hij vraagt wat de financiële risico's zijn als wij de zaak om gooien. Die vraag heeft de heer Kroes mij ook in de commis sievergadering gesteld: wat gebeurt er als wij een andere organisatie betrekken bij de uitvoering. Ik heb toen geant woord: zo hebben wij daar niet mee gewerkt, wij hebben een tijd geleden offertes gevraagd; op basis van een vergelijking van die offertes zijn wij met een van de twee partijen verder gegaan om een concreet voorstel uit te werken. Bij dat uit werken van dat voorstel hebben wij ook een aantal opmerkingen die wij vanuit de doelgroep gekregen hebben meegenomen. Dat heeft in regioverband geleid tot een concept-mantelovereen komst die een bepaald prijsplaatje laat zien. Als men wil weten wat het betekent als met een andere partij het verdere traject wordt afgewandeld en waar dat dan uitkomt, dan is mijn simpele antwoord: dat weet ik niet, want wij hebben dat traject niet afgelopen. Over het collectieve vervoerssysteem van de FRAM heb ik gesproken. Wij hebben overigens de contracten die in een stuk of zes andere gemeenten zijn aangegaan vergeleken. Wat dan opvalt is dat vergelijkbare gemeenten als Groningen, Alkmaar, Apeldoorn, Enschede en Maastricht bijna allemaal kiezen voor het verplicht stellen van het collectieve systeem voor de hele doelgroep. Op zich zijn wij dus uitzonderlijk wat be treft het voorstel voor de oude doelgroep de keuzevrijheid te laten. Wat vervolgens opvalt, is dat als je het systeem echt wilt vergelijken dat haast niet kan omdat al die systemen in mijn ogen hele vreemde beperkingen kennen, maar zij zullen ter plaatse wel heel logisch zijn en met name anders zijn als het gaat om de eigen bijdrage van de gehandicapten. De syste men die ik gezien heb vragen meestal een hogere eigen bijdra ge dan het openbaar vervoer-tarief waar wij op zijn gaan zitten. In financieel opzicht zijn de systemen lastig met elkaar te vergelijken, ook wat betreft het gebied waarvoor zij gelden. Ons systeem geldt in elk geval voor Friesland exclusief de zuidelijkste gemeenten van de provincie. De heer Hoogeveen heeft ook gevraagd hoe het met de uitvoe ringskosten van het eigen bijdragesysteem zit dat nu voor ligt. Dat zit in het contract dat wij met Thuiszorg willen gaan afsluiten, dat is inclusief het uitvoeren van een eigen bijdrageregeling. De heer Kroes ging wat mij betreft het meest ver in zijn kwalificatie van hoe het tot nu toe gegaan is. Ik ben daar in algemene zin al op ingegaan. Hij heeft gesproken over het voorstel van het projectbureau 42 AVO. Een van de brieven die hij wellicht nog niet gelezen heeft, die hij op zijn stoel heeft aangetroffen, is een brief van De Stipe die nog eens uitgebreid uiteen zet hoe het nu eigenlijk gegaan is met het voorstel van de FRAM dat nu voorligt en op welke manier de taxi-ondernemers in de provin cie daarbij betrokken zijn. Ik vind die brief wel erg illu stratief voor hoe je de voorstellen die nu op het laatste moment op onze bureaus neerdalen moet beoordelen. Dan heeft de heer Kroes een motie ingediend waarvan het besluit luidt: opnieuw met de FRAM te onderhandelen met als doel die keuzevrijheid. Ik heb al aangegeven dat ik het heel prettig zou vinden als dat kon, maar dat mijn contacten met de FRAM zo zijn geweest dat van die kant is aangegeven dat men dat niet een onderhandelingspunt vindt, maar dat een punt vindt waarvan men vindt dat als je daarvoor kiest, het sys teem dan niet meer exploitabel is en dan praten wij niet meer over een aangepast systeem, maar dan praten wij over geen systeem. In die zin wil ik de raad de motie sterk ontraden. De heer Kroes heeft aangegeven dat wat hem betreft de eigen bijdrage wel progressiever zou mogen zijn. Dat had ik ook niet anders verwacht gezien de verschillende politieke voor keuren in deze raad. Het college heeft geprobeerd om daar de gulden middenweg in de vinden. De heer Greving heeft een motie ingediend met betrekking tot het collectief vervoerssysteem. Daar geldt wat mij betreft hetzelfde voor als wat ik net heb opgemerkt bij de motie van de heer Kroes, dat het geen kwestie van onderhandelen is. Voor mij is wel duidelijk welke conclusie de heer Greving daar dan uit trekt. Ik heb aangegeven dat het voor ons een afweging van twee belangen was, de ene kan de ene keuze maken en de andere de andere. (De heer Greving: ik heb daar nog een vraag aan gekoppeld waarom er niet gekozen is voor Europese aanbesteding.) Ik dacht dat ik dat al gezegd had in mijn eerdere opmerking, maar dan is dat de heer Greving ontgaan. Ik heb aangegeven dat wij naar aanleiding van het juridisch advies dat wij hebben gekregen, hebben gekeken hoe wij de concept-overeen komsten die wij hadden afgesloten, beide voor drie jaar, binnen de marges van verantwoorde financiële consequenties konden terugbrengen. Daaruit is ons gebleken dat dat voor de FRAM voor twee jaar kon en voor Kruiswerk/Thuiszorg voor één jaar. Over de eigen bijdrageregeling zoals die nu voorligt heeft de heer Greving een aantal opmerkingen gemaakt, maar gezegd: laten wij het nu zo maar doen, dan moeten wij bij de evalua- 43

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 22