wat te groot is om nu anders te besluiten ten aanzien van de
uitbesteding uitvoeringsorganisatie. Wat dat betreft zal mijn
fractie dan ook instemmen met het collegevoorstel.
Voor het onderdeel van de vervoersvoorziening geldt een bijna
vergelijkbaar verhaal. Daar botsen principe en praktijk. Het
principe dat iedereen eigenlijk de vrije keuze zou moeten
hebben tussen of deelnamen aan het collectieve systeem of een
individuele vervoersvergoeding staat voor mij nog als een
paal boven water. Het probleem is alleen dat dat principe
niet te realiseren is met het voorstel zoals de FRAM dat aan
ons gedaan heeft. De praktijk is dat als wij nu niet met de
FRAM in zee willen gaan grote nadelen heeft voor een grote
groep van betrokkenen. Alles afwegend vinden wij toch dat wij
het contract met de FRAM voor de komende twee jaar moeten
aangaan. Dat betekend wel dat wij na twee jaar aan het eind
van het contract opnieuw met die vrije keuze in de slag
moeten gaan met de FRAM. Het zal voor de FRAM heel duidelijk
moeten zijn dat in de nieuwe onderhandelingen over een ver-
volgcontract dat een heel belangrijk element zal zijn. De
FRAM krijgt nu twee jaar de tijd om zich te gaan bewijzen met
dit systeem. Dat betekent dus dat zij kwaliteit zullen moeten
leveren. Het moet zover komen dat zelfs als mensen de vrije
keus hebben ze toch voor dat systeem kiezen. Doen mensen dat
niet, dan heeft dat systeem kennelijk geen bestaansrecht en
is het maar zeer de vraag of wij een vervolgcontract moeten
aangaan. Ik denk dat de FRAM zich dat heel goed moet realise
ren.
De overige opmerkingen die zijn gemaakt ten aanzien van de
eigen bijdrageregeling kan mijn fractie mee instemmen.
Ten aanzien van de moties denk ik dat ons standpunt duidelijk
zal zijn.
De eerste motie van de heer Biemans over de medewerker bij
woonvoorzieningen, ik denk dat het antwoord van de wethouder
daarop voldoende is.
Ten aanzien van de moties van de PAL/GL- en de GPV/RPF/SGP-
fractie over de vervoersvoorziening denk ik dat het standpunt
van mijn fractie duidelijk is. Wij kunnen die moties niet
steunen
De moties van de WD- en de GPV/RPF/SGP-f ractie over de
uitbesteding vinden wij op zich sympathiek. Wij kunnen alleen
op dit moment onvoldoende overzien wat de consequenties
daarvan zullen zijn. Wij vinden het dan ook onverantwoord dat
risico op dit moment te nemen.
De heer Kroes: Voorzitter, ik wil mij aansluiten bij de
50
woorden van mijn voorganger over de effecten die niet te
overzien zijn op het moment dat wij een andere keuze maken.
Ik durf de stelling aan dat ook de effecten met de keuze die
wij nu maken nog niet te overzien zijn, omdat er nog behoor
lijk wat openingen liggen.
Ik wil beginnen met het collectief vervoerssysteem.
Als Leeuwarden niet mee zou doen, dan zou de FRAM waarschijn
lijk afhaken. Dus als de stad Leeuwarden niet meedoet dan zal
het hele systeem in de regio Noord-Friesland niet van de
grond kunnen komen. Dat geeft aan dat het cruciale punt is
dat de gemeente Leeuwarden meedoet. Uit onderzoeken is ook
gebleken dat alleen in stedelijke gebieden een collectieve
voorziening zoals die er nu ligt uit kan. Dus Leeuwarden is
rendabel en de rest van de regio is niet rendabel. Het zou
een voordeel kunnen zijn op het moment dat wij in Nederland
een dekkend systeem krijgen. Als wij in Friesland nu al zien
dat gemeenten als Opsterland, Heerenveen en ik dacht ook de
Stellingwerven afhaken en niet kiezen voor de FRAM, zij
zeggen daar geloven wij niet in, waar zijn wij dan in Leeu
warden mee bezig.
Dat betekent dat wij blijven vasthouden aan in ieder geval de
vrijheid van keuze. Wij zijn als PAL/GL-fractie natuurlijk
ook voor een collectief systeem. Er werd ook al een beetje
onze richting uitgekeken van "en milieu-overwegingen?". Dat
is een non-argument in deze discussie, want als wij dat mee
gaan nemen, dan vind ik dat wij nu moeten afspreken dat wij
een collectief systeem moeten hebben voor 85.000 inwoners in
Leeuwarden, want dan gaan wij volledig akkoord.
Wat ons betreft sluiten wij ons aan bij de motie van de heer
Greving en laten wij de motie die wij hebben ingediend over
het onderdeel vervoer vallen, omdat de motie van de heer
Greving nog iets verder gaat. Wij stellen gewoon vast dat wij
die vrijheid van keuze willen hebben, dat dat niet kan is
voor mij nog niet duidelijk. Kunt u mij dan, college de
garantie geven dat de gemeente Leeuwarden over een jaar niet
geconfronteerd gaat worden met een tekort op dat systeem? Dat
is afgedekt? Primal Dan ben ik benieuwd hoe dat systeem gaat
werken, want ik geloof daar niet in.
Dan de uitvoeringsinstanties als het gaat om GAK/GMD, Thuis
zorg/Kruiswerk. Wij blijven onze steun aan de motie van de
WD-fractie houden. Wij vinden nog steeds dat dat een betere
weergave is en een betere samenwerking is waaruit de sterke
punten van beide organisaties volledig gebruikt worden. Dus
die motie wil ik laten staan.
Ten aanzien van de eigen bijdrage hebben wij zojuist besloten
om in ieder geval nu akkoord te gaan met het compromis-voor-
51