wat te groot is om nu anders te besluiten ten aanzien van de uitbesteding uitvoeringsorganisatie. Wat dat betreft zal mijn fractie dan ook instemmen met het collegevoorstel. Voor het onderdeel van de vervoersvoorziening geldt een bijna vergelijkbaar verhaal. Daar botsen principe en praktijk. Het principe dat iedereen eigenlijk de vrije keuze zou moeten hebben tussen of deelnamen aan het collectieve systeem of een individuele vervoersvergoeding staat voor mij nog als een paal boven water. Het probleem is alleen dat dat principe niet te realiseren is met het voorstel zoals de FRAM dat aan ons gedaan heeft. De praktijk is dat als wij nu niet met de FRAM in zee willen gaan grote nadelen heeft voor een grote groep van betrokkenen. Alles afwegend vinden wij toch dat wij het contract met de FRAM voor de komende twee jaar moeten aangaan. Dat betekend wel dat wij na twee jaar aan het eind van het contract opnieuw met die vrije keuze in de slag moeten gaan met de FRAM. Het zal voor de FRAM heel duidelijk moeten zijn dat in de nieuwe onderhandelingen over een ver- volgcontract dat een heel belangrijk element zal zijn. De FRAM krijgt nu twee jaar de tijd om zich te gaan bewijzen met dit systeem. Dat betekent dus dat zij kwaliteit zullen moeten leveren. Het moet zover komen dat zelfs als mensen de vrije keus hebben ze toch voor dat systeem kiezen. Doen mensen dat niet, dan heeft dat systeem kennelijk geen bestaansrecht en is het maar zeer de vraag of wij een vervolgcontract moeten aangaan. Ik denk dat de FRAM zich dat heel goed moet realise ren. De overige opmerkingen die zijn gemaakt ten aanzien van de eigen bijdrageregeling kan mijn fractie mee instemmen. Ten aanzien van de moties denk ik dat ons standpunt duidelijk zal zijn. De eerste motie van de heer Biemans over de medewerker bij woonvoorzieningen, ik denk dat het antwoord van de wethouder daarop voldoende is. Ten aanzien van de moties van de PAL/GL- en de GPV/RPF/SGP- fractie over de vervoersvoorziening denk ik dat het standpunt van mijn fractie duidelijk is. Wij kunnen die moties niet steunen De moties van de WD- en de GPV/RPF/SGP-f ractie over de uitbesteding vinden wij op zich sympathiek. Wij kunnen alleen op dit moment onvoldoende overzien wat de consequenties daarvan zullen zijn. Wij vinden het dan ook onverantwoord dat risico op dit moment te nemen. De heer Kroes: Voorzitter, ik wil mij aansluiten bij de 50 woorden van mijn voorganger over de effecten die niet te overzien zijn op het moment dat wij een andere keuze maken. Ik durf de stelling aan dat ook de effecten met de keuze die wij nu maken nog niet te overzien zijn, omdat er nog behoor lijk wat openingen liggen. Ik wil beginnen met het collectief vervoerssysteem. Als Leeuwarden niet mee zou doen, dan zou de FRAM waarschijn lijk afhaken. Dus als de stad Leeuwarden niet meedoet dan zal het hele systeem in de regio Noord-Friesland niet van de grond kunnen komen. Dat geeft aan dat het cruciale punt is dat de gemeente Leeuwarden meedoet. Uit onderzoeken is ook gebleken dat alleen in stedelijke gebieden een collectieve voorziening zoals die er nu ligt uit kan. Dus Leeuwarden is rendabel en de rest van de regio is niet rendabel. Het zou een voordeel kunnen zijn op het moment dat wij in Nederland een dekkend systeem krijgen. Als wij in Friesland nu al zien dat gemeenten als Opsterland, Heerenveen en ik dacht ook de Stellingwerven afhaken en niet kiezen voor de FRAM, zij zeggen daar geloven wij niet in, waar zijn wij dan in Leeu warden mee bezig. Dat betekent dat wij blijven vasthouden aan in ieder geval de vrijheid van keuze. Wij zijn als PAL/GL-fractie natuurlijk ook voor een collectief systeem. Er werd ook al een beetje onze richting uitgekeken van "en milieu-overwegingen?". Dat is een non-argument in deze discussie, want als wij dat mee gaan nemen, dan vind ik dat wij nu moeten afspreken dat wij een collectief systeem moeten hebben voor 85.000 inwoners in Leeuwarden, want dan gaan wij volledig akkoord. Wat ons betreft sluiten wij ons aan bij de motie van de heer Greving en laten wij de motie die wij hebben ingediend over het onderdeel vervoer vallen, omdat de motie van de heer Greving nog iets verder gaat. Wij stellen gewoon vast dat wij die vrijheid van keuze willen hebben, dat dat niet kan is voor mij nog niet duidelijk. Kunt u mij dan, college de garantie geven dat de gemeente Leeuwarden over een jaar niet geconfronteerd gaat worden met een tekort op dat systeem? Dat is afgedekt? Primal Dan ben ik benieuwd hoe dat systeem gaat werken, want ik geloof daar niet in. Dan de uitvoeringsinstanties als het gaat om GAK/GMD, Thuis zorg/Kruiswerk. Wij blijven onze steun aan de motie van de WD-fractie houden. Wij vinden nog steeds dat dat een betere weergave is en een betere samenwerking is waaruit de sterke punten van beide organisaties volledig gebruikt worden. Dus die motie wil ik laten staan. Ten aanzien van de eigen bijdrage hebben wij zojuist besloten om in ieder geval nu akkoord te gaan met het compromis-voor- 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 26