individuele vervoersvoorziening. Mevrouw Waanders heeft daarover gezegd dat wij eigenlijk wel verplicht zijn om zo'n collectief vervoerssysteem in het leven te roepen. (Mevrouw Waanders: Ik heb niet gesproken over verplichtingik heb het gehad over de nieuwe doelgroep.) Om voor de nieuwe groep een verplichte collectieve vervoersvoorziening in het leven te roepen, want die groep beschikt niet over vervoer. Ik weet niet waar zij dat op baseert. Als dat zo is, dan kan men ze rustig de keuzevrijheid geven en hoeft de FRAM er niet wakker van te liggen. Als die er niet is dan gaat haar argument niet op. Ik hoop dat dat haar duidelijk is. Als die doelgroep niet over eigen vervoer beschikt, dan is het geen risico van de FRAM om hen die keuzevrijheid te gunnen. Ik hoop dat zij het nu begrijpt. Ik heb de motie daarover neergelegd. (De heer JanBsen (weth.): Het is niet zo zwart wit, maar wat genuan ceerder.) Als het wat genuanceerder is, dan moeten wij die ruimte maar claimen en dat doe ik ook in deze motie. Mijn motie gaat terecht iets verder dan de motie die de PAL/GL- fractie ingediend heeft. Zij wilden nog een keer de onderhan deling in gaan met de FRAM om te kijken hierover overeenstem ming te bereiken. De PAL/GL-fractie heeft die motie ingetrok ken. Mijn motie gaat er om dat wij dat onderhandelingstraject niet ingaan, want wij kunnen gewoon onze besluitvorming voorleggen aan de FRAM en de FRAM kan het nemen of niet. Als zij het niet nemen, dan gaan wij gelijk het Europees aanbe stedingstraject in. Er zijn andere aanbieders die het graag onder dezelfde condities hadden willen doen, dus wij vallen ons daar geen buil aan. Wij laten ons wat dat betreft niet een vervoerssysteem opdringen door de FRAM, wij claimen deze vrijheid. (De heer Janssen (weth.): Voorzitter, ik geloof dat het nu iets te eenvoudig wordt. Wil de heer Greving zeggen welke die andere aanbieders zijn, die onder de condities van vrije keuzemogelijkheidhet aanbod dat de FRAM gedaan heeft willen overnemen, want daar ben ik zeer benieuwd naar.) Er komt morgen of overmorgen nog een rapport over andere Friese taxi-ondernemers die best een goed voorzieningenpakket willen aanbieden, uit. (De heer Janssen (weth.): Nu begrijp ik er niets meer van, de heer Kroes zei dat die club had aangetoond dat het niet kon zoals de FRAM het wilde en nu zegt de heer Greving dat het wel kan.) Voor de totale regio niet. (De heer Janssen (weth.): Daar wonen ook gehandicapten.Daar wonen ook gehandicapten. Het kan best zo zijn dat het platteland veel eerder voor een individueel vervoerssyteem moet kiezen dan een stad, omdat je daar totaal andere omstandigheden hebt. Er is helemaal geen dogma dat wij regionaal tot een zelfde keuze moeten gaan komen. Dat heeft de wethouder op geen enkele manier aangetoond. In een stad zou een collectief vervoerssysteem eerder uit kunnen dan op het platteland. Ik stem ook in met een collectief vervoerssysteem, maar ik wil 56 tegelijk de keuzevrijheid voor iedereen om te kiezen voor een individuele mogelijkheid. Dat is de inhoud van mijn motie. Ik dacht ook dat de PvdA-fractie daarmee in kon stemmen. Dan ten aanzien van de tweede motie die ik heb ingediend. Op dit moment toch maar kiezen voor GAK/GMD, dat brengt de minste risico's met zich mee, zowel voor de gemeente als ook voor Kruiswerk/Thuiszorg. Ik handhaaf de motie. Ik heb op dit moment gemerkt dat die geen steun heeft van de CDA-, de PvdA en van de D66-fractie. Dat zijn toevallig wel de partijen die op dit moment rond de tafel zitten voor college-onderhande lingen. (De heer Van Olffen: Dat is goedkope politiek.(De Voorzitter: Als de heer Greving dit louter als constatering bedoelt, dan is dit buiten de orde van de vergadering.) Het is helemaal geen goedkope politiek, het is wel zo dat wij in deze situatie vaak te maken hebben met collegepartijen die ook een stuk rugdekking aan een wethouder geven. Dat is hun goed recht, als zij dat ook op goede argumenten kunnen stoe len. Ik kan helaas die argumenten niet overnemen. Ik heb met het voorstel van het college overwogen om zoveel mogelijk daarmee akkoord te gaan, hoewel ik op onderdelen ook afwij kende meningen heb. Ik heb daar twee moties over ingediend. Ik moet de beantwoording van de wethouder nog afwachten, maar tot nu toe zijn de antwoorden voor mij erg teleurstellend geweest. Ik overweeg dan ook het totale voorstel van het college af te wijzen. Maar ik wacht de tweede termijn van de wethouder nog even af. De heer Janssen (weth.): Voorzitter, waar ik bang voor was, omdat de WVG ingevoerd zou worden in een tijd van verkiezin gen en die is nog niet afgelopen want 3 mei hebben wij weer verkiezingen, is dat de WVG een politiek spelletje in de verkiezingen zou worden. Wij hebben daar heel plezierig ook buiten de officiële vergadering met de raadsleden uit de commissie over kunnen praten van laten wij nu in godsnaam met elkaar afspreken dat wij dat niet doen, laten wij handelen op basis van inhoudelijke argumenten, naar elkaar luisterend en met respect voor eikaars argumenten. Ik vind het jammer dat bij de laatste besluitvorming die afspraak niet meer blijkt te gelden. De heer Biemans heeft nog gevraagd naar de datum van 1 juli 1994 uit de mantelovereenkomst die wij met de Stichting Thuiszorg hebben, hoe dat precies zit. Daar staat: uiterlijk per 1 juli 1994 zullen partijen aangeven op welke wijze een mogelijke verlenging van de overeenkomst vorm kan krijgen. Wij hebben met elkaar procedure-afspraken gemaakt over hoe wij verder gaan. Ik denk dat dat alleen maar benadrukt waar 57

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 29