raadplegen over de hoofdlijnen, maar vervolgens buiten de keuze voor het uitbestedingstraject te houden en ook nog eens die keuze als een vrijwel voldongen feit naar buiten te brengen, heeft de wethouder een ernstige fout gemaakt. Mijn fractie heeft dit opgevat als het "buitenspel zetten" van de commissie en het "op het verkeerde been zetten" van de be langhebbenden. De tijdsdruk kan niet als een argument ge bruikt worden: op 2 februari waren de stukken klaar, op 14 februari is de WVG in het college van B&W besproken. Gelet op het belang van deze zaak was een extra ronde om de commissie te consulteren op zijn plaats geweest. Dat is niet gebeurd, met de bekende gevolgen. Een van de gevolgen van de bezuinigingen die de rijksoverheid ons heeft opgelegd is de korting op de vervoersvergoeding. Geschat wordt, maar dat weten wij niet zeker, dat de doel groep zal verdubbelen. Omdat we niet meer geld beschikbaar hebben dan de 'oude' doelgroep kreeg, gaat het om een halve ring. Daarmee worden de verplaatsingsmogelijkheden van de gehandicapten ernstig belemmerd. Welke oplossing er ook gekozen wordt. Het college stelt voor om in te gaan op een collectief sys teem waarbij de FRAM als coördinator op zal treden. Oorspron kelijk lag in het voorstel besloten dat de bestaande AAW- gerechtigden gedwongen werden om gebruik te maken van dat collectieve systeem. Mede naar aanleiding van vele opmerkin gen door de insprekers bij de commissie en tijdens de hoor zitting is besloten een overgangsregeling voor te stellen: een keuzemogelijkheid voor bestaande gevallen voor ofwel een vergoeding ofwel het deelnemen aan het collectieve systeem. Mijn fractie ziet dat als een winstpunt, maar betreurt het dat de keuzemogelijkheid niet ook voor nieuwe WVG-gevallen geldt. De FRAM heeft te kennen gegeven dat de bezettingsgraad dan te laag dreigt te worden en het systeem niet rendabel te krijgen is. Voorzitter, wij zien wel enkele voordelen van het collectieve systeem. Met name in de nieuwe doelgroep, de ouderen, zijn veel mensen te vinden zonder eigen auto. Een geldelijke vergoeding biedt dan alleen soelaas indien men mensen met auto bereid vindt om hen te rijden. Met het collectieve systeem wordt de mobiliteit van deze groep min of meer ge waarborgd. Door de overgangsregeling wordt voorkomen dat de andere WVG-gerechtigden daar zonder meer de dupe van zouden worden. Ook vanuit milieu-oogpunt zien we voordelen aan een Aanvullend Openbaar Vervoerssysteem. Het combineren van ritten voor verschillende mensen brengt, op bescheiden schaal weliswaar, de automobiliteit terug. Wat een punt van zorg voor mijn fractie is, is de financiële onzekerheid die met de invoering van de WVG gepaard gaat. Ook het FRAM-systeem kent een open-einde-regeling: per deelnemer wordt een bedrag van 1.100,betaald. Daar zitten nadelen aan, maar door de onbekendheid van de nieuwe doelgroep zit die onzekerheid ook in ieder ander systeem van vervoersvoorzieningen ingebakken. Ten aanzien van het vervoerssysteem neigen wij naar het steunen van het collegevoorstel. Misschien kan de wethouder in zijn antwoord nog eens ingaan op de opvatting van de FRAM dat nieuwe WVG-gerechtigden geen keuzemogelijkheid kunnen krijgen. Ik neem aan dat daar de afgelopen dagen ook overleg over is gevoerd. Voorzitter, het college gaat ervan uit dat na 1 januari 1996 een sluitend systeem van aanvullend openbaar vervoer ontwik keld zal zijn. Mocht tijdens de evaluatie vóór de verlenging van het contract met de FRAM blijken dat dat niet het geval is, dan lijkt het mij logisch dat we ook nog eens naar het verlengen van de vergoeding van 500,voor buiten-regio- vervoer kijken. Die evaluatie voorzitter vindt mijn fractie een uitstekende zaak De uitbesteding. In november hebben we ingestemd met het uitbesteden van een zo groot mogelijk deel van het WVG-traject. Daarbij werd gedacht aan, zo stond te lezen in de stukken, "GGD, GAK-GMD, Thuiszorg, Kruiswerk, enz.". Er werd op geen enkele manier de indruk gewekt dat er in het aantal instanties dat om een offerte zou worden gevraagd een beperking werd aangebracht. Toen later bleek dat de keuze van het college gemaakt was uit twee offertes en andere instel lingen en instanties niet eens om een offerte was gevraagd, heeft dat bij mijn fractie grote verbazing gewekt. Gecombi neerd met de onvrede over het niet-informeren van de commis sie, waarover ik al wat zei, heeft dat in eerste instantie een belangrijke rol gespeeld bij de beoordeling van de voor stellen van het college. Het was voor mijn fractie onverteerbaar dat in eerste instan tie de plaatselijke leveranciers uit het WVG-traject werden gehouden. De stichtingen Kruiswerk en Thuiszorg zouden het gehele traject wel voor hun rekening nemen. Dat daarmee ten aanzien van de levering een monopoliepositie werd gecreëerd voor de farmaceutische gigant ACF-Brocacefdie via een stichtingenconstructie een plaats wilde veroveren op de revalidatiemarkt, was de wethouder blijkbaar ontgaan. Daarom hebben wij de voorwaarde gesteld dat de zogenaamde Thuiszorg winkels, via via eigendom van ACF-Brocacef, niet in het WVG- 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 4