traject in de gemeente Leeuwarden mogen worden betrokken. Aan die voorwaarde is nu voldaan voorzitter, maar het hoeft natuurlijk geen betoog dat geen enkele instelling, die op de een of andere manier in handen is van een fabrikant van revalidatiemiddelen, de levering van de WVG-voorzieningen in handen mag krijgen. Ook in de toekomst zullen wij dat als toetssteen blijven hanteren. De plaatselijke leveranciers worden nu bij de levering inge schakeld. De vraag van onze kant is: is dat nu definitief geregeld of zijn er nog besprekingen gaande tussen Kruiswerk enerzijds en Lammert de Vries en Hofstede anderzijds? Als er nog besprekingen gaande zijn, mij heeft een brief daarover bereikt, wil ik graag weten hoe de stand van zaken is, want wij nemen nu blijkbaar beslissingen zonder dat er definitieve afspraken gemaakt zijn. Voorzitter, dan kom ik aan de keuze voor Thuiszorg en Kruis werk als uitvoerende instellingen voor de WVG. Het was voor mijn fractie onbegrijpelijk dat niet gebruik werd gemaakt van de bestaande deskundigheden van instellingen die zich al met het verstrekken van voorzieningen aan gehan dicapten bezig hielden. Tegen die achtergrond hebben wij de wethouder dan ook gevraagd het GAK-GMD en de plaatselijke leveranciers in te schakelen bij het WVG-traject. De wethou der heeft geprobeerd aan dat verzoek gevolg te geven. Daarbij heeft hij echter steeds vastgehouden aan het betrekken van de stichtingen Kruiswerk en Thuiszorg in de uitbesteding. Dat vasthouden aan Thuiszorg en Kruiswerk heeft er bij mijn fractie toe geleid dat we gezocht hebben naar de meerwaarde van deze instellingen in het WVG-traject. Door de wethouder is betoogd dat het combineren van zorgtaken in één instel ling, en daarmee het creëren van één loket voor alle WVG- gerechtigden van groot belang was. Ook heeft hij gewezen op het belang van gezamenlijk optrekken in de regio. Voorzitter, ten aanzien van dat laatste hebben we herhaalde lijk gevraagd om nu eens duidelijk te maken waar dat voordeel in zit, hoe dat zichtbaar te maken is. Dat is keer op keer niet gelukt. Dat betekent voor mijn fractie dat dit argument geen rol kan spelen bij het bepalen van de uiteindelijke keuze voor het uitvoeringstraject in de gemeente Leeuwarden. Blijft over, voorzitter, de integratie van zorgtaken en het vormen van één loket. De wethouder heeft betoogd dat de bedoeling van het inschake len van Thuiszorg en Kruiswerk is dat gezinshulpen en wijk verpleegkundigen korte lijnen hebben om te signaleren dat een belanghebbende (en we praten dan meestal over oudere belang hebbenden) een voorziening nodig heeft. Het is nu in de 8 praktijk meestal de huisarts die die signalerende functie heeft. De opvatting van mijn fractie is dat de toegevoegde waarde van deze mensen (gezinshulpen en wijkverpleegkundi gen), die overigens wel degelijk heel waardevol werk doen, voor het WVG-traject minder groot is dan de wethouder doet voorkomen. Korte lijnen zijn tegenwoordig meestal telefoon lijnen. Er is geen institutionalisering nodig om korte lijnen te realiseren. Als de uitvoerende organisatie er maar voor zorgt dat bekend is bij wie men moet zijn voor voorzieningen, dan hoeft het niet per definitie te gaan om de eigen organi satie waar de gezinshulp of de wijkverpleegkundige bij is aangesloten Los daarvan, in een rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid is aangegeven dat binnen twee tot vijf jaar de instellingen voor gezinshulp en kruiswerk in principe moeten fuseren. De integratie van zorgtaken op dat niveau krijgt dan over enige jaren toch gestalte. Daar is de WVG niet voor nodig. Als niet om die redenen de stichtingen Kruiszorg en Thuiswerk ingeschakeld hoeven worden, waarom dan wel? Voorzitter, een voordeel van de Stichting Thuiszorg is dat men ervaring heeft met het werken met vaste budgetten en met het innen van eigen bijdragen. Daar heeft mijn fractie wel degelijk oog voor. Voor indiceringen ligt dat anders. Bij Thuiszorg is onvoldoende kennis aanwezig om in het kader van de WVG te kunnen beoordelen welke aanpassing of voorziening nodig is. Dat was ook de reden om op het inschakelen van GAK- GMD aan te dringen. Thuiszorg zal nu in samenwerking met GAK-GMD de indicering verzorgen. Ik kom daar nog op terug. Kruiswerk neemt het "hoofdaannemerschap'* op zich en zal via de plaatselijke leveranciers de levering verzorgen. Bij die levering is de toegevoegde waarde beperkt. Kruiswerk zal immers fungeren als een soort "verdeelstation" tussen Lammert de Vries en Hofstede. Voorzitter, door op die manier de wensen van de commissie in te passen in de al gemaakte keuze voor Thuiszorg en Kruiswerk ontstaat een bureaucratisch en onduidelijk netwerk van in stellingen die zich met de WVG gaan bezighouden. Wat gaat nu namelijk gebeuren? De aanvraag komt binnen bij Thuiszorg of Kruiswerk. Die laat GAK-GMD een indicatie doen. Het resultaat van de indicering gaat weer naar Thuiszorg, die stuurt het rapport door naar Kruiswerk, die informeert Lammert de Vries of Hofstede en die gaan bestellen/aanpassen etc. Tussendoor neemt een gemeentelijk ambtenaar nog de beslissing dat de klant zijn of haar stoel mag krijgen. De klant krijgt zijn 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 5