stoel uiteindelijk wel, maar de diverse instanties die ik net noemde krijgen ook de rekening van de andere instanties voor al die administratieve handelingen. Dit traject komt mij voor als onnodig bureaucratisch en duur. Over duur gesproken, er zijn aan dit traject meerkosten verbonden ten opzichte van de eerdere afspraken waar de deskundigheden nog niet waren ingeschakeld. Het gaat mij te gemakkelijk als gesteld wordt dat de extra kosten het gevolg zijn van de wensen van de commissie. Eerder lijkt mij de conclusie gerechtvaardigd dat de offertes van Thuiszorg en Kruiswerk veel te optimistisch waren en dat nu pas de werke lijke kosten om de hoek komen kijken, met andere woorden dat wij nu pas met een reëel kostenoverzicht te maken hebben. Al deze overwegingen hebben mijn fractie tot de afweging gebracht of wij wel met dit traject kunnen instemmen. Naar onze mening had het ook korter en efficiënter met minder financiële risico's voor de gemeente gekund. Daarbij had bijvoorbeeld Thuiszorg als loket kunnen fungeren waar de hoogwaardige intake plaatsvindt; GAK-GMD had de medische indicering kunnen verzorgen en kunnen dienen als verdeelsta tion naar de plaatselijke leveranciers (wat ze nu ook al doen), waarna die leveranciers de klant zijn of haar rolstoel aanpassen en leveren. Thuiszorg int vervolgens als admini stratief bureau de eigen bijdrage. Dit alles moet volgens mijn fractie op basis van lump-sum-contracten, zoals het GAK- GMD in eerste instantie voorlegde, mogelijk zijn. Bij de afwegingen heeft voor mijn fractie ook een belangrijke rol gespeeld dat de datum 1 april wel erg dichtbij gekomen is. Wat zijn de gevolgen als we nu niet instemmen met het voorstel zoals dat hier voorligt? Wij hebben daar naar geïn formeerd en zijn tot de conclusie gekomen dat de financiële risico's dan nog veel groter worden en dat de klant, de gehandicapte, met veel onduidelijkheid te maken krijgt, die ook niet zo snel op te lossen is. Dat achten wij ongewenst. Ook heeft een rol gespeeld dat de nu voorliggende contracten maar één jaar duren. Dat betekent voor mijn fractie dat de raad de ruimte heeft om bij het vaststellen van het defini tieve uitvoeringstraject af te wijken van het voorstel dat nu ter beoordeling voorligt. Er ontstaat dan immers een totaal nieuwe situatie. Dat betekent, voorzitter, dat mijn fractie het nu voorliggen de voorstel beschouwt als een tijdelijke overgangsregeling. Dat betekent ook dat bij het vaststellen van de definitieve structuur rekening gehouden kan worden met onze bezwaren en met het betere en kortere traject dat ik zojuist omschreven heb. Van uitermate groot belang voor onze uiteindelijke stelling- name is of de wethouder kan bevestigen dat we na afloop van de nu voorliggende contracten het uitvoeringstraject in meerdere of mindere mate kunnen wijzigen. Daaraan gekoppeld moet ik nog een opmerking maken. Mijn fractie hecht grote waarde aan een goede evaluatie van de WVG na een jaar. Wij zijn ook van mening dat het uitermate be langrijk is dat daarbij de belanghebbenden een belangrijke rol spelen. Het instellen van een WVG-platform, zoals dat nu wordt voorgesteld, wordt door ons dan ook met instemming begroet Maar, voorzitter, het kan niet zo zijn dat als het platform nog maar nauwelijks is geïnstalleerd en de WVG nog maar een paar maanden draait, dat we dan al een beslissing moeten gaan nemen over het verlengen van de nu voorliggende contracten. In de nadere overeenkomst staat namelijk de datum 1 juli 1994 opgenomen als datum waarop een beslissing moet worden genomen over verlenging. Die datum is voor ons onacceptabel. Een zorgvuldige besluitvorming vereist veel meer ruimte voor de gemeenteraad om een oordeel te vellen, zeker gelet op de kritiekpunten die ik zojuist aangaf en die ook vanuit het veld gehoord zijn. Voorzitter, dan kom ik nog tot een drietal afsluitende punten die vermeld moeten worden. Allereerst is mijn fractie van mening dat het instellen van een knelpuntenpot een goede zaak is. Voor mijn fractie is het nog de vraag of die knelpuntenpot beperkt moet blijven tot de eerste twee jaren. Afhankelijk van de evaluatie kan bezien worden of verlenging van de knelpuntenpot nodig is. De eigen bijdrage-regeling. In eerste instantie werd een regeling voorgesteld die oneven redig zware lasten neerlegde bij de mensen met een bovenmo- daal inkomen. Ook het tweede voorstel, waarbij voorzien werd in een plafond van maar liefst 10.000,legde bij deze groep te zware lasten. In het weekend hebben wij een nieuw voorstel ontvangen waar van we maar even uitgaan dat dat het laatste voorstel van het college is. Ik heb net van de voorzitter begrepen dat dat nu deel uitmaakt van het collegevoorstel. Dat voorstel is meer acceptabel, hoewel ik dit keer het plafond gemist heb. Het gaat ook nu weer voor de hogere inkomens tot in het oneindige door. Is het dan niet nodig om opnieuw een plafond aan te brengen? Het kan wat ons betreft weer gaan om f 10.000,en dan doorgerekend naar inkomen. Wij praten dan wel over heel andere inkomens dan in het oorspronkelijke voorstel. Mijn fractie betreurt het dat er in eerste instantie nauwe lijks oog was voor gehandicapten die, los van de voorzienin- 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 6