kunnen met een collectief syBteem meer kilometers maken dan met een individuele bijdrage waar reguliere taxikosten tegen over staan. Wij schatten in dat het collectief systeem voor een flink deel van die meerderheid een gewenst alternatief is. Een ander argument, maar voor ons minder doorslaggevend, is het feit dat een keuze voor een individuele bijdrage voor iedereen een tekort oplevert van ongeveer f 4 ton, een bedrag dat als wij blijven vasthouden aan een budgettair-neutrale invoering van de WVG op andere voorzieningen bezuinigd moet worden Wij gaan akkoord met de voorstellen die op het terrein van de woningvoorzieningen zijn gedaan. Ik wil alleen nog eens benadrukken dat zo snel mogelijk overleg gevoerd moet worden met de zorgverzekeraars in verband met de f 45.000,grens. Discussie over financiële verantwoordelijkheid voor aanpas singen rond die f 45.000,vertraagt de besluitvorming en daar is niemand en zeker niet de aanvrager mee gediend. Wat betreft de rolstoelverstrekking spitst de discussie zich toe op de positie van de leveranciers en de keuzevrijheid van WVG-gerechtigden. Die discussie is wat ons betreft bevredi gend opgelost. Voor de verstrekking van hulpmiddelen zal Kruiszorg gebruik maken van beide Leeuwarder leveranciers en het concept van de thuiszorgwinkel is uit de overeenkomst met Kruiszorg gehaald. De eigen bijdrage. Vanuit andere fracties is bezwaar gemaakt tegen de hoogte van de eigen bijdrage waar mensen met hogere inkomens mee gecon fronteerd kunnen worden, terwijl zij in de oude situatie geen bijdrage hoefden te leveren. Het voorstel van het college om een plafond in te bouwen van f 10.000,op jaarbasis kwam onvoldoende tegemoet aan die kritiek. Ik moet toegeven dat een eventuele overgang van nul naar f 10.000, wat in principe mogelijk is, wel erg groot is, ook al beschikt men over een inkomen waarmee men niet in financiële problemen komt door die hoge eigen bijdrage. Het voorstel dat wij dit weekend nog in de bus kregen, is in die zin redelijker en ik neem aan dat wat wij zojuist nog ontvingen overeenkomt met dat laatste voorstel. Wij kunnen dan instemmen met dat tot aan de evaluatie van de eigen bijdrageregeling de voorliggen de berekeningswijze wordt gevolgd. Ten slotte wat opmerkingen over de voorlichting. In eerste instantie is het natuurlijk van belang dat alle betrokkenen zo volledig mogelijk worden geïnformeerd over alle onderdelen van de WVG zoals die in Leeuwarden wordt uitgevoerd. In het begin van mijn toelichting heb ik gezegd 16 dat de bezuiniging waarmee de decentralisatie van de WVG gepaard gaat voor extra onzekerheid zorgt over de aanspraak die men in de toekomst kan maken op voorzieningen. Die ondui delijkheid moet via de voorlichting waar mogelijk uit de weg worden geruimd. Wij pleiten ook voor een adequate beschrij ving van het collectieve vervoerssysteem. Ik heb in de com missie al aangegeven dat de beeldvorming over dat systeem te wensen over laat. Uiteraard moet in de voorlichting ook duidelijk worden gemaakt waar mensen met hun eventuele klach ten, vragen of bezwaren terecht kunnen. De instelling en de functie van het WVG-platform moet expliciet aandacht krijgen in de voorlichting. Ten slotte wijs ik op het feit dat op 1 april 1994 een start wordt gemaakt met de WVG. Na die datum moet verder worden gewerkt aan de WVG-uitvoering op langere termijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor de mogelijke aansluiting van het regionaal collectief vervoerssysteem op een landelijk systeem. Ook regelingen met betrekking tot het nu voorliggende pakket van voorstellen zijn nog niet allemaal tot in detail uitgewerkt. Te denken valt aan de wijze waarop corporaties de 25% eigen bijdrage voor woningaanpassingen bij de huurder in rekening brengen. Mijn fractie pleit er daarom voor om ook na de eerste voorlichtingsronde, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief zoals dit nu gebeurt bij sociale vernieuwing, alle betrokke nen ook goed op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen in het WVG-beleid en zonodig aanvullende informatie te geven over de uitvoeringspraktijk vanaf 1 april 1994. Ook voor die activiteit kan een beroep worden gedaan op het WVG-platform dat die praktijk op de voet volgt. De heer Hoogeveen: Voorzitter, wij hebben de afgelopen paar weken uitgebreid gediscussieerd over de invoering van de Wet voorziening gehandicapten. Het is een hele intensieve discus sie geworden waarbij veel mensen zich hebben geroerd en dat was maar goed ook. De raad heeft op het moment dat het wetsvoorstel Wet voorzie ningen gehandicapten in behandeling was bij de Tweede en Eerste Kamer zich nadrukkelijk laten horen, de vorige spre kers hebben zich daar ook al over uitgesproken. Op zichzelf is de decentralisatie van de regelingen waar het nu om gaat een goede zaak, denken wij. Er zitten twee problemen aan. Ten eerste het probleem van het budget. Het is niet alleen een decentralisatie maar ook een verregaande vorm van bezuiniging die eigenlijk niet acceptabel is, zeker niet omdat wij als gemeente nu die bezuiniging moeten gaan doorvoeren. Het tweede probleem is het probleem dat de wet veel te laat tot afronding is gekomen. Het wetgevingsproces is zo laat tot

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 9