nu eenmaal met elkaar georganiseerd en ik denk dat wij daar verder ook niet veel aan af of toe willen doen. In de nieuwe situatie zullen wij uitsluitend geconfronteerd worden met een juridische procedure, zo hebben wij dat in dit land nu een maal geregeld en daar zullen wij alle inzet aan besteden die wij daarvoor noodzakelijk achten. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 18 en 19 (bijlage nrs. 88 en 84). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 20 (bijlage nr. 72). De Voorzitter: Aan de orde is Verdeelbesluit 1994 Fonds additionele werkgelegenheid. De her Oreving: Mijnheer de voorzitter, ten behoeve van additionele werkgelegenheid geeft de gemeente Leeuwarden een aanzienlijk bedrag uit, ruim f 17,5 miljoen per jaar. Een relatief klein deel van dit bedrag maken wij vrij uit de eigen middelen, een groot deel komt al dan niet gelabeld van het rijk en ten slotte een klein deel uit het Europees Soci aal Fonds. In 1994 is na toedeling naar bestaande en lopende projecten nog een bedrag te besteden van ruim f 1,2 miljoen. De raad noemt een aantal mogelijkheden voor aanwending van dit bedrag: voortzetting en ontwikkeling van nieuwe werkgele genheidsprojecten in het kader van de JWG en Banenpool, voorts frictiekosten bij reorganisatie van PMZW en ten slotte vernieuwende activiteiten, waaronder de uitbouw van en samen werking tussen de Stichting Werkwijzer en de Dienst Sociale Werkvoorziening en projecten in het kader van Tegengas. Stuk voor stuk belangwekkende zaken waarvoor in dit begrotingsjaar gelden beschikbaar kunnen worden gesteld. Het scheppen van nieuwe werkgelegenheid is ook voor alle partijen in de raad een van de hoofdprioriteiten, al legt niet iedere fractie een even zwaar accent op additionele werkgelegenheid. Maar is het 22 dan niet wat vreemd dat de raad het college zal gaan mach tigen tot subsidiëring van eenmalige projecten? Het vrij te besteden deel is al zo klein en de projecten belangrijk genoeg. Uiteindelijk is vrijwel ieder project ook te verdelen in eenmalige onderdelen van een groter project. Controle achteraf is uiteraard de bevoegdheid van de raad, maar ook vooraf moet de raad, dan wel de Commissie Economische Zaken, kunnen sturen dan wel instemming kunnen geven aan nieuwe of eenmalige subsidies. Mijnheer de voorzitter, daarom wil ik het volgende amendement indienen: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 25 april 1994, besluit lid 2 van het besluit nummer 4563 betreffende vaststel ling van het Verdeelbesluit 1994 Fonds Additionele Werk gelegenheid als volgt te doen luiden: 2. Het college van burgemeester en wethouders te machtigen tot het toekennen van eenmalige sub sidies uit het Fonds additionele werkgelegenheid na voorafgaande raadpleging van de Commissie Economische en Sociale Zaken, en gaat over tot de orde van de dag." Overigens wil ik mijn waardering uitspreken voor de wijze waarop vanuit de Dienst Economische en Sociale Zaken projec ten voor additionele werkgelegenheid worden opgezet en bege leid en de manier waarop de commissie wordt geïnformeerd. De heer Jacobse: Voorzitter, mijn partij heeft grote moeite met dit soort zogenaamde banen, wat geen banen zijn. Zeker in de overheidssector is het onderscheid regulier versus ad ditioneel niet te maken. Wat vandaag structureel aan werk wordt geschrapt, is overmorgen additioneel en kan dus door banenpoolers, JWG-ers en dergelijke worden gedaan. Ook in het welzijnswerk en met name de zorgsector zien wij dat struc turele tekorten aan arbeid worden verdoezeld door dit soort zogenaamde banen, een uiterst zorgelijke ontwikkeling. Hoewel de regelingen garanties moeten bieden om misbruik tegen te gaan, werkt het in de praktijk niet goed uit. Ook de gemeente wekt op het minst deze schijn. Het aantal ambtenaren moet drastisch verminderen en aan de andere kant zal het aantal banenpoolers sterk toenemen. Wij moeten voorkomen dat werk loos geworden ambtenaren na een aantal jaren hun eigen werk weer mogen doen maar nu met behoud van uitkering. Ik char geer, dat realiseer ik mij, maar het gaat om de gedachte en die is hopelijk duidelijk. Laten wij vooral voorzichtig zijn 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 12