nu eenmaal met elkaar georganiseerd en ik denk dat wij daar
verder ook niet veel aan af of toe willen doen. In de nieuwe
situatie zullen wij uitsluitend geconfronteerd worden met een
juridische procedure, zo hebben wij dat in dit land nu een
maal geregeld en daar zullen wij alle inzet aan besteden die
wij daarvoor noodzakelijk achten.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 18 en 19 (bijlage nrs. 88 en 84).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
Punt 20 (bijlage nr. 72).
De Voorzitter: Aan de orde is Verdeelbesluit 1994 Fonds
additionele werkgelegenheid.
De her Oreving: Mijnheer de voorzitter, ten behoeve van
additionele werkgelegenheid geeft de gemeente Leeuwarden een
aanzienlijk bedrag uit, ruim f 17,5 miljoen per jaar. Een
relatief klein deel van dit bedrag maken wij vrij uit de
eigen middelen, een groot deel komt al dan niet gelabeld van
het rijk en ten slotte een klein deel uit het Europees Soci
aal Fonds. In 1994 is na toedeling naar bestaande en lopende
projecten nog een bedrag te besteden van ruim f 1,2 miljoen.
De raad noemt een aantal mogelijkheden voor aanwending van
dit bedrag: voortzetting en ontwikkeling van nieuwe werkgele
genheidsprojecten in het kader van de JWG en Banenpool,
voorts frictiekosten bij reorganisatie van PMZW en ten slotte
vernieuwende activiteiten, waaronder de uitbouw van en samen
werking tussen de Stichting Werkwijzer en de Dienst Sociale
Werkvoorziening en projecten in het kader van Tegengas. Stuk
voor stuk belangwekkende zaken waarvoor in dit begrotingsjaar
gelden beschikbaar kunnen worden gesteld. Het scheppen van
nieuwe werkgelegenheid is ook voor alle partijen in de raad
een van de hoofdprioriteiten, al legt niet iedere fractie een
even zwaar accent op additionele werkgelegenheid. Maar is het
22
dan niet wat vreemd dat de raad het college zal gaan mach
tigen tot subsidiëring van eenmalige projecten? Het vrij te
besteden deel is al zo klein en de projecten belangrijk
genoeg. Uiteindelijk is vrijwel ieder project ook te verdelen
in eenmalige onderdelen van een groter project. Controle
achteraf is uiteraard de bevoegdheid van de raad, maar ook
vooraf moet de raad, dan wel de Commissie Economische Zaken,
kunnen sturen dan wel instemming kunnen geven aan nieuwe of
eenmalige subsidies.
Mijnheer de voorzitter, daarom wil ik het volgende amendement
indienen:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 25 april 1994,
besluit
lid 2 van het besluit nummer 4563 betreffende vaststel
ling van het Verdeelbesluit 1994 Fonds Additionele Werk
gelegenheid als volgt te doen luiden:
2. Het college van burgemeester en wethouders te
machtigen tot het toekennen van eenmalige sub
sidies uit het Fonds additionele werkgelegenheid
na voorafgaande raadpleging van de Commissie
Economische en Sociale Zaken,
en gaat over tot de orde van de dag."
Overigens wil ik mijn waardering uitspreken voor de wijze
waarop vanuit de Dienst Economische en Sociale Zaken projec
ten voor additionele werkgelegenheid worden opgezet en bege
leid en de manier waarop de commissie wordt geïnformeerd.
De heer Jacobse: Voorzitter, mijn partij heeft grote moeite
met dit soort zogenaamde banen, wat geen banen zijn. Zeker in
de overheidssector is het onderscheid regulier versus ad
ditioneel niet te maken. Wat vandaag structureel aan werk
wordt geschrapt, is overmorgen additioneel en kan dus door
banenpoolers, JWG-ers en dergelijke worden gedaan. Ook in het
welzijnswerk en met name de zorgsector zien wij dat struc
turele tekorten aan arbeid worden verdoezeld door dit soort
zogenaamde banen, een uiterst zorgelijke ontwikkeling. Hoewel
de regelingen garanties moeten bieden om misbruik tegen te
gaan, werkt het in de praktijk niet goed uit. Ook de gemeente
wekt op het minst deze schijn. Het aantal ambtenaren moet
drastisch verminderen en aan de andere kant zal het aantal
banenpoolers sterk toenemen. Wij moeten voorkomen dat werk
loos geworden ambtenaren na een aantal jaren hun eigen werk
weer mogen doen maar nu met behoud van uitkering. Ik char
geer, dat realiseer ik mij, maar het gaat om de gedachte en
die is hopelijk duidelijk. Laten wij vooral voorzichtig zijn
23