de gemeentesecretaris, wij hebben het er via oogcontact heel kort over gehad, op willen wijzen dat het mij voor de raad goed lijkt dat u de voorzitter ter verantwoording kunt roepen over het verdelen van spreektijd. Ik zou u niet aanraden om dat via een niet in de raad functionerende functionaris te willen regelen, want dan blijft het bij registratie en moet u de uitkomsten van die registratie maar afwachten en hebt u geen communicatiemogelijkheid. Het is overigens ook gebruik om in Reglementen van Orde daar waar het om het verdelen van spreektijd gaat de voorzitter die rol toe te kennen en om de rol van het registreren van aanmeldingen de gemeente secretaris te laten vervullen. Ook die tweedeling zou ik graag hier hoog willen houden. Het advies van het college is om de invloed van burgers via een te maken voorstel, waarbij onder andere het spreekrecht bij de rondvraag in commissies een rol speelt, daar laten regelen, plus andere voorstellen. Het spreekuur van bestuur ders, ik moet u zeggen dat ook dat in een mondelinge termijn in het college al als een uit te werken initiatief naar voren is gekomen, zou er ook bij betrokken kunnen worden. Maar laten wij ons nu beperken tot het verlevendigen van de gemeenteraad door het half uur in te voeren zoals bedoeld in artikel 14 van de huidige tekst. (De heer Brinks: Kunt u de termijn noemen waarop wij al die voorstellen tegemoet kunnen zien?) Ik zou graag daarover in collegeverband, met name met portefeuillehouder De Jong, nog nader overleg willen voeren, maar het feit dat zo enthou- siastmerend op twee suggesties uwerzijds wordt ingegaan, mag u de geruststelling geven dat wij daaraan werken. Mevrouw Van Amaers: Mijnheer de voorzitter, ik vind het jammer dat het punt van verlevendiging zo vaak wordt genoemd terwijl ik het in mijn betoog in ieder geval niet genoemd heb. De belangrijkste argumenten voor ons waren: het betrek ken van de burgers bij het openbaar bestuur. Dit is voor ons de meest rechtstreekse vorm van inspraak die ook nog eens geen geld kost. Wij hebben het over de bestuurlijk vernieu wende werkwijze. Dan lees ik hier ergens dat in dat kader een experiment wordt opgestart met een vernieuwende vorm van inspraak en participatie van burgers. Welke vorm daarbij wordt gekozen is onder meer afhankelijk van het onderwerp en de inspraak en de financiële mogelijkheden. Ik citeer hier een stukje uit het Collegeprogramma. Als ik hoor dat de PvdA- fractie zegt: wij willen eigenlijk verder nadenken over participatie en inspraak van de burger, dan denk ik dat doen wij al jaren en uiteindelijk zijn wij nog nergens op uit gekomen. (Mevrouw De Baan: Ik denk dan aan inspraak op een heel andere manier.) Waarom zouden wij dit niet een half jaar 34 proberen? Wanneer ik dan de tegenargumenten hoor van het zal slechts een kwartiertje zijn, dan denk ik raadsleden als het bevalt, lever je eigen kwartiertje in, dat is ook een deel van het amendement. (Mevrouw De Baan: Dan nog is een half uurtje in de maand nog geen vorm van inspraak voor de bur gers.) Ook de Nieuwe Leeuwarden Partij zei: wat wij belang rijk vinden is dat je naar de burgers luistert, dat je open staat voor de burgers, je moet er iets aan doen. Maar als je het één doet, wil dat niet zeggen dat je daarmee het andere uitsluit. Ik denk dat dit belangrijk is. Ik wil het voorstel van de voorzitter overnemen, ik denk dat het terecht is voor wat betreft de rolverdeling secretaris - voorzitter van de gemeenteraad. Ik wil nog even terugkomen op het punt van het recht zonder opgaaf van redenen personen het spreekrecht weigeren. Wij hebben gezegd dat dit een proefperiode is, het gaat om een half jaar, wanneer dit te weinig zou zijn, zou je zeggen de secretaris moet alleen personen toewijzen, want wij hebben slechts een kwartier of een half uur, dan kunnen wij altijd kijken hoe dat gaat. De PAL/GL-fractie noemde dat burgers kunnen inspreken via de commissievergaderingen, dat zou best een mogelijkheid kunnen zijn, maar wat ik de afgelopen periode meerdere malen heb meegemaakt in commissievergaderingen is dat commissieleden opmerkingen maakten en dat dan werd gezegd: dat zit helemaal niet in deze commissie, daarvoor moet u bij een andere com missie zijn. Als de raadsleden dat altijd al niet even goed weten, hoe kunnen wij dan van de burgers verwachten dat zij wel iedere keer bij de juiste commissie naar binnen schuiven. Ik denk dat het dan regelmatig zal gebeuren als de burger wil inspreken dat er wordt gezegd dat hij/zij bij de verkeerde commissie zit. Dat zou ik jammer vinden. (Mevrouw De Baan: Als het goed is melden zij dit soort vragen aan en dan reken ik er op dat de gemeente ze naar de goede commissie door ver wijst.) Zo kunnen wij wel meer aannemen, maar wat voor ons in ieder geval belangrijk is om op dit moment met dit amendement te komen, nu er een nieuw Reglement van Orde ligt. Wij hebben het al jaren over meer inspraak en participatie van de burgers, waarom zouden wij het niet proberen? Het kost ook nog niets. Dat moet toch een sterk argument voor de gemeente zijn. De heer Jacobse: Wat gebeurt is dat hier iemand binnenkomt, die steekt zijn verhaal af en wij constateren dat de des kundige op dat gebied niet aanwezig is op dat moment en wij 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 18