het gaat om samenwerking. Als je aan de ene kant met elkaar
afspreekt dat je gezamenlijk zult proberen de werkgelegenheid
in de regio te versterken en dan aan de andere kant besluiten
neemt die daar haaks op staan, dan ben je bezig te schaken op
twee tafels, dat zet een rem op de samenwerking.
In dit hoofdstuk staat ook een voorstel om de investerings
ruimte te vergroten. Wij zijn daar blij mee, overigens is dat
nu nog door middel van herschikking van stadsgewestmiddelen.
Het afgelopen jaar gaven wij daar f 37.000,voor uit, in
mijn ogen eigenlijk peanuts. De f 2 ton gemeenschappelijke
investeringsruimte die er nu is, zien wij als een bescheiden
begin. Ik denk dat door alle p.r.- en acquisitiemiddelen te
bundelen wij dit bedrag zouden kunnen verveelvoudigen en dat
wij daardoor ook resultaten zouden kunnen boeken die meer
zijn dan nu het geval is. Ik wijs in dat verband ook op ons
eigen Collegeprogramma waarin opgenomen staat dat wij p.r. en
acquisitie in stadsgewestelijk verband willen aanpakken. Ik
wil het college dan ook vragen in deze nota Evaluatie Stads
gewest aan te geven om het voorstel p.r. en acquisitie inder
daad gezamenlijk te gaan doen in stadsgewestelijk verband en
dat daar in te brengen.
Paragraaf 4 gaat over de onderlinge communicatie en besluit
vorming. Uit deze evaluatie komt helder naar voren dat de
onderlinge concurrentie tussen de stadsgewestgemeenten eigen
lijk meer aandacht krijgt dan de concurrentiepositie van het
stadsgewest als geheel. Het incident dat ik net noemde ten
aanzien van het Waterschap, en er zijn wel meer voorbeelden
te noemen, onderstreept dit nog eens. Overigens ga ik ervan
uit dat wij over incidenten praten. Wij staan juist positief
ten aanzien van de samenwerking en zijn van mening dat dat
nog veel structureler zou kunnen.
Er zit een voorstel in om de communicatie tussen gemeente
raadsleden te verbeteren. Wij willen daar als PvdA-fractie
graag aan meewerken. Toevallig ontving ik kortgeleden een
uitnodiging van het project Bestuurlijke Vernieuwing Fries
land voor een discussiebijeenkomst in Leeuwarden. Ik zag dat
ook de vertegenwoordigingen van stadsgewestgemeenten daarvoor
uitgenodigd waren. Dat past precies in deze lijn.
Er wordt overigens in dit evaluatierapport gesteld dat het
Project Bestuurlijke Vernieuwing Friesland, waar ik het net
over had, met belangstelling zal worden gevolgd en dat door
gaan met de versterking van het stadsgewest de beste bijdrage
is aan de bestuurlijke vernieuwing. Met dat laatste ben ik
het eens, met dat "met belangstelling volgen" vind ik een
veel te passieve opstelling. Wij hebben het dan over de
discussie over de forse herverdeling van taken, wij hebben
40
het over de discussie over de gewenste schaal van de gemeen
te. Ik denk dat de positie van Leeuwarden in het stadsgewest
daarmee direct in het geding is. Bij die discussie moeten wij
als Leeuwarden vooral niet aan de kant blijven staan, maar
moeten wij proberen die discussie heel direct te beïnvloeden.
Als PvdA-fractie zijn wij daar intern mee bezig, ik zou
andere fractie op willen roepen dat ook te doen. Het is
ingewikkeld genoeg. In ieder geval moet voor het jaar 2000
alles in kannen en kruiken zijn.
Nu ik het heb over het project Bestuurlijke Vernieuwing moet
mij van het hart dat de uitlatingen van de burgemeester,
zoals die laatst gedaan zijn en die ik las in de krant,
waarbij hij pleit voor de fusie van drie provincies bij een
congres aan de Universiteit van Groningen, ons zeer verbaasd
hebben. In de eerste plaats denk ik dat als u als burgemees
ter dergelijke uitspraken doet, men dan onmiddellijk denkt
dat de gemeente Leeuwarden dat vindt. Ik kan mij niet herin
neren dat wij die visie ooit uitgedragen hebben.
In de tweede plaats, dat vind ik eigenlijk belangrijker, zit
u niet als vertegenwoordiger van de gemeente Leeuwarden in de
stuurgroep van het Project Bestuurlijke Vernieuwing Fries
land. Ik denk dat uw uitspraken haaks staan op de doelstel
lingen van dat project, waarbij met name Friesland probeert
een heel eigen weg te vinden voor de bestuurlijke vorm om de
maatschappelijke problemen zo effectief mogelijk op te los
sen. Ik denk dat het verreweg het nuttigste is om al onze
energie nu te zetten op de discussies die ik net noemde, de
herverdeling van taken en de discussie van gewenste schaal
van de gemeente, dan onze energie te richten op of provincies
al of niet zouden moeten fuseren. Overigens sluit dit aan bij
de denkrichting zoals die bij de regering leeft, inclusief de
Tweede Kamer, die is bepaald niet meer op de lijn van minder
provincies
Mijnheer de voorzitter, onze conclusie naar aanleiding van de
evaluatie zal kort samengevat hier op neerkomen. Wat ons
betreft doorgaan met samenwerking op stadsgewestelijk gebied.
Ik wil dan twee mitsen formuleren. De ene mits is de samen
werking structureler maken, minder vrijblijvend. De tweede
mits is, laten wij de bevordering van de werkgelegenheid
inclusief p.r. en acquisitie tot prioriteit nummer één maken.
De heer Jacobse: Mijnheer de voorzitter, ik wil mij aan
sluiten bij mevrouw De Haan. Ook ik heb in eerste instantie
al gezegd dat ik nog nader uitleg wou over de uitlatingen van
de burgemeester in Groningen. Ik neem aan dat wij daar in de
Commissie Economische en Sociale Zaken binnenkort eens over
41