het gaat om samenwerking. Als je aan de ene kant met elkaar afspreekt dat je gezamenlijk zult proberen de werkgelegenheid in de regio te versterken en dan aan de andere kant besluiten neemt die daar haaks op staan, dan ben je bezig te schaken op twee tafels, dat zet een rem op de samenwerking. In dit hoofdstuk staat ook een voorstel om de investerings ruimte te vergroten. Wij zijn daar blij mee, overigens is dat nu nog door middel van herschikking van stadsgewestmiddelen. Het afgelopen jaar gaven wij daar f 37.000,voor uit, in mijn ogen eigenlijk peanuts. De f 2 ton gemeenschappelijke investeringsruimte die er nu is, zien wij als een bescheiden begin. Ik denk dat door alle p.r.- en acquisitiemiddelen te bundelen wij dit bedrag zouden kunnen verveelvoudigen en dat wij daardoor ook resultaten zouden kunnen boeken die meer zijn dan nu het geval is. Ik wijs in dat verband ook op ons eigen Collegeprogramma waarin opgenomen staat dat wij p.r. en acquisitie in stadsgewestelijk verband willen aanpakken. Ik wil het college dan ook vragen in deze nota Evaluatie Stads gewest aan te geven om het voorstel p.r. en acquisitie inder daad gezamenlijk te gaan doen in stadsgewestelijk verband en dat daar in te brengen. Paragraaf 4 gaat over de onderlinge communicatie en besluit vorming. Uit deze evaluatie komt helder naar voren dat de onderlinge concurrentie tussen de stadsgewestgemeenten eigen lijk meer aandacht krijgt dan de concurrentiepositie van het stadsgewest als geheel. Het incident dat ik net noemde ten aanzien van het Waterschap, en er zijn wel meer voorbeelden te noemen, onderstreept dit nog eens. Overigens ga ik ervan uit dat wij over incidenten praten. Wij staan juist positief ten aanzien van de samenwerking en zijn van mening dat dat nog veel structureler zou kunnen. Er zit een voorstel in om de communicatie tussen gemeente raadsleden te verbeteren. Wij willen daar als PvdA-fractie graag aan meewerken. Toevallig ontving ik kortgeleden een uitnodiging van het project Bestuurlijke Vernieuwing Fries land voor een discussiebijeenkomst in Leeuwarden. Ik zag dat ook de vertegenwoordigingen van stadsgewestgemeenten daarvoor uitgenodigd waren. Dat past precies in deze lijn. Er wordt overigens in dit evaluatierapport gesteld dat het Project Bestuurlijke Vernieuwing Friesland, waar ik het net over had, met belangstelling zal worden gevolgd en dat door gaan met de versterking van het stadsgewest de beste bijdrage is aan de bestuurlijke vernieuwing. Met dat laatste ben ik het eens, met dat "met belangstelling volgen" vind ik een veel te passieve opstelling. Wij hebben het dan over de discussie over de forse herverdeling van taken, wij hebben 40 het over de discussie over de gewenste schaal van de gemeen te. Ik denk dat de positie van Leeuwarden in het stadsgewest daarmee direct in het geding is. Bij die discussie moeten wij als Leeuwarden vooral niet aan de kant blijven staan, maar moeten wij proberen die discussie heel direct te beïnvloeden. Als PvdA-fractie zijn wij daar intern mee bezig, ik zou andere fractie op willen roepen dat ook te doen. Het is ingewikkeld genoeg. In ieder geval moet voor het jaar 2000 alles in kannen en kruiken zijn. Nu ik het heb over het project Bestuurlijke Vernieuwing moet mij van het hart dat de uitlatingen van de burgemeester, zoals die laatst gedaan zijn en die ik las in de krant, waarbij hij pleit voor de fusie van drie provincies bij een congres aan de Universiteit van Groningen, ons zeer verbaasd hebben. In de eerste plaats denk ik dat als u als burgemees ter dergelijke uitspraken doet, men dan onmiddellijk denkt dat de gemeente Leeuwarden dat vindt. Ik kan mij niet herin neren dat wij die visie ooit uitgedragen hebben. In de tweede plaats, dat vind ik eigenlijk belangrijker, zit u niet als vertegenwoordiger van de gemeente Leeuwarden in de stuurgroep van het Project Bestuurlijke Vernieuwing Fries land. Ik denk dat uw uitspraken haaks staan op de doelstel lingen van dat project, waarbij met name Friesland probeert een heel eigen weg te vinden voor de bestuurlijke vorm om de maatschappelijke problemen zo effectief mogelijk op te los sen. Ik denk dat het verreweg het nuttigste is om al onze energie nu te zetten op de discussies die ik net noemde, de herverdeling van taken en de discussie van gewenste schaal van de gemeente, dan onze energie te richten op of provincies al of niet zouden moeten fuseren. Overigens sluit dit aan bij de denkrichting zoals die bij de regering leeft, inclusief de Tweede Kamer, die is bepaald niet meer op de lijn van minder provincies Mijnheer de voorzitter, onze conclusie naar aanleiding van de evaluatie zal kort samengevat hier op neerkomen. Wat ons betreft doorgaan met samenwerking op stadsgewestelijk gebied. Ik wil dan twee mitsen formuleren. De ene mits is de samen werking structureler maken, minder vrijblijvend. De tweede mits is, laten wij de bevordering van de werkgelegenheid inclusief p.r. en acquisitie tot prioriteit nummer één maken. De heer Jacobse: Mijnheer de voorzitter, ik wil mij aan sluiten bij mevrouw De Haan. Ook ik heb in eerste instantie al gezegd dat ik nog nader uitleg wou over de uitlatingen van de burgemeester in Groningen. Ik neem aan dat wij daar in de Commissie Economische en Sociale Zaken binnenkort eens over 41

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 21