over één provincie en zo ja wanneer, maar er is nog zelden
gesproken over bijvoorbeeld een heldere keuze in de drie
Noordelijke provincies voor de kerneconomische ontwik
kelingsgebieden die in mijn ogen een zeer selectief aantal
zou moeten zijn. Zo is er aan de hand van een zestal stellin
gen gepoogd een bijdrage te leveren aan het begrip "Het
Noorden als concept". Als dan in de pers daaruit als enige
komt, wat ik inderdaad niet heb uitgesloten, dat op termijn
een federatieve samenwerking zou kunnen uitmonden in een
fusie, dan moet u mij dat niet kwalijk nemen. Het lijkt mij
goed dat de tekst als zodanig vrijelijk als ingekomen stuk
wordt beschouwd, dan kunnen wij als daartoe de behoefte
bestaat, hierover van gedachten wisselen.
De opmerking dat ook Binnenlandse Zaken niet meer in zou zijn
voor minder provincies, is over heel Nederland genomen juist.
Wat voor het Noorden van het land overigens geldt, is dat met
name ook in het laatste stuk van de staatssecretaris en de
minister het wel zo is dat Groningen en Drenthe worden geacht
via aglomoratievorming meer met elkaar te gaan doen. Ook in
dat kader heb ik, dan wel als burgemeester van Leeuwarden,
gemeend opmerkingen te moeten maken, dat als dat gebeurt
Friesland in het kader van dat je enerzijds wel ISP, wel NOM
en wel economische ontwikkelingszones hebt, goed zou moeten
nadenken wat dan z'n positie is. Daarom is het alleszins de
moeite waard om die discussie in een ander verband te voeren
en niet nu. Maar deze reactie geef ik toch om in ieder geval
dat licht op die bijdrage te geven waarvan ik denk dat het
juist is en realistisch voor de beeldvorming zoals ik daar
heb gesproken. Maar uiteraard niet namens het college, die
stukken worden niet vantevoren aan elkaar gegeven. Het was
een bijdrage van een bestuurder in het Noorden des lands die
daar zo zijn gedachten over heeft geventileerd.
Mevrouw De Haan: Mijnheer de voorzitter, ik begrijp een
beetje uit uw verhaal dat u niet zozeer rechtstreeks heeft
gepleit voor een fusie van de drie noordelijke provincies. Ik
zou het toejuichen als de samenwerking in het Noorden ver
groot zou worden, daar is geen enkele discussie over. Maar
wij hebben op dit moment niet zoveel behoefte aan een discus
sie over de fusie van provincies, vooral ook omdat het
Project Bestuurlijke Vernieuwing in Friesland loopt, waarbij
ik denk dat wij onze energie moeten zetten op de herverkave
ling van taken en de schaalgrootte van gemeenten. Die discus
sie is op dit moment uiterst actueel. Ik vind dat wij daar
met name goed over zouden moeten nadenken.
Dan heb ik nog een vraag over het besluit zoals dat in de
raadsbrief is geformuleerd. Daar staat bij punt 3.: "besluit
om het Bestuurlijk Overlegplatform Stadsgewest Leeuwarden te
46
verzoeken een preadvies op te stellen met betrekking tot de
in de aanbiedingsbrief geformuleerd vragen over: de wen
selijkheid van verruiming van de gebiedsgrenzen van het
stadsgewest tot het gebied van de volledige zes gemeenten;
het na te streven ambitiniveau van het stadsgewest."
Wij leggen die vragen in feite op het bordje van het over
legplatform. Ik vraag mij af of wij daar als Leeuwarden niet
eerst zelf een mening over zouden moeten ontwikkelen, zonder
dat op voorhand op dat bordje neer te leggen.
De heer Tinmennans (weth.Dat zou kunnen, dat zouden alle
gemeenten kunnen doen, maar het is verstandig om in het forum
eerst eens beter de voor- en nadelen uit te werken en dan de
conclusies daarvan aan de verschillende gemeenten voor te
leggen. Wij denken dat die aanpak wat vruchtbaarder resultaat
kan leveren. Als iedere gemeente hier nu mee bezig gaat,
krijg je een nogal wisselend beeld. Ik denk dat het verstan
dig is om het centraal goed met elkaar door te nemen en dan
ook concrete voorstellen aan de gemeenteraden en ook aan de
Staten voor te leggen. (Mevrouw De Baan: Ik neem aan dat de
gemeente Leeuwarden in die discussie meedoet. Ik vraag mij
dan af wat de inbreng van de gemeente Leeuwarden kan zijn. Ik
ben heel nieuwsgierig naar wat bijvoorbeeld hier in Leeuwar
den leeft ten aanzien van het ambitieniveau en de grenzen.
Mevrouw De Haan heeft daar zelf al een aantal suggesties voor
gedaan. Voor zover ik heb begrepen, heb ik die onderschreven
namens het college. Het is een afweging tussen functionele
samenhang en praktische voordelen die het heeft om niet met
gescheiden gemeenten te zitten. Daar kun je hele lange dis
cussies over voeren, maar het zal toch een afweging van
verschillende soorten argumenten zijn en dat lijkt mij
typisch iets dat ook in dat overlegplatform kan worden uit
gedokterd, ook op basis van wat door het secretariaat van het
stadsgewest naar voren wordt gebracht. Over het ambitieniveau
hoeven wij denk ik geen meningsverschil te hebben.
De Voorzitter; Voor de volledige duidelijkheid over het
laatste punt. Ik ben het geheel met u eens dat de discussie
over de bestuurlijke vernieuwing in Friesland, waar wij volop
aan meedoen, niet moet worden bezoedeld door korte termijn
pleidooien voor welke fusiemodellen dan ook tussen de drie
noordelijke provincies. Wat ik wel voluit overeind blijf
houden, is dat als je de discussie voert over bestuurlijke
vernieuwing in Friesland het altijd noodzakelijk blijft om
vanuit de constatering dat er dan drie opgeschaalde WGR-
gebieden zijn die qua taken met elkaar discussiëren, het na
vijftien jaar economisch-regionale samenwerking in het Noor-
47