over één provincie en zo ja wanneer, maar er is nog zelden gesproken over bijvoorbeeld een heldere keuze in de drie Noordelijke provincies voor de kerneconomische ontwik kelingsgebieden die in mijn ogen een zeer selectief aantal zou moeten zijn. Zo is er aan de hand van een zestal stellin gen gepoogd een bijdrage te leveren aan het begrip "Het Noorden als concept". Als dan in de pers daaruit als enige komt, wat ik inderdaad niet heb uitgesloten, dat op termijn een federatieve samenwerking zou kunnen uitmonden in een fusie, dan moet u mij dat niet kwalijk nemen. Het lijkt mij goed dat de tekst als zodanig vrijelijk als ingekomen stuk wordt beschouwd, dan kunnen wij als daartoe de behoefte bestaat, hierover van gedachten wisselen. De opmerking dat ook Binnenlandse Zaken niet meer in zou zijn voor minder provincies, is over heel Nederland genomen juist. Wat voor het Noorden van het land overigens geldt, is dat met name ook in het laatste stuk van de staatssecretaris en de minister het wel zo is dat Groningen en Drenthe worden geacht via aglomoratievorming meer met elkaar te gaan doen. Ook in dat kader heb ik, dan wel als burgemeester van Leeuwarden, gemeend opmerkingen te moeten maken, dat als dat gebeurt Friesland in het kader van dat je enerzijds wel ISP, wel NOM en wel economische ontwikkelingszones hebt, goed zou moeten nadenken wat dan z'n positie is. Daarom is het alleszins de moeite waard om die discussie in een ander verband te voeren en niet nu. Maar deze reactie geef ik toch om in ieder geval dat licht op die bijdrage te geven waarvan ik denk dat het juist is en realistisch voor de beeldvorming zoals ik daar heb gesproken. Maar uiteraard niet namens het college, die stukken worden niet vantevoren aan elkaar gegeven. Het was een bijdrage van een bestuurder in het Noorden des lands die daar zo zijn gedachten over heeft geventileerd. Mevrouw De Haan: Mijnheer de voorzitter, ik begrijp een beetje uit uw verhaal dat u niet zozeer rechtstreeks heeft gepleit voor een fusie van de drie noordelijke provincies. Ik zou het toejuichen als de samenwerking in het Noorden ver groot zou worden, daar is geen enkele discussie over. Maar wij hebben op dit moment niet zoveel behoefte aan een discus sie over de fusie van provincies, vooral ook omdat het Project Bestuurlijke Vernieuwing in Friesland loopt, waarbij ik denk dat wij onze energie moeten zetten op de herverkave ling van taken en de schaalgrootte van gemeenten. Die discus sie is op dit moment uiterst actueel. Ik vind dat wij daar met name goed over zouden moeten nadenken. Dan heb ik nog een vraag over het besluit zoals dat in de raadsbrief is geformuleerd. Daar staat bij punt 3.: "besluit om het Bestuurlijk Overlegplatform Stadsgewest Leeuwarden te 46 verzoeken een preadvies op te stellen met betrekking tot de in de aanbiedingsbrief geformuleerd vragen over: de wen selijkheid van verruiming van de gebiedsgrenzen van het stadsgewest tot het gebied van de volledige zes gemeenten; het na te streven ambitiniveau van het stadsgewest." Wij leggen die vragen in feite op het bordje van het over legplatform. Ik vraag mij af of wij daar als Leeuwarden niet eerst zelf een mening over zouden moeten ontwikkelen, zonder dat op voorhand op dat bordje neer te leggen. De heer Tinmennans (weth.Dat zou kunnen, dat zouden alle gemeenten kunnen doen, maar het is verstandig om in het forum eerst eens beter de voor- en nadelen uit te werken en dan de conclusies daarvan aan de verschillende gemeenten voor te leggen. Wij denken dat die aanpak wat vruchtbaarder resultaat kan leveren. Als iedere gemeente hier nu mee bezig gaat, krijg je een nogal wisselend beeld. Ik denk dat het verstan dig is om het centraal goed met elkaar door te nemen en dan ook concrete voorstellen aan de gemeenteraden en ook aan de Staten voor te leggen. (Mevrouw De Baan: Ik neem aan dat de gemeente Leeuwarden in die discussie meedoet. Ik vraag mij dan af wat de inbreng van de gemeente Leeuwarden kan zijn. Ik ben heel nieuwsgierig naar wat bijvoorbeeld hier in Leeuwar den leeft ten aanzien van het ambitieniveau en de grenzen. Mevrouw De Haan heeft daar zelf al een aantal suggesties voor gedaan. Voor zover ik heb begrepen, heb ik die onderschreven namens het college. Het is een afweging tussen functionele samenhang en praktische voordelen die het heeft om niet met gescheiden gemeenten te zitten. Daar kun je hele lange dis cussies over voeren, maar het zal toch een afweging van verschillende soorten argumenten zijn en dat lijkt mij typisch iets dat ook in dat overlegplatform kan worden uit gedokterd, ook op basis van wat door het secretariaat van het stadsgewest naar voren wordt gebracht. Over het ambitieniveau hoeven wij denk ik geen meningsverschil te hebben. De Voorzitter; Voor de volledige duidelijkheid over het laatste punt. Ik ben het geheel met u eens dat de discussie over de bestuurlijke vernieuwing in Friesland, waar wij volop aan meedoen, niet moet worden bezoedeld door korte termijn pleidooien voor welke fusiemodellen dan ook tussen de drie noordelijke provincies. Wat ik wel voluit overeind blijf houden, is dat als je de discussie voert over bestuurlijke vernieuwing in Friesland het altijd noodzakelijk blijft om vanuit de constatering dat er dan drie opgeschaalde WGR- gebieden zijn die qua taken met elkaar discussiëren, het na vijftien jaar economisch-regionale samenwerking in het Noor- 47

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 24