SWL en de Stichting Jongerenwerk daar vooralsnog buiten
laten. Het college heeft toen aangegeven dat dit minder
gewenst is. Ik wou toch nog graag eens die motieven horen,
omdat het erg verstandig is dat die ook vastgelegd worden.
Zou blijken dat die mogelijkheden inderdaad zeer ongewenst
zijn, dan blijft over het voorstel van het college zoals dat
er ligt. Wij hebben ook al in de commissie gezegd dat wij
dan, alhoewel wij er best moeite mee hebben en ook feitelijk
wel een beetje denken in de richting van de NLP die die
moeite ook uitspreekt, toch zullen instemmen met het voorstel
van het college, alleen wel onder een aantal voorwaarden, die
wij toen ook al aangekondigd hebben. Die voorwaarden betref
fen:
1. Het personeel. Bij het overdragen van taken wordt niet
alleen het personeel meegenomen dat de taken vervult,
maar wij willen ook die duidelijkheid hebben wat betreft
het personeel dat niet in de uitvoerende taken zit maar
in de ondersteunende taken. Er gaat een gedeelte uit
voerende mensen mee over. Maar er gaat ook een gedeelte
aan die uitvoerende taken gekoppelde ondersteunende c.q.
overhead taken mee. Ook daarvan verwachten wij dat het
personeel meegaat.
Verder willen wij graag een duidelijk antwoord van het
college op het volgende. Is de positie van het personeel
dat binnenkomt via bedrijfsovername even sterk, ook als
er procedures ontstaan bij de rechter, als van personeel
dat binnenkomt bij fusie. Als dat niet zo is, hebben wij
denk ik een probleem.
2. Wij gaan ervan uit dat de nieuwe instelling beoordeeld
wordt op de taken die in het pakket zijn opgenomen van
1993. Ik denk dat iedereen daarvan uitgaat. Mocht ach
teraf blijken dat het niet zo is, dan vinden wij dat de
subsidierelatie met de instelling zo spoedig mogelijk
beëindigd dient te worden.
3. Bij de financiële risico's zijn twee elementen te onder
scheiden volgens ons.
Hoe denkt het college de taakstelling toch te bereiken
ervan uitgaande, de CDA—fractie gaat daarvan uit, dat op
1 augustus niet de fusie zal plaatsvinden. Hoe denkt het
college dan toch die taakstelling te realiseren?
Nu er niet gekozen wordt voor fusie van drie instellin
gen maar voor fusie van twee instellingen en daaraan
gekoppeld een bedrijfsovername, loopt het college dan
financiële risico's? Als de gemeente financiële risico's
claimt niet, maar zou het pijnlijk zijn, maar als de
gemeente die risico's loopt. Ik denk dat dat een belang
rijk punt is.
4. Het college heeft in het besluit van 26 april jl. meege
nomen een advies richting de nieuwe instelling en zeker
6
in het voortraject adviseert zij een onafhankelijk voor
zitter en extern projectleider. Er moet geen misverstand
over bestaan dat degene die thans als projectleider is
aangewezen in onze ogen niet voldoet aan het criterium
van onafhankelijkheid. Hij is teveel belast met de his
torie die er ligt. Ik denk dat dat niet verstandig is.
Wij vinden dan ook dat het van wijs bestuur zou getuigen
als de de SWL en MWL zo spoedig mogelijk een andere
externe projectleider zouden aanwijzen.
Mevrouw Van Ammers: Mijnheer de voorzitter, dit agendapunt is
heel uitgebreid behandeld in de commissievergadering en ook
wat mijn collega van de CDA-fractie hier genoemd heeft, wat
heel belangrijk is, hebben wij inmiddels meerdere malen
gehoord. Op deze vragen is ook al een antwoord gegeven door
de wethouder. Alleen kan ik mij herinneren dat afgelopen
vrijdag in ieder geval nog één vraag over de financiële
consequenties overeind is blijven staan. Ik wil aan de wet
houder in mijn eerste instantie vragen wat daar het antwoord
op is
De heer Gros: Wij als fractie van D66 handhaven ons standpunt
zoals ingenomen in de commissievergadering van afgelopen
vrijdag. Derhalve zien wij de thans voorliggende situatie,
zijnde een fusie van SWL en MWL met een bedrijfsovername van
onderdelen van de SJL en BSR, gelet op de huidige omstan
digheden, als de meest gerede oplossing. Wel dient duidelijk
te zijn dat het jongerenwerk in de nieuwe instelling in
voldoende mate uit de verf komt en niet wordt behandeld als
een ondergeschoven kind. Wij dringen aan op een krachtige
implementatie van het fusieproces met de volledige ondersteu
ning c.q. rugdekking door het college. Er mag geen tijd
verloren gaan, gelet op de taakstelling van de opgelegde
bezuiniging.
De heer Roekiman: In de vergadering van december 1993 heeft
de raad besloten dat er één welzijnsinstelling zou moeten
komen met een integraal en probleemgerichte benaderingswijze.
Thans is het zo dat de verhoudingen bij de welzijnsinstellin-
gen zowel op bestuurlijk niveau als directieniveau dusdanig
verstoord zijn dat wij het niet reëel vinden dat wij die
instellingen opnieuw de opdracht geven om tot een fusie te
komen. Het is ook niet reëel om JWL voor een bepaalde tijd
zelfstandig te laten functioneren en op termijn alsnog een
fusie met MWL en SWL te laten ondergaan. Het is zeker van
essentieel belang dat de inhoud van het werk op korte termijn
7