SWL en de Stichting Jongerenwerk daar vooralsnog buiten laten. Het college heeft toen aangegeven dat dit minder gewenst is. Ik wou toch nog graag eens die motieven horen, omdat het erg verstandig is dat die ook vastgelegd worden. Zou blijken dat die mogelijkheden inderdaad zeer ongewenst zijn, dan blijft over het voorstel van het college zoals dat er ligt. Wij hebben ook al in de commissie gezegd dat wij dan, alhoewel wij er best moeite mee hebben en ook feitelijk wel een beetje denken in de richting van de NLP die die moeite ook uitspreekt, toch zullen instemmen met het voorstel van het college, alleen wel onder een aantal voorwaarden, die wij toen ook al aangekondigd hebben. Die voorwaarden betref fen: 1. Het personeel. Bij het overdragen van taken wordt niet alleen het personeel meegenomen dat de taken vervult, maar wij willen ook die duidelijkheid hebben wat betreft het personeel dat niet in de uitvoerende taken zit maar in de ondersteunende taken. Er gaat een gedeelte uit voerende mensen mee over. Maar er gaat ook een gedeelte aan die uitvoerende taken gekoppelde ondersteunende c.q. overhead taken mee. Ook daarvan verwachten wij dat het personeel meegaat. Verder willen wij graag een duidelijk antwoord van het college op het volgende. Is de positie van het personeel dat binnenkomt via bedrijfsovername even sterk, ook als er procedures ontstaan bij de rechter, als van personeel dat binnenkomt bij fusie. Als dat niet zo is, hebben wij denk ik een probleem. 2. Wij gaan ervan uit dat de nieuwe instelling beoordeeld wordt op de taken die in het pakket zijn opgenomen van 1993. Ik denk dat iedereen daarvan uitgaat. Mocht ach teraf blijken dat het niet zo is, dan vinden wij dat de subsidierelatie met de instelling zo spoedig mogelijk beëindigd dient te worden. 3. Bij de financiële risico's zijn twee elementen te onder scheiden volgens ons. Hoe denkt het college de taakstelling toch te bereiken ervan uitgaande, de CDA—fractie gaat daarvan uit, dat op 1 augustus niet de fusie zal plaatsvinden. Hoe denkt het college dan toch die taakstelling te realiseren? Nu er niet gekozen wordt voor fusie van drie instellin gen maar voor fusie van twee instellingen en daaraan gekoppeld een bedrijfsovername, loopt het college dan financiële risico's? Als de gemeente financiële risico's claimt niet, maar zou het pijnlijk zijn, maar als de gemeente die risico's loopt. Ik denk dat dat een belang rijk punt is. 4. Het college heeft in het besluit van 26 april jl. meege nomen een advies richting de nieuwe instelling en zeker 6 in het voortraject adviseert zij een onafhankelijk voor zitter en extern projectleider. Er moet geen misverstand over bestaan dat degene die thans als projectleider is aangewezen in onze ogen niet voldoet aan het criterium van onafhankelijkheid. Hij is teveel belast met de his torie die er ligt. Ik denk dat dat niet verstandig is. Wij vinden dan ook dat het van wijs bestuur zou getuigen als de de SWL en MWL zo spoedig mogelijk een andere externe projectleider zouden aanwijzen. Mevrouw Van Ammers: Mijnheer de voorzitter, dit agendapunt is heel uitgebreid behandeld in de commissievergadering en ook wat mijn collega van de CDA-fractie hier genoemd heeft, wat heel belangrijk is, hebben wij inmiddels meerdere malen gehoord. Op deze vragen is ook al een antwoord gegeven door de wethouder. Alleen kan ik mij herinneren dat afgelopen vrijdag in ieder geval nog één vraag over de financiële consequenties overeind is blijven staan. Ik wil aan de wet houder in mijn eerste instantie vragen wat daar het antwoord op is De heer Gros: Wij als fractie van D66 handhaven ons standpunt zoals ingenomen in de commissievergadering van afgelopen vrijdag. Derhalve zien wij de thans voorliggende situatie, zijnde een fusie van SWL en MWL met een bedrijfsovername van onderdelen van de SJL en BSR, gelet op de huidige omstan digheden, als de meest gerede oplossing. Wel dient duidelijk te zijn dat het jongerenwerk in de nieuwe instelling in voldoende mate uit de verf komt en niet wordt behandeld als een ondergeschoven kind. Wij dringen aan op een krachtige implementatie van het fusieproces met de volledige ondersteu ning c.q. rugdekking door het college. Er mag geen tijd verloren gaan, gelet op de taakstelling van de opgelegde bezuiniging. De heer Roekiman: In de vergadering van december 1993 heeft de raad besloten dat er één welzijnsinstelling zou moeten komen met een integraal en probleemgerichte benaderingswijze. Thans is het zo dat de verhoudingen bij de welzijnsinstellin- gen zowel op bestuurlijk niveau als directieniveau dusdanig verstoord zijn dat wij het niet reëel vinden dat wij die instellingen opnieuw de opdracht geven om tot een fusie te komen. Het is ook niet reëel om JWL voor een bepaalde tijd zelfstandig te laten functioneren en op termijn alsnog een fusie met MWL en SWL te laten ondergaan. Het is zeker van essentieel belang dat de inhoud van het werk op korte termijn 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 4