gewaarborgd wordt. Gezien de huidige situatie lijkt het ons onverantwoord om opnieuw met wijzigingen te komen. Er moet dus op korte termijn een oplossing komen. Als wij te lang blijven doormodderen zal dit absoluut ten koste gaan van de kwaliteit van het werk waarvan de burgers in de gemeente Leeuwarden de dupe zullen worden. Tevens zal de onzekerheid en onrust onder het personeel toenemen. Op het moment dat gekozen wordt om JWL voor een bepaalde duur zelfstandig te laten functioneren, zal dit grote financiële consequenties hebben. Er is dan sprake van dubbele huisvestingskosten en overhead. Derhalve zal dit leiden tot nieuwe tegenvallers met de nodige consequenties vandien. Zoals wij in de commissie vergadering hebben aangegeven afgelopen vrijdag, heeft het college een aantal steken laten vallen, hieromtrent wil ik niet in herhaling treden. Gelet op het voorgaande en gelet op de informatie van het college is de PAL/GL-fractie geen voorstander om de JWL een tijdlang zelfstandig te laten functioneren en gaat derhalve met tegenzin akkoord met het besluit van het college. Het gaat om een juridische fusie tussen MWL en SWL en bedrijfs overname van JWL. Daarvoor hebben wij ook in de afgelopen commissievergadering van vrijdag een aantal voorwaarden genoemd. Het besluit van het college mag niet leiden tot nieuwe tegenvallers èn het werk moet gewaarborgd zijn. Uit de verkregen informatie blijkt dat het personeel van JWL door een bedrijfsovername in een nadelige positie zal komen ten opzichte van de andere instellingen. De vraag is derhalve hoe het college hiermee denkt om te gaan. Mevrouw Waanders: Voorzitter, het is min of meer bij toeval dat wij hier in de raad ook over de fusie van de welzijns- instellingen spreken, althans wat betreft het fusieproces. Aanleiding daarvan is de brief van de SJL. Het college kwam daarop met een hele uitgebreide notitie over de gang van zaken tot nu toe. Die notitie is in de commissie aan de orde geweest en de discussie spitste zich vervolgens toe op het punt van de doorbraak die het college voorstaat via een bedrijfsovername van SJL en een fusie van de andere twee welzijnsinstellingen. Ik heb in de commissie namens de andere commissieleden van mijn fractie negatief geadviseerd over de voortgang van het fusieproces zoals die door het college wordt voorgesteld en dan met name de bedrijfsovername van de SJL. Ik heb er wel bij vermeld dat ik niet namens de hele fractie kon spreken op dat moment, omdat wij dat punt nog niet in de fractie hadden besproken. Dat hebben wij op vrij dagavond wel gedaan en de conclusie van dat overleg is dat onze fractie verdeeld is. Sommige fractieleden steunen het voorstel van het college, niet van harte, niet een ideale 8 oplossing, maar wel gelet op het raadsbesluit dat is genomen over de fusie van de welzijnsinstellingen, de taak die daar bij zou horen en de taakstelling, het meest haalbare geacht. De kritiek van de andere fractieleden en de redenen waarom zij negatief adviseren ben ik heel uitvoerig op ingegaan in de commissie, het lijkt mij niet nodig om die kritiek hier te herhalen. Voor de rest zijn er ook zeker door leden van andere frac ties, met name ook door de CDA-fractie, kanttekeningen ge plaatst, kritische vragen gesteld, bij de bedrijfsovername. De wethouder heeft toen ook gezegd dat het ten aanzien van die vragen wellicht nodig zou zijn om in de raad daarop terug te komen. Ik ben heel benieuwd naar de reactie op die vragen en kanttekeningen van de wethouder. De heer De Jong (weth.Voorzitter, wij hebben afgelopen vrijdagmiddag in een extra vergadering van de Commissie Welzijn langdurig met elkaar van gedachten gewisseld over de stand van zaken en de gang van zaken omtrent het mislukken van de vorming van één welzijnsinstelling. Er zijn vanavond een aantal opmerkingen in deze raadsvergadering gemaakt die ook vrijdagmiddag gemaakt zijn, maar ik denk dat het goed is voor een goede discussie die zaak toch nog eens goed neer te zetten. Dan denk ik dat het van belang is om in zijn algemeenheid eerst even te kijken naar een besluit dat deze raad vorig jaar november genomen heeft bij de begrotingsvergadering. De raad heeft toen een aantal taken voor de nieuwe instelling vastgesteld. Dat waren vijf taken: de hulpverlening, een voortraject op toeleidingsactiviteiten, opvoedingsonder steuning, ondersteuning bij gerichte activiteiten en bij zondere projecten. Dat wil dus zeggen dat alle drie instel lingen die in het geding waren (SWL, MWL en SJL) betrokken waren bij de toekomstige taken van deze instelling. Dat was het raadsbesluit van vorig jaar. Hoewel de raad vorig jaar besloten heeft om de voorgestelde formatie bij die taken te schrappen, denk ik dat in het raadsbesluit absoluut niet de suggestie besloten ligt dat verder alle taken van de SWL door die nieuwe instelling worden overgenomen. Wij hebben bewust afstand gehouden en een belangrijke verantwoordelijkheid gelegd bij de besturen van de betrokken instellingen. Die houding die het college destijds heeft ingenomen is mede ingegeven door opmerkingen die vorig jaar in de raad gemaakt zijn. Ik heb het verslag er nog eens op nagelezen, de PvdA-, WD-, D66- en PAL/GL-fracties hebben met nadruk vorig jaar gewezen op de verantwoordelijkheid van het werkveld zelf, de overheid op afstand, ik heb dat vrijdagmiddag ook genoemd. Ik heb moeten constateren dat er sprake was op 14 april jl., 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 5