willen trekken. Ik had dat besluit eigenlijk niet moeten nemen. Dat is gebaseerd op het feit dat ik na die tijd infor matie gekregen heb die ons op z'n minst aan het denken gezet heeft. Er is ook een reactie van het college op gekomen. Dan ga je de hele zaak op een rijtje zetten en dan denk ik dat wij het er allemaal over eens zijn dat wij niet gelukkig zijn met de oplossing die er nu ligt, alleen je moet op een zeker moment verder. Er zijn verschillende alternatieven, daar is de wethouder op ingegaan, dan zal je een keuze moeten maken ondanks dat je er niet gelukkig mee bent. Maar om nu te suggereren - dat bedoel ik een beetje bij eenzijdige infor matie - dat er informatie achtergehouden is, is wat mij betreft zeker niet het geval. Wij hebben inderdaad tijdig de informatie gekregen voor de commissievergadering, alleen als je dan achteraf de zaken op een rijtje zet, zeg ik toch dat ik liever die andere informatie erbij had gehad. Er zijn andere partijen geweest die op grond daarvan in eerste instantie tegen zijn geweest. Ik denk dat wij dat misschien ook hadden moeten doen op dat moment, omdat je dan er beter in had kunnen duiken. Dan was je misschien wel tot dezelfde conclusie gekomen. De wethouder is op verschillende vragen van ons ingegaan. Ik leid uit zijn woorden af dat mensen die zich bezig houden met ondersteunende taken ook mee gaan voor zover zij natuurlijk in verhouding staan tot andere taken die meegaan. De wethouder is ook ingegaan op de garantiepositie, hij raad de motie van de NLP af. Er is volgens de wethouder geen sprake van rechtsongelijkheid, dat houdt feitelijk in dat er sprake is van een gelijke positie. De taken is de wethouder ook duidelijk op ingegaan. Op vragen over de financiële positie geeft de wethouder het bekende antwoord, daar laten wij het op dit moment maar bij. Daar krijgen wij het nog wel eens over. Wat de tweede vraag betreft heb ik begrepen dat de wethouder zegt dat wij geen enkel extra financieel risico lopen door het feit dat er nu sprake is van bedrijfsovername. Dat waren onze vragen en voorwaarden. Wat dat betreft is er aan voldaan. Ik moet dan ook vaststellen dat wij mee kunnen gaan met het voorstel van het college. Wat betreft de motie is er inderdaad in de garantie geen rechtsongelijkheid. Het tweede aandachtspuntje: één welzijnsinstelling omvattende alle voort te zetten taken de voorkeur blijft genieten, zijn wij het ook mee eens, alleen de realiteit gebiedt te getuigen dat dat blijkbaar een gepasseerd station is. Dat de financiële situatie van de gemeente het niet mogelijk 14 maakt extra financiële middelen in te zetten, zijn wij het feitelijk helemaal mee eens. Maar dat is niemand zijn bedoe ling, dus dat lijkt mij een beetje overbodig, want daar zijn wij het allemaal over eens. Wij hebben dan ook geen behoefte aan deze motie. Mevrouw Waanders: Ik wou van mijn tweede instantie gebruik maken om te reageren op de motie van de NLP. Voor de meerder heid van onze fractie is er geen reden om af te zien van instemming met het collegebesluit, een minderheid blijft grote bezwaren houden. De vraag is dan of de minderheid de motie van de NLP steunt. Dat is niet het geval. Dat heeft te maken met het concrete besluit dat de NLP heeft geformuleerd, namelijk dat er alsnog één welzijnsinstelling dient te komen waarin MWL, SWL en SJL gelijkwaardig participeren. Wij vatten dat op als een opdracht om bij wijze van spreken morgen de drie partijen weer bij elkaar te zetten en opnieuw te streven naar een fusie. Dat is ook voor de minderheid van onze frac tie die het collegestandpunt afwijst een onhaalbare kaart. Dat is de reden dat wij niet instemmen met deze motie. De minderheid komt wel met een andere motie, die luidt als volgt "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 13 juni 1994, aan de orde hebbende een brief van de SJL en het ant woord van b. en w. daarop; besluit 1. dat het fusieproces van SWL en MWL voortgezet moet worden en per 1 augustus 1994 z'n beslag moet krijgen; 2. dat over de resultaten van dat fusieproces de commissie zo snel mogelijk geïnformeerd wordt; 3. dat bij die rapportage in de commissie opnieuw bekeken wordt op welke wijze de SJL ondergebracht wordt in de nieuwe welzijnsinstelling; en gaat over tot de orde van de dag." Dat creëert wel wat ruimte en dan kan opnieuw bekeken worden of bedrijfsovername de enige wijze is waarop de SJL onder gebracht zou kunnen worden in die nieuwe instelling. Die ruimte wil de minderheid graag hebben. De motie is ondertekend door mevrouw Dikken en mijzelf. De heer Roekiman: Ik wou nog een tweetal opmerkingen maken. Eerst een opmerking naar aanleiding van het antwoord van de wethouder. De wethouder heeft te kennen gegeven dat er af- 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 8