Punt 4.
De Voorzitter: Aan de orde is: Hoofdlijnen 1995-1998 en
Begroting 1995:
a. algemene en financiële beschouwingen.
Mevrouw Visser: Ik beschouw de Algemene Beschouwingen als
een grote psychische en fysieke aanslag op mijn persoon en
bovendien als een zeer tijdrovende bezigheid. Tweemaal per
jaar worden wij nu geacht daar aan mee te doen. Het liefst
zou ik de huidige Algemene Beschouwingen in zijn geheel
boycotten. Het was immers de bedoeling dat die losgekoppeld
zou worden van de begrotingsbehandeling en verschoven zou
worden naar het voorjaar. Maar dan belast ik mijn fractie
genoten met alle denkwerk voor de tweede termijn en dat
voelt ook niet goed. Voormalig fractievoorzitter Gerard
Heins heeft de raad vorig jaar voorgesteld de gehele eerste
ronde schriftelijk af te handelen. Alles staat immers toch
al op papier. In het licht daarvan heb ik besloten mij van
het hier zitten aanhoren van de eerste ronde terug te
trekken, ten minste voor zover het de inbreng van de raad
betreft, want ik heb jammergenoeg niet de hand kunnen
leggen op de beantwoording door het college. Op verzoek van
mijn partij, PAL/GL, breng ik in de openbaarheid waarom ik
zodadelijk wegga. Ik hoop hiermee tevens iets te doorbre
ken, want er wordt ontiegelijk veel geklaagd, maar er wordt
zo weinig aan veranderd.
Ik dank u, voorzitter, wilt u mij excuseren.
De Voorzitter: Deze mededeling zal door mij als voorzitter
voor kennisgeving, maar met respect, worden aangenomen.
Mevrouw De Haan: Ik wil hier wat op zeggen, voorzitter,
omdat ik denk dat je de algemene beschouwingen ook kunt
beschouwen als een hoogtepunt in het politieke leven, waar
één keer per jaar politieke partijen aangeven waar zij de
accenten het volgend jaar willen leggen. Ik vind het dus
heel erg vervelend dat mevrouw Visser niet naar de bijdrage
van de fracties wil luisteren. Ik vind het eerlijk gezegd
ook heel erg vervelend dat kennelijk de algemene beschou
wingen, die toegestuurd zijn naar fractievoorzitters, door
de hele fractie in het weekend al zijn gelezen. Dat was
uitdrukkelijk niet de bedoeling. Het was de bedoeling dat
de raadsleden hier naar de bijdragen van de anderen frac
ties zouden luisteren en dat zij daarin geïnteresseerd
zijn. Dat verwacht ik eerlijk gezegd ook van een raadslid.
Overigens, dat zal ik straks in mijn algemene beschouwingen
ook zeggen, zijn wij best bereid om over de vorm straks bij
de Perspectiefnota nader na te denken en willen wij best
kijken of wij een vorm kunnen vinden die misschien minder
een beslag legt op raadsleden. Maar om zo weg te lopen,
vind ik niet passend voor een raadslid.
Mevrouw Visser: Mijn fractie komt in tweede termijn met
drie moties met betrekking tot de algemene beschouwingen.
Ik wil daar nu verder niet op ingaan.
De Voorzitter: In ieder geval is hiermee het procedurele
gedeelte bij dit agendapunt afgehandeld.
Aan de orde zijn de algemene beschouwingen.
Mevrouw De Haan: Mijnheer de voorzitter, de algemene be
schouwingen van de Partij van de Arbeid staan dit jaar in
het teken van de VERNIEUWING. Om te beginnen de vernieuwing
van de lokale politiek. Het is voor ons duidelijk dat de
gemeenteraad niet kan volstaan met het vaststellen of
corrigeren van het beleid van het college. Zij zal zelf
politiek bestuurlijke accenten moeten leggen en zij zal
zelf steeds vernieuwend bezig moeten zijn.
Tal van maatschappelijke ontwikkelingen, waar ik nu niet al
te uitgebreid op in wil gaan, hebben er voor gezorgd dat de
omgeving, de context waarin de lokale politie opereert,
veranderd is en we merken, ook hier in Leeuwarden dat
traditionele politieke instituties, structuren, omgangsvor
men en procedures steeds minder voldoen. De discussie over
de rol van de lokale politiek in een veranderende samenle
ving is ook hier in Leeuwarden losgebarsten. Nog kort
geleden spraken wij in het kader van LIS over deze materie
met het ambtelijk management. Ik wil proberen om die
nieuwe positie van de lokale politiek (politieke partijen
en gemeenteraad) te verhelderen. Wij vinden dat de lokale
politiek een authentieke bijdrage moet leveren aan het
maatschappelijk debat en aan het bestuurlijk proces. Om dat
te bereiken onderscheiden we vier functies van de gemeente
raad:
1. Als breekijzer moet de politiek voorkomen dat gemeen
telijke instellingen en bedrijven ontoegankelijk wor
den voor de wensen en kritiek van burger (een waarborg
tegen al te bureaucratisch gedrag)Het betekent niet
5