Punt 4. De Voorzitter: Aan de orde is: Hoofdlijnen 1995-1998 en Begroting 1995: a. algemene en financiële beschouwingen. Mevrouw Visser: Ik beschouw de Algemene Beschouwingen als een grote psychische en fysieke aanslag op mijn persoon en bovendien als een zeer tijdrovende bezigheid. Tweemaal per jaar worden wij nu geacht daar aan mee te doen. Het liefst zou ik de huidige Algemene Beschouwingen in zijn geheel boycotten. Het was immers de bedoeling dat die losgekoppeld zou worden van de begrotingsbehandeling en verschoven zou worden naar het voorjaar. Maar dan belast ik mijn fractie genoten met alle denkwerk voor de tweede termijn en dat voelt ook niet goed. Voormalig fractievoorzitter Gerard Heins heeft de raad vorig jaar voorgesteld de gehele eerste ronde schriftelijk af te handelen. Alles staat immers toch al op papier. In het licht daarvan heb ik besloten mij van het hier zitten aanhoren van de eerste ronde terug te trekken, ten minste voor zover het de inbreng van de raad betreft, want ik heb jammergenoeg niet de hand kunnen leggen op de beantwoording door het college. Op verzoek van mijn partij, PAL/GL, breng ik in de openbaarheid waarom ik zodadelijk wegga. Ik hoop hiermee tevens iets te doorbre ken, want er wordt ontiegelijk veel geklaagd, maar er wordt zo weinig aan veranderd. Ik dank u, voorzitter, wilt u mij excuseren. De Voorzitter: Deze mededeling zal door mij als voorzitter voor kennisgeving, maar met respect, worden aangenomen. Mevrouw De Haan: Ik wil hier wat op zeggen, voorzitter, omdat ik denk dat je de algemene beschouwingen ook kunt beschouwen als een hoogtepunt in het politieke leven, waar één keer per jaar politieke partijen aangeven waar zij de accenten het volgend jaar willen leggen. Ik vind het dus heel erg vervelend dat mevrouw Visser niet naar de bijdrage van de fracties wil luisteren. Ik vind het eerlijk gezegd ook heel erg vervelend dat kennelijk de algemene beschou wingen, die toegestuurd zijn naar fractievoorzitters, door de hele fractie in het weekend al zijn gelezen. Dat was uitdrukkelijk niet de bedoeling. Het was de bedoeling dat de raadsleden hier naar de bijdragen van de anderen frac ties zouden luisteren en dat zij daarin geïnteresseerd zijn. Dat verwacht ik eerlijk gezegd ook van een raadslid. Overigens, dat zal ik straks in mijn algemene beschouwingen ook zeggen, zijn wij best bereid om over de vorm straks bij de Perspectiefnota nader na te denken en willen wij best kijken of wij een vorm kunnen vinden die misschien minder een beslag legt op raadsleden. Maar om zo weg te lopen, vind ik niet passend voor een raadslid. Mevrouw Visser: Mijn fractie komt in tweede termijn met drie moties met betrekking tot de algemene beschouwingen. Ik wil daar nu verder niet op ingaan. De Voorzitter: In ieder geval is hiermee het procedurele gedeelte bij dit agendapunt afgehandeld. Aan de orde zijn de algemene beschouwingen. Mevrouw De Haan: Mijnheer de voorzitter, de algemene be schouwingen van de Partij van de Arbeid staan dit jaar in het teken van de VERNIEUWING. Om te beginnen de vernieuwing van de lokale politiek. Het is voor ons duidelijk dat de gemeenteraad niet kan volstaan met het vaststellen of corrigeren van het beleid van het college. Zij zal zelf politiek bestuurlijke accenten moeten leggen en zij zal zelf steeds vernieuwend bezig moeten zijn. Tal van maatschappelijke ontwikkelingen, waar ik nu niet al te uitgebreid op in wil gaan, hebben er voor gezorgd dat de omgeving, de context waarin de lokale politie opereert, veranderd is en we merken, ook hier in Leeuwarden dat traditionele politieke instituties, structuren, omgangsvor men en procedures steeds minder voldoen. De discussie over de rol van de lokale politiek in een veranderende samenle ving is ook hier in Leeuwarden losgebarsten. Nog kort geleden spraken wij in het kader van LIS over deze materie met het ambtelijk management. Ik wil proberen om die nieuwe positie van de lokale politiek (politieke partijen en gemeenteraad) te verhelderen. Wij vinden dat de lokale politiek een authentieke bijdrage moet leveren aan het maatschappelijk debat en aan het bestuurlijk proces. Om dat te bereiken onderscheiden we vier functies van de gemeente raad: 1. Als breekijzer moet de politiek voorkomen dat gemeen telijke instellingen en bedrijven ontoegankelijk wor den voor de wensen en kritiek van burger (een waarborg tegen al te bureaucratisch gedrag)Het betekent niet 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 14