dat de politiek zich en detail moet bezig houden met de bedrijfsvoering. Zij kan de ambtelijke organisatie in globale zin aansturen zodat wensen van burgers uitgangspunt zijn voor ambtelijke activiteiten. Daar voor moet de lokale politiek signalen uit de samenle ving opvangen en dan komt de tweede functie in beeld. 2. Zij moet als aaatschappelijk aanspreekpunt functione ren en moet voor burgers en maatschappelijke organisa ties toegankelijk zijn. Om die taak goed te kunnen vervullen is het misschien nodig om als politiek enige afstand te bewaren van de gemeentelijke organisatie zodat politici en ambtenaren in het bestuurlijk proces hun eigen specifieke rol kunnen vervullen. 3. Ten aanzien van beleidsprocessen krijgt de politiek steeds meer de taak van toesichthouder of bewaker. Ik bedoel bijvoorbeeld er op toezien dat beleidsprocessen fair verlopen, dat er geen gesloten circuits van be langhebbenden ontstaan, dat betrokkenen gemotiveerd worden om deel te nemen aan beleidsprocessen, dat er evenwichtige machtsverhoudingen ontstaan zodat aan de verschillende maatschappelijke belangen aandacht wordt besteed. Het bewaken van beleidsprocessen is bepaald geen a-politieke functie en dan kom ik bij de laatste functie van de lokale politiek. 4. De gemeenteraad moet de rol blijven vervullen van een democratisch platform waarop richtinggevende discus sies over de toekomst van de stad gevoerd worden. Om volwaardig aan die discussies mee te doen moeten poli tici eigen ideeën en visie hebben, geïnspireerd door de samenleving zelf. Overigens moeten we ons blijven realiseren dat de uitkom sten van die discussies de ontwikkelingen in de stad niet bepalen maar hooguit beïnvloeden. Uit deze vier functies van de lokale politiek trekken wij de conclusie dat de vernieuwing een dubbel gezicht heeft. Het gaat om de vernieuwing van de politieke agenda en van de bestuursstijl. Uiteraard heeft iedere partij daarbij zijn eigen overtuiging. De PvdA zal die overtuiging ook in deze algemene beschouwingen bij de behandeling van de thema's verder uitwerken. Handelend vanuit die eigen overtuiging en ons bewust zijnde van onze nieuwe rol selecteren we een aantal thema's voor deze algemene beschouwingen. De basis voor deze selectie is neergelegd in ons verkiezingsprogramma. Uiteraard zoeken we aansluiting bij het nieuwe collegeprogramma. Beide program ma's zijn nieuw en vragen om een verdere uitwerking. Wat dat betreft hebben we in Leeuwarden de basis voor de inhou delijke, programmatische vernieuwing gelegd. Ook wat be 6 treft de vernieuwing van de bestuursstijl geven beide programma's aanzetten, die beslist moeten worden uitgewerkt en vooral in praktijk gebracht. Uiteraard heeft ook het beleid van de landelijke overheid grote invloed op de lokale mogelijkheden. Ook daar zit een nieuwe ploeg met een nieuw program. Het betekent aan de ene kant bezuinigen en aan de andere kant nieuwe uitdagingen en kansen die zo goed mogelijk moeten worden benut. WERKGELEGENHEIDSBELEID In het collegeprogramma staat letterlijk dat er nieuwe wegen moeten worden ingeslagen om meer mensen aan het werk te helpen. Dat sluit aan bij onze visie op de toegankelijk heid van de samenleving; voor mensen zonder werk is het immers heel moeilijk om volwaardig aan de samenleving deel te nemen. Ook nu is het nog zo dat een deel van de langdu rig werkloosheid door de ene generatie aan de andere door gegeven wordt, waardoor maatschappelijk isolement zelfs afhankelijk lijkt van de wieg waarin je bent geboren. Arbeid bindt mensen aan de samenleving. Het is daarom volkomen terecht dat werkgelegenheid in ons collegepro gramma de hoogste prioriteit heeft. Er is nog een andere reden voor: de werkloosheid in Leeuwarden is niet alleen naar Nederlandse maar zelfs naar internationale maatstaven hoog. Ze is bijvoorbeeld vier keer zo hoog als de gemid delde werkloosheid in de Verenigde Staten en ruim twee keer zo hoog als het gemiddelde in de Europese Unie. Die situatie rechtvaardigt een hoge prioriteit voor Leeuwarden bij de aanwending van de Europese structuurfondsen (m.n. 5B)Bij de majeure projecten is Leeuwarden buiten de boot gevallen maar voor de jaarprogrammas komt Leeuwarden tot en met 1999 nog wel in aanmerking. In die programma's hoort Leeuwarden naar onze mening zeker een aanzienlijk deel van het budget toegewezen te krijgen, zeker na de uitspraken van de Commissaris der Koningin dat de provincie voortaan scherpere keuzes gaat maken. Er zijn inmiddels 7 projecten door Leeuwarden ingediend. Vier infrastructurele (Aquaduct Langdeel, kruising Otterpark, haak om Leeuwarden en de westelijke ontsluitingsweg) en drie andere stadslogemen tenpro jekt, congresbureau en MTC)Dit zijn nuttige projec ten die wat ons betreft gehonoreerd moeten worden, maar daarmee zijn we er niet. Nieuwe ideeën voor projecten die ook daadwerkelijk de werkgelegenheid bevorderen zijn nodig. Enige suggesties van onze kant. Wij denken bijvoorbeeld aan projecten die inspelen op de gigantisch snelle ontwikkelingen op het terrein van infor matie- en communicatietechnologie. Is er niet samen met PTT Telecom, Telekabel en andere bedrijven in deze branche en 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 15