dat de politiek zich en detail moet bezig houden met
de bedrijfsvoering. Zij kan de ambtelijke organisatie
in globale zin aansturen zodat wensen van burgers
uitgangspunt zijn voor ambtelijke activiteiten. Daar
voor moet de lokale politiek signalen uit de samenle
ving opvangen en dan komt de tweede functie in beeld.
2. Zij moet als aaatschappelijk aanspreekpunt functione
ren en moet voor burgers en maatschappelijke organisa
ties toegankelijk zijn. Om die taak goed te kunnen
vervullen is het misschien nodig om als politiek enige
afstand te bewaren van de gemeentelijke organisatie
zodat politici en ambtenaren in het bestuurlijk proces
hun eigen specifieke rol kunnen vervullen.
3. Ten aanzien van beleidsprocessen krijgt de politiek
steeds meer de taak van toesichthouder of bewaker. Ik
bedoel bijvoorbeeld er op toezien dat beleidsprocessen
fair verlopen, dat er geen gesloten circuits van be
langhebbenden ontstaan, dat betrokkenen gemotiveerd
worden om deel te nemen aan beleidsprocessen, dat er
evenwichtige machtsverhoudingen ontstaan zodat aan de
verschillende maatschappelijke belangen aandacht wordt
besteed. Het bewaken van beleidsprocessen is bepaald
geen a-politieke functie en dan kom ik bij de laatste
functie van de lokale politiek.
4. De gemeenteraad moet de rol blijven vervullen van een
democratisch platform waarop richtinggevende discus
sies over de toekomst van de stad gevoerd worden. Om
volwaardig aan die discussies mee te doen moeten poli
tici eigen ideeën en visie hebben, geïnspireerd door
de samenleving zelf.
Overigens moeten we ons blijven realiseren dat de uitkom
sten van die discussies de ontwikkelingen in de stad niet
bepalen maar hooguit beïnvloeden.
Uit deze vier functies van de lokale politiek trekken wij
de conclusie dat de vernieuwing een dubbel gezicht heeft.
Het gaat om de vernieuwing van de politieke agenda en van
de bestuursstijl. Uiteraard heeft iedere partij daarbij
zijn eigen overtuiging. De PvdA zal die overtuiging ook in
deze algemene beschouwingen bij de behandeling van de
thema's verder uitwerken.
Handelend vanuit die eigen overtuiging en ons bewust zijnde
van onze nieuwe rol selecteren we een aantal thema's voor
deze algemene beschouwingen. De basis voor deze selectie is
neergelegd in ons verkiezingsprogramma. Uiteraard zoeken we
aansluiting bij het nieuwe collegeprogramma. Beide program
ma's zijn nieuw en vragen om een verdere uitwerking. Wat
dat betreft hebben we in Leeuwarden de basis voor de inhou
delijke, programmatische vernieuwing gelegd. Ook wat be
6
treft de vernieuwing van de bestuursstijl geven beide
programma's aanzetten, die beslist moeten worden uitgewerkt
en vooral in praktijk gebracht.
Uiteraard heeft ook het beleid van de landelijke overheid
grote invloed op de lokale mogelijkheden. Ook daar zit een
nieuwe ploeg met een nieuw program. Het betekent aan de ene
kant bezuinigen en aan de andere kant nieuwe uitdagingen en
kansen die zo goed mogelijk moeten worden benut.
WERKGELEGENHEIDSBELEID
In het collegeprogramma staat letterlijk dat er nieuwe
wegen moeten worden ingeslagen om meer mensen aan het werk
te helpen. Dat sluit aan bij onze visie op de toegankelijk
heid van de samenleving; voor mensen zonder werk is het
immers heel moeilijk om volwaardig aan de samenleving deel
te nemen. Ook nu is het nog zo dat een deel van de langdu
rig werkloosheid door de ene generatie aan de andere door
gegeven wordt, waardoor maatschappelijk isolement zelfs
afhankelijk lijkt van de wieg waarin je bent geboren.
Arbeid bindt mensen aan de samenleving. Het is daarom
volkomen terecht dat werkgelegenheid in ons collegepro
gramma de hoogste prioriteit heeft. Er is nog een andere
reden voor: de werkloosheid in Leeuwarden is niet alleen
naar Nederlandse maar zelfs naar internationale maatstaven
hoog. Ze is bijvoorbeeld vier keer zo hoog als de gemid
delde werkloosheid in de Verenigde Staten en ruim twee
keer zo hoog als het gemiddelde in de Europese Unie. Die
situatie rechtvaardigt een hoge prioriteit voor Leeuwarden
bij de aanwending van de Europese structuurfondsen (m.n.
5B)Bij de majeure projecten is Leeuwarden buiten de boot
gevallen maar voor de jaarprogrammas komt Leeuwarden tot
en met 1999 nog wel in aanmerking. In die programma's hoort
Leeuwarden naar onze mening zeker een aanzienlijk deel van
het budget toegewezen te krijgen, zeker na de uitspraken
van de Commissaris der Koningin dat de provincie voortaan
scherpere keuzes gaat maken. Er zijn inmiddels 7 projecten
door Leeuwarden ingediend. Vier infrastructurele (Aquaduct
Langdeel, kruising Otterpark, haak om Leeuwarden en de
westelijke ontsluitingsweg) en drie andere stadslogemen
tenpro jekt, congresbureau en MTC)Dit zijn nuttige projec
ten die wat ons betreft gehonoreerd moeten worden, maar
daarmee zijn we er niet.
Nieuwe ideeën voor projecten die ook daadwerkelijk de
werkgelegenheid bevorderen zijn nodig. Enige suggesties van
onze kant.
Wij denken bijvoorbeeld aan projecten die inspelen op de
gigantisch snelle ontwikkelingen op het terrein van infor
matie- en communicatietechnologie. Is er niet samen met PTT
Telecom, Telekabel en andere bedrijven in deze branche en
7