relevante opleidingen binnen het HBO, een project te ont wikkelen waarmee Leeuwarden een naam vestigt als kennis- en ontwikkelingscentrum op het terrein van informatie- en communicatietechnologie? De glasvezelinfrastructuur voldoet in Leeuwarden aan de modernste eisen, terwijl de sector dienstverlening in Leeuwarden ook sterk is. Daar moet naar ons idee veel meer uit te halen zijn. Dit lijkt in tegenspraak met het bericht over de beperkte deelname aan het project Telepoort Noord maar is het niet. Dat project is zijn tijd misschien wel vooruit maar dat is nog geen reden om niet in deze kansrijke sector te investe ren. Verder zou mijn fractie graag zien dat zodra het Van Hall Instituut in Leeuwarden is gevestigd de hoogwaardigheid van deze opleiding een extra plus krijgt door toevoeging van universitaire milieukunde-opleidingen. Om te beginnen met een propaedeuse, vergelijkbaar met die van de Twentse Universiteit. In de voorwaardenscheppende sfeer vinden wij dat het maken van een begin met een hoogwaardig bedrijfsterrein aan de zuidkant van de stad langs de A32 ook qua tijdsplanning een hoge prioriteit moet krijgen. Al gaat het om te beginnen maar om een of twee vestigingen op een strook langs die weg, dan begint Leeuwarden in plaats van stagnatie tenmin ste weer dynamiek uit te stralen, zoals dat nu bijvoorbeeld ook in Heerenveen en zelfs in Grou het geval is. De kans op korte termijn-succes langs de A32 is onzes inziens hoog. Zoals ik net zei willen we niet alleen vernieuwing naar inhoud maar ook naar bestuursstijl.We vragen ons af of we als gemeente niet te introvert bezig zijn met projectont wikkeling. We hebben in Leeuwarden een van de grootste HBO- clusters van Nederland. Meer dan een kwart van de Friese werkgelegenheid is in Leeuwarden gevestigd. Die beide factoren maken dat in onze stad een ongelofelijke potentie aan denkkracht en innovatief vermogen samengebundeld is. Een potentie die volgens ons beter benut kan worden, zowel in het belang van de stad, als in het belang van het be drijfsleven én in het belang van de uitstraling van het HBO. Een vernieuwende bestuursstijl betekent dat de gemeen te het als haar taak ziet om sleutelfunctionarissen uit de publieke, semi-publieke en private sfeer bij elkaar om de tafel te krijgen en op die wijze, met een beroep op het gemeenschappelijk belang een bijdrage te leveren aan het bedenken van projecten die qua werkgelegenheid en subsidie technisch hoog scoren. We bedoelen dit niet als een vrij blijvende suggestie. De ernst van de werkloosheid en het feit dat de Europese steun na 1999 hoogstwaarschijnlijk voor Friesland beëindigd wordt noodzaken tot dergelijke stappen. 8 Dat een dergelijk netwerk ook kan worden benut bij promo tie- en acquisitie-inspanningen is mooi meegenomen. Wat de acquisitie betreft zijn we het eens met uitspraken van het college, dat daar nog het nodige aan verbeterd kan worden. De PvdA dringt daar al jaren op aan. De PvdA-frac- tie is van mening dat het Centrale punt Bedrijfsleven, dat in Leeuwarden gevestigd gaat worden, en waarbij de Kamer van Koophandel, de provincie en de NOM één loket voor acquisitie oprichten, hierbij ook goede diensten kan leve ren. Door nauwe samenwerking is met dezelfde middelen veel meer rendement te halen. Naast het marktgerichte spoor is de ontwikkeling van de additionele werkgelegenheid het tweede belangrijke spoor. Hoofdelement hierbij is het onderbrengen van alle werkerva ringsprojecten in één organisatie en opstelling en uitvoe ring van een tweede 1000-banenplan. Toen begin dit jaar de PvdA het tweede 1000-banenplan lanceerde, brak de CDA- lijsttrekker daarover in de pers de staf. Deze zelfde lijsttrekker voert dat plan nu - naar ik aanneem met voort varendheid - uit. Hij maakte daar op een CDA-bijeenkomst zelfs met enige trots melding van. Het zou hem sieren als hij nu zou toegeven dat zijn eerste reactie op het PvdA- plan, om het vriendelijk te houden, "te impulsief" geweest is. Belangrijker is natuurlijk de inhoud. Er zijn goede redenen om dit plan als de wiedeweerga bij staatssecretaris Kohnstamm en minister Melkert op tafel te leggen. Zeker nu gebleken is dat 28.000 van de 40.000 te creëren banen voor de 4 grote steden zijn gereserveerd. De spoeling dreigt dus erg dun te worden 1 Hebt u al een claim in Den Haag inge diend en wanneer kunnen onze plannen daar definitief op tafel worden gelegd? Wij gaan er van uit dat de suggesties uit onze notitie door het college bij de uitwerking zullen worden meegenomen. Ook in deze sector is het nodig de be stuursstijl te vernieuwen om tot een goed resultaat te komen. Er zijn in het land een aantal voorbeelden, vooral in steden als Rotterdam, die ons tot voorbeeld kunnen zijn. Het blijkt dan met de nodige creativiteit heel goed moge lijk ook de marktsector te interesseren voor het specifieke arbeidsmarktbeleid voor langdurig werklozen. De gemeente dus ook hier niet in de functie van cockpit van de samenle ving maar als stimulator en regisseur. Tot slot, Mijnheer de Voorzitter, kort geleden werden wij opgeschrikt door een kranteartikel, waarin Leeuwarden bedrijfsonvriendelijk werd genoemd vanwege de relatief hoge tarieven, die bedrijven hier in Leeuwarden in rekening worden gebracht. Of daar iets op valt af te dingen of niet - wij hebben de indruk dat er nogal wat misverstanden in 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 16