het spel zijn - een dergelijk bericht is slecht voor het beeld van Leeuwarden. We willen het college dan ook vragen op dit bericht een serieuze reactie voor te bereiden en deze op een goede manier kort te sluiten met het bedrijfs leven in de stad. LEEFBAARHEID Een samenleving waarin iedereen op een volwaardige wijze kan deelnemen komt pas binnen handbereik, als burgers zich kunnen ontplooien. Dan hebben we het niet alleen over werk, onderwijs enz. maar ook over een woonomgeving waar men zich vertrouwd en veilig voelt. Bovendien dragen leefbaarheid en veiligheid in hoge mate bij aan tolerantie en dat is weer noodzakelijk om in een gevarieerde maatschappij met elkaar samen te kunnen leven. Leefbaarheid wordt sterk bepaald door de kwaliteit van de openbare ruimte. Dat heeft niet alleen met fysieke maar ook met sociale factoren te maken. Daartoe behoort het onaanvaardbare hoge niveau van crimi naliteit in onze stad. We weten allen dat de ernst van de criminaliteit toeneemt. 80 tot 90% van de burgers ziet onveiligheid als het ernstigste maatschappelijk probleem. Ook de verloedering en verpaupering van buurten dragen bij aan de uitholling van de kwaliteit van de openbare ruimten. Een buurt in verval nodigt individuele burgers niet uit zich verantwoordelijk te voelen voor de toekomst van de buurt. Door deze afnemende betrokkenheid zal de leefkwali teit van deze buurten nog verder afbrokkelen. Het kwali teitsverlies van de openbare ruimte maken een integrale aanpak noodzakelijk. Leeuwarden is met die integrale aanpak al een heel eind op streek. In het beleidsplan beschrijft het college het werken langs drie lijnen: de wijkaanpak, de aanpak onveiligheid en de sociale vernieuwing. Wat de wijkaanpak betreft is de Leeuwarder benadering tamelijk uniek: elke wijk krijgt jaarlijks een dwarsdoor- snee gepresenteerd van alle gemeentelijke activiteiten en maatregelen via het activiteitenprogramma. De voordelen hiervan zijn dat je naar de wijken toe helderheid en een basis voor discussie biedt en dat het bijdraagt aan ontko- kering van de gemeentelijke organisatie. Toch is het in de praktijk niet eenvoudig die integratie tot stand te bren gen. Zowel bestuurlijk als ambtelijk. Om een voorbeeld te noemen: groenbeheer valt onder Bilker, veiligheid onder de burgemeester, sociale vernieuwing onder Vlietstra, verkeer onder Timmermans en welzijn onder De Jong. Wil je al die zaken intern en extern op wijkniveau goed gecoördineerd krijgen, dan vergt dat heel goede aansturing. Die coördina tie en integratie vindt de PvdA heel belangrijk, vooral omdat afstemming op wijkniveau kan leiden tot efficiënter werken. Door "werk met werk te maken" kun je met dezelfde 10 schaarse middelen vaak meer effect bereiken. We willen graag van het college vernemen hoe het de interne en exter ne coördinatie, zowel bestuurlijk als ambtelijk, denkt te optimaliseren. Mede dankzij de sociale vernieuwing, waardoor de gemeente meer beleidsvrijheid kreeg, is ook met de vernieuwing van de bestuursstijl daadwerkelijk een start gemaakt. Burgers en maatschappelijke organisaties zijn betrokken en doen volop mee. Willen we de motivatie en participatie van betrokkenen verder vergroten, dan zijn voor de PvdA de drie kernbegrip pen: rekening houden met de wensen van de bewoners, slag vaardige besluitvorming en accent op zichtbare effecten. Wat het inzicht in de wensen van de bewoners betreft is het nieuwe signaleringssysteem voor de wijken een enorme aan winst, die ook landelijk meer aandacht verdient. Daarmee worden niet alleen objectieve gegevens maar ook subjectieve gevoelens per wijk geregistreerd. We moeten hier mee door gaan en de opgedane ervaring ten goede laten komen aan ook andere wijken, buurten en dorpen. Inmiddels heeft het college besloten tot een jaarlijkse enquête onder 5000 Leeuwarders. Een prima initiatief, dat lijkt op het stads- marktonderzoek waarmee ook andere gemeenten ervaringen gaan opdoen. De PvdA vindt wél dat deze enquête zich niet moet beperken tot vragen over de woonomgeving. Jaarlijks moeten er na raadpleging van de Commissie Bestuur en Middelen óók vragen worden opgenomen over de waardering van andere aspecten van gemeentelijk beleid. Ook hier: integraal denken 1 Op die manier kan een belangrijke bijdrage worden geleverd aan de relatie burgers-bestuur. Voorwaarde is dan wel dat de gemeente dit niet als een vrijblijvende enquête ziet maar serieus rekening houdt met de resultaten. Met se rieus bedoelen we: de resultaten liefst verwerken in het beleid en, als dat niet kan, dat dan ook motiveren. Om ons zelf in het kader van een vernieuwende bestuursstijl als politiek daartoe te verplichten stelt de PvdA voor om in maart 1995 als de enquête-resultaten bekend worden een groot STADSDEBAT te organiseren. Hierbij denken we aan een publiek raadsdebat, waaraan ook maatschappelijke organisaties in deze stad deel kunnen nemen. Wellicht kan de lokale TV daarbij betrokken worden. Beide suggesties hebben we vastgelegd in één motie. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 7 en 8 november 1994, overwegende dat het college besloten heeft tot een enquête onder 5000 Leeuwarders; dat de resultaten daarvan in maart 1995 ver- 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 17