het spel zijn - een dergelijk bericht is slecht voor het
beeld van Leeuwarden. We willen het college dan ook vragen
op dit bericht een serieuze reactie voor te bereiden en
deze op een goede manier kort te sluiten met het bedrijfs
leven in de stad.
LEEFBAARHEID
Een samenleving waarin iedereen op een volwaardige wijze
kan deelnemen komt pas binnen handbereik, als burgers zich
kunnen ontplooien. Dan hebben we het niet alleen over werk,
onderwijs enz. maar ook over een woonomgeving waar men zich
vertrouwd en veilig voelt. Bovendien dragen leefbaarheid en
veiligheid in hoge mate bij aan tolerantie en dat is weer
noodzakelijk om in een gevarieerde maatschappij met elkaar
samen te kunnen leven. Leefbaarheid wordt sterk bepaald
door de kwaliteit van de openbare ruimte. Dat heeft niet
alleen met fysieke maar ook met sociale factoren te maken.
Daartoe behoort het onaanvaardbare hoge niveau van crimi
naliteit in onze stad. We weten allen dat de ernst van de
criminaliteit toeneemt. 80 tot 90% van de burgers ziet
onveiligheid als het ernstigste maatschappelijk probleem.
Ook de verloedering en verpaupering van buurten dragen bij
aan de uitholling van de kwaliteit van de openbare ruimten.
Een buurt in verval nodigt individuele burgers niet uit
zich verantwoordelijk te voelen voor de toekomst van de
buurt. Door deze afnemende betrokkenheid zal de leefkwali
teit van deze buurten nog verder afbrokkelen. Het kwali
teitsverlies van de openbare ruimte maken een integrale
aanpak noodzakelijk. Leeuwarden is met die integrale aanpak
al een heel eind op streek. In het beleidsplan beschrijft
het college het werken langs drie lijnen: de wijkaanpak, de
aanpak onveiligheid en de sociale vernieuwing.
Wat de wijkaanpak betreft is de Leeuwarder benadering
tamelijk uniek: elke wijk krijgt jaarlijks een dwarsdoor-
snee gepresenteerd van alle gemeentelijke activiteiten en
maatregelen via het activiteitenprogramma. De voordelen
hiervan zijn dat je naar de wijken toe helderheid en een
basis voor discussie biedt en dat het bijdraagt aan ontko-
kering van de gemeentelijke organisatie. Toch is het in de
praktijk niet eenvoudig die integratie tot stand te bren
gen. Zowel bestuurlijk als ambtelijk. Om een voorbeeld te
noemen: groenbeheer valt onder Bilker, veiligheid onder de
burgemeester, sociale vernieuwing onder Vlietstra, verkeer
onder Timmermans en welzijn onder De Jong. Wil je al die
zaken intern en extern op wijkniveau goed gecoördineerd
krijgen, dan vergt dat heel goede aansturing. Die coördina
tie en integratie vindt de PvdA heel belangrijk, vooral
omdat afstemming op wijkniveau kan leiden tot efficiënter
werken. Door "werk met werk te maken" kun je met dezelfde
10
schaarse middelen vaak meer effect bereiken. We willen
graag van het college vernemen hoe het de interne en exter
ne coördinatie, zowel bestuurlijk als ambtelijk, denkt te
optimaliseren.
Mede dankzij de sociale vernieuwing, waardoor de gemeente
meer beleidsvrijheid kreeg, is ook met de vernieuwing van
de bestuursstijl daadwerkelijk een start gemaakt. Burgers
en maatschappelijke organisaties zijn betrokken en doen
volop mee.
Willen we de motivatie en participatie van betrokkenen
verder vergroten, dan zijn voor de PvdA de drie kernbegrip
pen: rekening houden met de wensen van de bewoners, slag
vaardige besluitvorming en accent op zichtbare effecten.
Wat het inzicht in de wensen van de bewoners betreft is het
nieuwe signaleringssysteem voor de wijken een enorme aan
winst, die ook landelijk meer aandacht verdient. Daarmee
worden niet alleen objectieve gegevens maar ook subjectieve
gevoelens per wijk geregistreerd. We moeten hier mee door
gaan en de opgedane ervaring ten goede laten komen aan ook
andere wijken, buurten en dorpen. Inmiddels heeft het
college besloten tot een jaarlijkse enquête onder 5000
Leeuwarders. Een prima initiatief, dat lijkt op het stads-
marktonderzoek waarmee ook andere gemeenten ervaringen gaan
opdoen. De PvdA vindt wél dat deze enquête zich niet moet
beperken tot vragen over de woonomgeving. Jaarlijks moeten
er na raadpleging van de Commissie Bestuur en Middelen óók
vragen worden opgenomen over de waardering van andere
aspecten van gemeentelijk beleid. Ook hier: integraal
denken 1 Op die manier kan een belangrijke bijdrage worden
geleverd aan de relatie burgers-bestuur. Voorwaarde is dan
wel dat de gemeente dit niet als een vrijblijvende enquête
ziet maar serieus rekening houdt met de resultaten. Met se
rieus bedoelen we: de resultaten liefst verwerken in het
beleid en, als dat niet kan, dat dan ook motiveren. Om ons
zelf in het kader van een vernieuwende bestuursstijl als
politiek daartoe te verplichten stelt de PvdA voor om in
maart 1995 als de enquête-resultaten bekend worden een
groot STADSDEBAT te organiseren.
Hierbij denken we aan een publiek raadsdebat, waaraan ook
maatschappelijke organisaties in deze stad deel kunnen
nemen. Wellicht kan de lokale TV daarbij betrokken worden.
Beide suggesties hebben we vastgelegd in één motie.
"De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen
op 7 en 8 november 1994,
overwegende
dat het college besloten heeft tot een enquête
onder 5000 Leeuwarders;
dat de resultaten daarvan in maart 1995 ver-
11