1. Op het experiment met een vernieuwende vorm van in spraak en participatie ben ik al ingegaan. Ik voeg daaraan toe: zorg zo veel mogelijk voor "open plan procedures", met inspraak vanaf het begin, maar zorg ook voor duidelijkheid over de politieke kaders en randvoorwaarden; zorg voor een goede presentatie van plannen zonder vakjargon; bevorder waar mogelijk onaf hankelijke gepreksleiding en een inzichtelijk besluit vormingstraject en koppel naderhand altijd terug naar insprekers 2. De algemene beschouwingen zouden in het voorjaar wor den gehouden bij de Perpectiefnota. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er twee keer per jaar algemene beschouwingen gehouden worden. Het lijkt ons goed om op korte termijn daarover goede afspraken te maken. Ook over de vorm wil mijn fractie met de andere frac ties verder discussiëren. De Commissie Bestuur en Middelen is daar een goed forum voor. Wij zullen dit punt daar dan ook agenderen. 3. Het college zou zelf initiatieven nemen om naar bur gers te luisteren, los van besluitvormingsprocedures. De vraag is of het college daar aan toekomt. Het aan tal wethouders is met één verminderd, maar het aantal problemen lijkt niet navenant verminderd. Dat lijkt onvermijdelijk ten koste te gaan van de bestuurs kracht. De PvdA stond en staat achter deze bezuiniging maar is wel van mening dat er te zijner tijd een open discussie moet kunnen plaatsvinden over de vraag of de baten van deze bezuiniging op de bestuurskracht opwe gen tegen de nadelen. Dat geldt wat ons betreft ook voor de bezuiniging op verslaglegging van commissies en op het niet meer versturen van post aan raadsleden. 4. Het vierde punt was een snelle/doeltreffende dienst verlening aan de burgers. We verwachten dat LIS daar aan bijdraagt. Er komt een klachtenbon in Huis aan Huis net zoals het door ons voorgestelde klachtenfor mulier bij de balies. Belangrijk daarbij is ook hier een goede terugkoppeling. 5. Het vijfde punt betrof bestuurlijke integriteit. De Leeuwarder PvdA-nota "Het Glazen Huis" is al in ver schillende Friese gemeenten besproken; in Leeuwarden nog niet. Wanneer horen we daar iets van? Voor ons is overigens belangrijker dat het onderwerp bespreekbaar wordt gemaakt dan er wederom dikke verhalen over te schrijven. 6. Het laatste punt in het Collegeprogramma was de taak- veldgewijze periodieke evaluatie. Hier wordt gedoeld op evaluatiecommissies uit deze raad zoals door de PvdA voorgesteld. Hieraan moet nu uitvoering worden gegeven. Ook op dit punt komen we met een voorstel. 14 Enige jaren geleden heeft de raad een eigen commissie ingesteld, die het rapport "Armoede uit de stilte" heeft uitgebracht. Deze commissie heeft uitstekend werk gedaan in het kader van het minimabeleid. Intussen is er veel gebeurd op dit terrein en, laten we eerlijk zijn, de positie van de mensen die met een uitkering moeten rondkomen is verslech terd. Nieuwe wetten worden ingevoerd, kwijtscheldingsbeleid is aan nieuwe regels gebonden. De gemeente moet binnenkort de werking van het fonds maatschappelijke activiteiten evalueren. Volgend jaar zullen we ons moeten buigen over de invulling van de gemeentelijke verantwoordelijkheid ten aanzien van het nieuwe uitkeringsstelsel. Hoewel we besef fen dat de speelruimte van de gemeente gering is vinden we dat de positie van de minima in onze stad onze aandacht ten volle moet blijven houden. We stellen daarom voor het gemeentelijk minimabeleid door een commissie uit de raad te laten evalueren. Het gaat er met name om hoe dit beleid in de praktijk voor de mensen uitwerkt. De mening van de mensen zelf is dus belangrijk. De gegevens en conclusies van deze commissie maakt het ons mogelijk de discussie in de raad over de nieuwe mogelijkheden of onmogelijkheden van gemeentelijk minimabeleid verder te voeren. We vernemen hierover graag de reactie van andere fracties. Ik dien over dit punt een motie in. De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 7 en 8 november 1994; overwegende dat de raad besloten heeft te willen experimen teren met een commissie uit de raad die perio diek gemeentelijk beleid evalueert; de mogelijkheden van gemeentelijk minimabeleid erg in beweging zijn; dat de gemeente ten aanzien van een aantal facetten van het minima beleid nieuwe keuzes moet maken; de positie van de mensen met een uitkering ver slechterd is; de aandacht van de lokale politici voor de pro blemen van de groepen met een minimum inkomen niet mag verslappen. Besluit: een commissie uit de raad in het leven te roepen die: 1. Het bestaande gemeentelijke minimabeleid evalu eert; 2. op basis van de evaluatiegegevens aanbevelingen doet ten aanzien van mogelijke wijzigingen van beleid; 3. daarover rapporteert aan de raad; 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 19