Wat kunnen we nog meer doen?
Goede plannen initiëren en genereren. Neem initiatieven,
zoals het Milieu Technisch Centrum.
Voorzitter, in dit verband een vraag. Spannen de partners
van de letter of intent omtrent het M.T.C. zich wel alle
maal even hard in? Of zijn er externe factoren die dat
belemmeren? Wat kan de rol van de gemeente Leeuwarden zijn
in dit geheel?
Hetzelfde geldt voor de plannen van de Westergozone?
De CDA fractie ziet de werkloosheid als het grootste pro
bleem, maar tegelijk het creëren van werkgelegenheid als de
grootste uitdaging.
Additionele werkgelegenheid
De economische ontwikkeling van Leeuwarden is al jaren een
bron van grote zorgen. Wij hebben daarom de afgelopen jaren
van harte steun gegeven aan een aantal maatregelen om de
werkgelegenheid in deze gemeente te bevorderen. Wij zijn
dan ook zeer tevreden met de resultaten van het eerste
"1000-banenplan", hoewel de doorstroming veel beter zou
kunnen. Deze banen zijn allemaal gerealiseerd in de col
lectieve sector. De CDA-fractie hecht daaraan niet minder
waarde dan aan de markt-sectorMaar voorzitter, waar de
gemeente Leeuwarden het meeste baat bij heeft zijn banen in
de marktsector.
Wij zijn zeer ingenomen met de plannen voor een tweede
1000-banenplan"maar hopen van ganser harte dat deze ook
gezocht mogen worden in de marktsector. Wij realiseren ons
dat we daarvoor evenwel onder andere afhankelijk zijn van
de regering, die op dat punt het beleid moet wijzigen. Ik
heb begrepen dat anderen daar later op terug komen.
Voorzitter, de ervaringen van het afgelopen jaar hebben ge
leerd dat het van groot belang is zoveel mogelijk deskun
digheden op het terrein van de additionele, de aanvullende,
werkgelegenheid te bundelen. De eerste stappen in die
richting zijn inmiddels gedaan. De samenwerking tussen de
Stichting Werkwijzer, de Trajectbemiddeling en de Dienst
Sociale Werkvoorziening krijgt de komende tijd meer gestal
te. De wethouder heeft aangekondigd dat deze samenwerking
onder de naam "Stadswerk" van start zal gaan. Overigens,
een klein vraagje ten aanzien van de naamkeuze: betekent
dit dat in de dorpen van onze gemeente geen gebruik kunnen
maken van de diensten van deze nieuwe instelling? De naam
suggereert iets dergelijks. Waarschijnlijk zouden wij
kunnen denken aan de naam "Gemeetewerk"
Hoe het ook zij, mijn fractie wacht de ontwikkelingen op
dit punt af en zal met een positieve grondhouding de voor
stellen van het college beoordelen. Van groot belang is
20
daarbij, dat de oorspronkelijke doelgroep van de Sociale
Werkvoorziening, niet in het gedrang mag komen. De uitbrei
ding van de taken die de DSW gekregen heeft mag met andere
woorden volgens mijn fractie niet betekenen dat de oor
spronkelijke doelgroep in het gedrang komt.
Een punt dat hiermee nauw samenhangt voorzitter, gaat over
de voortdurende kortingen waar we op het terrein van de
sociale werkvoorziening mee worden geconfronteerd. Het
functioneren van de Sociale Werkvoorziening komt steeds
meer onder financiële druk te staan door de vele honderd
duizenden guldens die door de Rijksoverheid op het budget
gekort wordt. Voorzitter, we naderen het punt dat een DSW
een ware financiële molensteen voor de gemeentelijke begro
ting wordt. Dat gaat ten koste van de sociale werkvoorzie
ning en met name ten koste van de mensen die in dat kader
aan het werk zijn en dat wil het CDA nu juist niet. We
komen zodadelijk in een motie op dit punt van zorg terug.
Dan voorzitter, een volgend punt dat iets te maken heeft
met de additionele werkgelegenheid. Al lange tijd heeft
Leeuwarden te maken met een onrustbarend hoge werkloosheid.
Het aantal uitkeringsgerechtigden is veel te hoog. In de
afgelopen jaren zijn wij geconfronteerd met enkele zeer
vervelende strafkortingen omdat de richtlijnen van de
rijksoverheid niet correct werden uitgevoerd. Teneinde dat
in de toekomst te vermijden zijn herstel-acties opgezet. De
achterstanden die opgelopen zijn, lijken nu aardig ingelo
pen. De CDA-fractie is zeer ingenomen met de toezegging van
de wethouder, gedaan tijdens een commissievergadering, dat
deze gemeente niet meer met strafkortingen zal worden
geconfronteerd
Wanneer we het hebben over het aantal bijstandsgerechtigden
moet worden geconstateerd dat de gemeente 10% van de uitke
ringen moet betalen. Door het grote aantal mensen dat in de
gemeente op een uitkering is aangewezen legt dit een groot
beslag op de gemeentelijke middelen. Daarom voorzitter,
hecht de CDA-fractie zo'n waarde aan het realiseren van
werkgelegenheid in de gemeente. Immers, elke bijstandsge
rechtigde minder kost de gemeente minder geld. Maar voor
zitter, één van de voornemens van het nieuwe Kabinet be
helst een wijziging van het percentage dat voor rekening
komt van de gemeenten. Er wordt gedacht aan een wijziging
van de verhouding rijk/gemeente 90-10 zoals deze nu is,
naar 70-30. Dat betekent een verdrievoudiging van het
gemeentelijk aandeel in de uitkeringen. Dat dit enorme
effecten zal hebben op ons huishoudboekje behoeft geen
betoog. Alleen wanneer er volledige compensatie komt via de
uitkeringen aan de gemeente, zullen die negatieve effecten
te voorkomen zijn. Wij hebben daar niet al te hoge verwach-
21