tingen van, gelet op de toestand van 's rijks financiën. Dit probleem vervult de CDA-fractie met grote zorgen. Deze zorgen worden, naar we hopen voorzitter, door de overige fracties gedeeld. Wij zijn van mening dat er op dit moment een signaal afgegeven moet worden aan de rijksoverheid. Gemeenten zoals Leeuwarden, die geconfronteerd worden met een grote werkloosheid, worden onevenredig zwaar getroffen als de voornemens geëffectueerd worden. Daarom, voorzitter, stel ik voor dat wij als Gemeenteraad onze zorgen kenbaar maken aan het Kabinet, en dan niet alleen op dit punt, maar ook ten aanzien van onze zorgen over de DSW, waar ik het zojuist over had. Wij stellen daartoe de volgende motie voor: "De gemeenteraad van Leeuwarden; in vergadering bijeen op 7 en 8 november 1994; behandelde de Hoofdlijnennotitie 1995-1998 en de daar bij behorende begrotingen; overwegende dat: het Kabinet door voortdurende kortingen op de budgetten voor de Sociale Werkvoorziening deze werksoort in feite met een koude sanering be dreigt; deze ontwikkeling reden tot grote zorg zijn voor de DSW Leeuwarden; het Kabinet daarnaast mogelijkheden onderzoekt om de gemeenten een groter aandeel van de bij standsuitkeringen te laten betalen; een dergelijke ingreep ernstige financiële effecten zal hebben voor de gemeente Leeuwar den; alleen volledige compensatie via het Gemeente fonds op dit punt soelaas kan bieden; roept de regering op 1. af te zien van verdere kortingen op de Sociale Werkvoorziening en te onderzoeken of het terug draaien van eerder opgelegde kortingen noodza kelijk is; en 2. ofwel af te zien van het effectueren van voor nemens inzake herverdeling van de aandelen in de bijstandsuitkeringen, ofwel volledige com pensatie te bieden via het Gemeentefonds; verzoekt: het college deze opvattingen kenbaar te maken bij het Kabinet en de Tweede Kamer der Staten-Generaal; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is mede-ondertekend door de heer Biemans. (De Voorzitter: Dit is motie nr. 3 van de CDA-fractie 22 FINANCIËN Onder leiding van het vorige college en voortgezet door het huidige college zijn goede vordering gemaakt bij het op orde brengen van de gemeentelijk financiële huishouding. In de afgelopen jaren is een inhaalslag gemaakt ten aanzien van de rekeningen. Ook is het systeem van managamentrappor tage in gang gezet. Het laatste wapenfeit is Leeuwarden in Stelling, dat nog maar pas in uitvoering is. Ondanks alle inspanningen is en blijft een gezonde finan ciële huishouding een hard punt voor de CDA-fractie. Het inzicht in de cijfers is verbeterd, maar nog niet opti maal. We hebben sneller de (mogelijke) mee- en tegenvallers in beeld en kunnen daar tijdig maatregelen op treffen, maar het is nog niet voldoende. Dat betekent ook dat bij de Maraps (mits goed uitgevoerd) de conclusies kunnen worden getrokken omtrent de verdere prognoses in het lopende jaar. Op dat punt is naar onze mening nog wel wat te verbeteren, omdat de kwaliteit van de Maraps behoorlijk uiteenloopt van slecht tot goed. De CDA- fractie gaat er van uit, dat vanaf 1 januari 1995 de Maraps voldoen aan onlangs vastgestelde eisen. Wij overwegen de rapportages die niet aan die eisen voldoen niet in behande ling te nemen. Wanneer er steeds meer met een productbegroting gewerkt wordt, is in één oogopslag te zien waar de mankementen zitten. Toch zijn er nog steeds zorgen. Wij spreken echter de hoop uit dat zich geen negatieve verrassingen meer zullen voor doen. Wij nodigen het college uit ons wat dat betreft gerust te stellen. We zijn tevreden dat bij deze begrotingsbehandeling niet besloten behoeft te worden aangaande de zogenaamde Frigem- reserves. De vermoedelijke stand van de algemene reserve per 1 januari 1996 staat toe dat deze beslissing kan worden uitgesteld en besproken wordt bij de behandeling van de Perspectiefnota 1996. Het standpunt van de CDA-fractie is genoegzaam bekend: vooralsnog niet potverteren. Overigens voorzitter, is het inmiddels zonneklaar dat er meer zal moeten worden bezuinigd dan ten minste f 6 miljoen, waar sprake van is. Tevens dient dan financiële ruimte te worden gevonden voor nieuw beleid (zoals de herinrichting Nieuwestad-Wirdumer- dijk en het Structuurfonds marktsector) en lastenverlaging, daar. We komen wat dat laatste betreft daar op terug bij de behandeling van de tarieven onroerend zaak belasting. Bestuurlijke vernieuwing: Onlangs heeft de projectgroep Bestuurlijke Vernieuwing Friesland onder leiding van Walter Etty een eerste verken- 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 23