ningsnotitie in discussie gebracht. In dat geheel gaat het ons erom dat de positie van Leeuwar den ten opzichte van de andere economische trekkers in het Noorden (Groningen en Emmen), niet verzwakt wordt, integen deel. Wat ons betreft moet Leeuwarden in die rij worden opgeno men. In het belang van Friesland. Daarmee heeft Friesland tenminste één gemeente die ook fysiek meetelt, meepraat en meeprofiteert. Wij vinden dat de stuurgroep dat punt moet uitwerken en niet als een vraag moet laten hangen. Het gaat in de toekomst steeds meer om werkgelegenheidscen- tra, economische trekkers van een bepaalde regio. De dis cussie over de bestuurlijke vernieuwing in Friesland kan niet om de conclusie heen dat het wat Leeuwarden betreft verregaande consequenties moet hebben. Verder moet het niet zo zijn dat Leeuwarden teveel taken moet inleveren omdat dat "toevallig" een conclusie in de discussie wordt. Er dient wel verschil te zijn in de groot te van de gemeenten. Wat een kleine gemeente niet kan, moet men niet "verbieden" aan een grote. LEEFBAARHEID Veiligheidsbeleid Een van de hoofdprioriteiten van beleid in het Collegepro gramma 1994-1998 is de leefbaarheid. Onderdeel daarvan is de objectieve en subjectieve veiligheid. De gemeentelijke overheid, die zeer dicht bij de burger staat, wordt daar ook op aangesproken. Dat is ook niet verwonderlijk want veiligheidsbeleid is van ouds een kerntaak van de lokale overheid. De aanpak is echter versnipperd en incidenteel te noemen. Door een integrale aanpak kan een meerwaarde worden gerealiseerd bij het voorkomen en bestrijden van de onvei ligheid. Een goed voorbeeld daarvan is het project Integra le aanpak van woninginbraken, dat momenteel in de gemeente wordt uitgevoerd. Dit is evenwel niet genoeg, want het is slechts gericht op één aspect. Er moet een samenhangend veiligheidsbeleid worden ontwikkeld gericht op het terugdringen van de feite lijke aantastingen van de veiligheid, het verkleinen van de veiligheidsrisico's en het verminderen van gevoelens van onveiligheid onder de burgers. Voorzitter, de CDA-fractie verzoekt het college aan te geven hoe de ontwikkeling van het integraal veiligheidsbe leid wordt opgepakt en op welke termijn de raad een be leidsplan tegemoet kan zien. Wij gaan er van uit, dat hierin ook de gemeentelijke veiligheidsrapportage wordt betrokken. 24 Relatie burger-overheid Leeuwarden in stelling is een stap naar een zakelijker overheid. Dat schept duidelijkheid. We mogen de burgers daarbij echter niet uit het oog verliezen. De CDA-fractie stelt vast dat we er kennelijk vaak niet in slagen duide lijk te zijn voor de burgers. Insprekers bij commissiever gaderingen bijvoorbeeld, blijven nog al eens beduusd ach ter. Wat is nu eigenlijk de conclusie met betrekking tot het punt waar hij/zij op heeft ingesproken? Dat komt niet alleen door de zenuwen. Burgers moeten serieus worden geno men. Als er ingesproken kan worden moet duidelijk zijn wat de status van de inspraakreactie is. Ook kan het verhelde rend werken als de inspreker kort na de vergadering een schriftelijk bevestiging van zijn inspraakreactie krijgt met toevoeging van de in de commissievergadering getrokken conclusie. Tevens kan worden vermeld hoe de zaak verder wordt afgehandeld en of er sprake is van een bepaalde rechtsgang. De burger moet het gevoel terugkrijgen dat de politiek luistert. Als we dat met z'n allen weten te bereiken is de politiek interessant voor meer dan 37 ingezetenen van de gemeente. Wij willen ons daar nog steeds en steeds meer voor inzetten. Milieu: Er gebeurt erg veel op het gebied van het milieu. Met name in de vergunningensfeer heeft de gemeente een grote uitvoe rende taak. Bij de milieuvergunningen die worden afgegeven moet rekening worden gehouden met vele elementen van het milieubeleid (Milieubeleidsplannen en diverse wetten op milieuterrein) Daarnaast zijn er gemeentelijke initiatieven die nogal ambitieus gesteld zijn, maar die nodig zijn om de priori teit die aan milieu wordt gegeven te kunnen uitvoeren. Beperkte financiën maken desondanks vele te realiseren zaken niet mogelijk. Toch wordt er binnen het geheel van de MUP gelden een en ander tot stand gebracht. De broeikasconferentie is een goede zaak geweest. Politiek en milieu-instanties zijn bij elkaar gebracht. Kan de wet houder aangegeven wanneer de uitwerkingen en concrete voorstellen van de broeikasconferentie aan de raad worden voorgelegd en hoe concreet gehoor wordt gegeven aan de doelstelling om te komen tot een vermindering van C02 uitstoot? Een punt van grote zorg is de bodemsanering. De kosten die de ver doorgevoerde programma's van de bodemsanering met zich mee brengen zullen, als vastgehouden wordt aan het tempo zoals bedoeld in de gemeentelijke milieunota, niet meer te dragen zijn. Dat heeft consequenties voor de andere sectoren van het milieubeleid. Belangrijk in onze ogen is 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 24