ningsnotitie in discussie gebracht.
In dat geheel gaat het ons erom dat de positie van Leeuwar
den ten opzichte van de andere economische trekkers in het
Noorden (Groningen en Emmen), niet verzwakt wordt, integen
deel.
Wat ons betreft moet Leeuwarden in die rij worden opgeno
men. In het belang van Friesland. Daarmee heeft Friesland
tenminste één gemeente die ook fysiek meetelt, meepraat en
meeprofiteert. Wij vinden dat de stuurgroep dat punt moet
uitwerken en niet als een vraag moet laten hangen.
Het gaat in de toekomst steeds meer om werkgelegenheidscen-
tra, economische trekkers van een bepaalde regio. De dis
cussie over de bestuurlijke vernieuwing in Friesland kan
niet om de conclusie heen dat het wat Leeuwarden betreft
verregaande consequenties moet hebben.
Verder moet het niet zo zijn dat Leeuwarden teveel taken
moet inleveren omdat dat "toevallig" een conclusie in de
discussie wordt. Er dient wel verschil te zijn in de groot
te van de gemeenten. Wat een kleine gemeente niet kan, moet
men niet "verbieden" aan een grote.
LEEFBAARHEID
Veiligheidsbeleid
Een van de hoofdprioriteiten van beleid in het Collegepro
gramma 1994-1998 is de leefbaarheid. Onderdeel daarvan is
de objectieve en subjectieve veiligheid. De gemeentelijke
overheid, die zeer dicht bij de burger staat, wordt daar
ook op aangesproken. Dat is ook niet verwonderlijk want
veiligheidsbeleid is van ouds een kerntaak van de lokale
overheid. De aanpak is echter versnipperd en incidenteel te
noemen. Door een integrale aanpak kan een meerwaarde worden
gerealiseerd bij het voorkomen en bestrijden van de onvei
ligheid. Een goed voorbeeld daarvan is het project Integra
le aanpak van woninginbraken, dat momenteel in de gemeente
wordt uitgevoerd.
Dit is evenwel niet genoeg, want het is slechts gericht op
één aspect. Er moet een samenhangend veiligheidsbeleid
worden ontwikkeld gericht op het terugdringen van de feite
lijke aantastingen van de veiligheid, het verkleinen van de
veiligheidsrisico's en het verminderen van gevoelens van
onveiligheid onder de burgers.
Voorzitter, de CDA-fractie verzoekt het college aan te
geven hoe de ontwikkeling van het integraal veiligheidsbe
leid wordt opgepakt en op welke termijn de raad een be
leidsplan tegemoet kan zien. Wij gaan er van uit, dat
hierin ook de gemeentelijke veiligheidsrapportage wordt
betrokken.
24
Relatie burger-overheid
Leeuwarden in stelling is een stap naar een zakelijker
overheid. Dat schept duidelijkheid. We mogen de burgers
daarbij echter niet uit het oog verliezen. De CDA-fractie
stelt vast dat we er kennelijk vaak niet in slagen duide
lijk te zijn voor de burgers. Insprekers bij commissiever
gaderingen bijvoorbeeld, blijven nog al eens beduusd ach
ter. Wat is nu eigenlijk de conclusie met betrekking tot
het punt waar hij/zij op heeft ingesproken? Dat komt niet
alleen door de zenuwen. Burgers moeten serieus worden geno
men. Als er ingesproken kan worden moet duidelijk zijn wat
de status van de inspraakreactie is. Ook kan het verhelde
rend werken als de inspreker kort na de vergadering een
schriftelijk bevestiging van zijn inspraakreactie krijgt
met toevoeging van de in de commissievergadering getrokken
conclusie. Tevens kan worden vermeld hoe de zaak verder
wordt afgehandeld en of er sprake is van een bepaalde
rechtsgang.
De burger moet het gevoel terugkrijgen dat de politiek
luistert. Als we dat met z'n allen weten te bereiken is de
politiek interessant voor meer dan 37 ingezetenen van de
gemeente. Wij willen ons daar nog steeds en steeds meer
voor inzetten.
Milieu:
Er gebeurt erg veel op het gebied van het milieu. Met name
in de vergunningensfeer heeft de gemeente een grote uitvoe
rende taak. Bij de milieuvergunningen die worden afgegeven
moet rekening worden gehouden met vele elementen van het
milieubeleid (Milieubeleidsplannen en diverse wetten op
milieuterrein)
Daarnaast zijn er gemeentelijke initiatieven die nogal
ambitieus gesteld zijn, maar die nodig zijn om de priori
teit die aan milieu wordt gegeven te kunnen uitvoeren.
Beperkte financiën maken desondanks vele te realiseren
zaken niet mogelijk. Toch wordt er binnen het geheel van de
MUP gelden een en ander tot stand gebracht.
De broeikasconferentie is een goede zaak geweest. Politiek
en milieu-instanties zijn bij elkaar gebracht. Kan de wet
houder aangegeven wanneer de uitwerkingen en concrete
voorstellen van de broeikasconferentie aan de raad worden
voorgelegd en hoe concreet gehoor wordt gegeven aan de
doelstelling om te komen tot een vermindering van C02
uitstoot?
Een punt van grote zorg is de bodemsanering. De kosten die
de ver doorgevoerde programma's van de bodemsanering met
zich mee brengen zullen, als vastgehouden wordt aan het
tempo zoals bedoeld in de gemeentelijke milieunota, niet
meer te dragen zijn. Dat heeft consequenties voor de andere
sectoren van het milieubeleid. Belangrijk in onze ogen is
25