voorbeeld de Frico gaat sluiten, omdat men denkt dat machi nes het beter doen. Daardoor worden 650 mensen ontsla gen. Dit verhaal heeft natuurlijk geen wetenschappelijke preten ties en ik geloof ook niet dat het verband tussen werkloos heid en criminaliteit zo rechtstreeks ligt als in deze paar zinnen geschetst wordt, maar de thema's die worden aange sneden zijn wel belangrijk. Werk en leefbaarheid, daar draait het om. Daar liggen voor D66 de kerndoelen van de gemeente Leeuwarden. De gemeente moet banen creëren, schrijft Jelmer. Met een sterk midden- en kleinbedrijf en met grote werkge vers in de agro- en nutribusiness en de zakelijke dienst verlening, maar ook in de overheidssector en bijvoorbeeld de gezondheidszorg en de verslavingszorg is Leeuwarden het economisch centrum van Friesland. Het zwaartepunt van de werkgelegenheid in de regio is in onze stad te vinden. Toch lijkt Leeuwarden deze positie wat te verliezen. De groei van de werkgelegenheid in Leeuwarden blijft de laatste jaren achter bij de gemiddelde groei in de provincie. Dat is een zorgelijke ontwikkeling, zeker wanneer we bedenken dat we te maken hebben met een onverminderd hoog werkloos heidspercentage van ongeveer 23%. De beste kansen voor groei van de werkgelegenheid ligt vol gens de D66-fractie bij het midden- en kleinbedrijf. Een mogelijke kans voor de Leeuwarder middenstand zou kunnen liggen in het voornemen van het kabinet om de Winkelslui tingswet te verruimen. De zondagsmarkt in Leeuwarden trekt steeds vele bezoekers. Kennelijk bestaat in de regio een behoefte om juist in het weekeinde recreatief te winkelen. Een goed aanbod ook op zondag zou de centrumpositie van het Leeuwarder winkelhart kunnen versterken. Het idee van de minister van economische zaken om over dit onderwerp een lokaal referendum te organiseren lijkt onze fractie een interessante gedachte. Wij willen het college dan ook vragen om deze discussie op de agenda van de betrokken commissies te plaatsen zodra de landelijke besluitvorming duidelijk wordt. Een sterk punt van het winkelhart van Leeuwarden wordt gevormd door de fraaie historische gebouwen. Het Hofsingel project kan in combinatie met de uitvoering van het ver- keersmilieuplan en de daaraan gekoppelde herinrichting van de Nieuwestad een goede impuls betekenen voor de stadskern. Met betrekking tot het Hofsingelproject is gezien de omvang van het plan een duidelijke inspraak- en besluitvormings procedure nodig. 30 Procedures rond ruimtelijke plannen zijn in de ogen van D66 vaak warrig en rommelig. Zowel voor burgers als voor raads leden is vaak niet duidelijk wie nu op welk moment welk besluit neemt en wanneer inspraak op plannen mogelijk en effectief is. De procedure rond het Hofsingelproject is een duidelijk voorbeeld van zo'n warboel. Na het jammerlijke einde van de voormalige Perkmavo verwachten wij van het college dat de verdere procedure zodanig vormgegeven wordt dat niet nog meer gebouwen gesloopt worden, of zo ver in verval raken dat sloop onvermijdelijk wordt, voordat ieder een het volledige plan ordentelijk heeft kunnen beoordelen en becomnentariëren. Wij verwachten hiertoe op korte ter mijn een procedurevoorstel De groei van de werkgelegenheid in Leeuwarden blijft achter bij de ontwikkelingen in de regio, dit ondanks de mooie voornemens op het gebied van promotie en acquisitie. Kenne lijk wordt nog onvoldoende op bestaande kansen ingespeeld. Het is voor D66 de vraag of de huidige capaciteit op het terrein van promotie en acquisitie bij onze gemeente vol doende is Vorig jaar zijn op initiatief van toenmalig wethouder Heere twee externe bedrijvenintermediairs aangetrokken. Het is de D66-fractie tot nu toe niet duidelijk geworden welke bij drage deze mensen daadwerkelijk leveren. Het is voor ons dan ook de vraag of we op deze weg moeten doorgaan. In ieder geval zullen duidelijke en meetbare doelstellingen moeten worden afgesproken waarin het college aangeeft hoeveel nieuwe werkgelegenheid het in Leeuwarden wil reali seren. De PR van Leeuwarden is te zwak. Wij vinden allemaal dat we in een mooie stad wonen met goede kansen voor het bedrijfs leven en waar het fijn is om te wonen, maar we krijgen het maar niet voor elkaar om dat ook naar buiten uit te stra len. Tekenend daarbij is dat we nu al weer jaren zitten te wachten op een coromunicatienota. Het stuk dat ik zojuist in mijn postvak vond, moet gezien de tijd die er in is gaan zitten wel erg goed zijn. En wat belangrijker is, er moeten hele concrete actieplannen in staan om de communicatie van de gemeente Leeuwarden daadwerkelijk te verbeteren. De acquisitie van de gemeente zal zich in onze ogen voor een belangrijk deel moeten richten op het ontdekken van de wensen van de Leeuwarder ondernemers. Voor iedere wens die tot behoud of vergroting van werkgelegenheid kan leiden, zal een oplossing op maat geboden moeten worden. De gemeen te zal die oplossing niet altijd alleen kunnen bieden. Aansluiting bij onder andere het centraal steunpunt Frie- 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 27