sland, een initiatief van de provincie, de NOM en de Kamer van Koophandel, kan dan uitkomst bieden. Over samenwerking gesproken, in het in april opgestelde Collegeprogramma belooft het college ons zich maximaal te zullen inspannen voor het behoud van de ijshal. Nu daarvoor geen extra gemeentelijke middelen beschikbaar zijn is een creatieve samenwerking met anderen noodzakelijk om het gestelde doel te verwezenlijken. Mijn fractie wil graag van het college weten waaruit de maximale inspanning voor het behoud van de ijshal tot nu toe heeft bestaan. Samenwerking is ook geboden bij het aantrekken van nieuwe bedrijven. De randstad is vol. Sommige ondernemers komen daar werkelijk in de knel en kunnen in Friesland hun be drijf beter uit bouwen. In zo'n geval gaat het er om die ondernemer een zo goed mogelijk aanbod te doen. Wanneer dat in Leeuwarden kan dan moet dat zeker gebeuren, maar wanneer elders in de regio betere kansen liggen dan zal Leeuwarden zich ook daarvoor moeten inzetten. Dat zijn we aan onze status van stedelijk knooppunt verplicht. De samenwerking in de Westergozöne is in dit verband een goed voorbeeld. In deze zone zijn diverse lokaties voorhanden en kan een breed pakket van vervoer over weg water en rail worden aangebo den. Wanneer het economisch knooppunt Leeuwarden zich samen met anderen inzet voor de ontwikkeling van deze zone ont staat een situatie waar zowel de stad als de omliggende gemeenten veel voordeel bij kunnen hebben. Voorzitter, het ondernemingsklimaat in Leeuwarden is onder meer afhankelijk van de leges die de gemeente vraagt voor vergunningen en ontheffingen. Uit recent onderzoek bleek dat Leeuwarden op dit punt een dure gemeente is. De D66- fractie is van mening dat deze storende factor bij het aantrekken van nieuwe investeringen terug gedrongen moet worden. We hebben in Leeuwarden het beleid dat de meeste leges en heffingen kostendekkend moeten zijn. Daarin zijn wij niet uniek. Toch slagen andere gemeenten, die dit principe ook hanteren, er kennelijk in om hun tarieven lager te houden. Daaruit ontstaat de indruk dat ook in Leeuwarden de tarie ven naar beneden moeten kunnen door een betere kostenbe heersing toe te passen. Wij vragen het college om ons op korte termijn voorstellen voor te leggen die zullen leiden tot deze kostenbesparing in de rendabele sector en dus tot verlaging van de leges en heffingen. Sinds het rapport Nutri-punters van de adviesgroep Biesheu vel, is het concept FACE to food ontstaan. Dit sluit prima 32 aan bij het profiel van het stedelijk knooppunt Leeuwarden en bij de ontwikkelingen rond het FEC. Het is voor Leeuwar den een grote uitdaging om creatiever om te gaan met de agrarische achterban. Een belangrijk deel van de werkgele genheid in Leeuwarden heeft direct of indirect te maken met de primaire landbouw. De jonge boeren in Friesland behoren tot de best opgeleiden en in de agrarische wereld staat Friesland bovenaan als meest innovatieve provincie. Dit is een positie waar het stedelijk knooppunt Leeuwarden trots op mag zijn. In plaats van te streven naar verstedelijking van het land zouden we dan ook moeten werken aan verlanding van de stad. Aan vernieuwende initiatieven op het vlak van landbouw en milieu moet alle ruimte gegeven worden. Een markt voor biologische produkten, zoals door PAL/Groen Links voorgesteld tijdens de broeikasconferentie, zou zo'n vernieuwend initiatief kunnen zijn dat bijdraagt de band tussen land en stad en tegelijkertijd een verlevendiging van het stadsbeeld zou kunnen opleveren. Deze biologische boerenmarkt zou bijvoorbeeld gehouden kunnen worden op de Nieuweburen. Dit in aansluiting op de wens van de winke liers om de attractiviteit van het gebied rond de Voor streek te vergroten. Voorzitter, ik kom weer terug bij het criminele verhaal van Jelmer de Jong. Hij schrijft ons dat mensen zonder werk "ook kunnen gaan naar het CBB in Leeuwarden, waar ze mensen helpen die werkloos zijn. Ze geven daar les voor een soort diploma, waarmee ze werk kunnen krijgen. Dat helpt al honderden werklozen." Jelmer kon toen hij dit schreef nog niet weten dat juist het Centrum voor Beroepsoriëntatie en Beroepsoefening onder grote druk zou komen te staan van bezuinigingen. De fractie van D66 maakt zich grote zorgen over de gevolgen die de vergaande rijksbezuiniging op de arbeidsvoorziening voor onze regio zullen hebben. Miljoenen guldens die nu nog gestoken worden in verbetering van de Friese arbeidsmarkt dreigen uit de regio te verdwijnen. Niet alleen het CBB, maar bijvoorbeeld ook de banenplannen van de gemeente en de samenwerking tussen gemeente en arbeidsvoorziening in de stichting Trajectbemiddeling Leeuwarden komen hierdoor in gevaar. Wij willen graag van het college weten welke gevolgen de geplande bezuinigingen voor het gemeentelijk beleid kunnen hebben. Bovendien zijn wij benieuwd welke actie het college heeft ondernomen om de te verwachten schade te beperken. Het activerend arbeidsmarktbeleid dat in de vorige raadspe riode is ingezet gaat een nieuwe fase in. Aan de ene kant komen de doelstellingen onder druk te staan door de bezui nigingen op de arbeidsvoorziening, terwijl aan de andere 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 28