sland, een initiatief van de provincie, de NOM en de Kamer
van Koophandel, kan dan uitkomst bieden.
Over samenwerking gesproken, in het in april opgestelde
Collegeprogramma belooft het college ons zich maximaal te
zullen inspannen voor het behoud van de ijshal. Nu daarvoor
geen extra gemeentelijke middelen beschikbaar zijn is een
creatieve samenwerking met anderen noodzakelijk om het
gestelde doel te verwezenlijken. Mijn fractie wil graag van
het college weten waaruit de maximale inspanning voor het
behoud van de ijshal tot nu toe heeft bestaan.
Samenwerking is ook geboden bij het aantrekken van nieuwe
bedrijven. De randstad is vol. Sommige ondernemers komen
daar werkelijk in de knel en kunnen in Friesland hun be
drijf beter uit bouwen. In zo'n geval gaat het er om die
ondernemer een zo goed mogelijk aanbod te doen. Wanneer dat
in Leeuwarden kan dan moet dat zeker gebeuren, maar wanneer
elders in de regio betere kansen liggen dan zal Leeuwarden
zich ook daarvoor moeten inzetten. Dat zijn we aan onze
status van stedelijk knooppunt verplicht. De samenwerking
in de Westergozöne is in dit verband een goed voorbeeld. In
deze zone zijn diverse lokaties voorhanden en kan een breed
pakket van vervoer over weg water en rail worden aangebo
den. Wanneer het economisch knooppunt Leeuwarden zich samen
met anderen inzet voor de ontwikkeling van deze zone ont
staat een situatie waar zowel de stad als de omliggende
gemeenten veel voordeel bij kunnen hebben.
Voorzitter, het ondernemingsklimaat in Leeuwarden is onder
meer afhankelijk van de leges die de gemeente vraagt voor
vergunningen en ontheffingen. Uit recent onderzoek bleek
dat Leeuwarden op dit punt een dure gemeente is. De D66-
fractie is van mening dat deze storende factor bij het
aantrekken van nieuwe investeringen terug gedrongen moet
worden.
We hebben in Leeuwarden het beleid dat de meeste leges en
heffingen kostendekkend moeten zijn. Daarin zijn wij niet
uniek. Toch slagen andere gemeenten, die dit principe ook
hanteren, er kennelijk in om hun tarieven lager te houden.
Daaruit ontstaat de indruk dat ook in Leeuwarden de tarie
ven naar beneden moeten kunnen door een betere kostenbe
heersing toe te passen. Wij vragen het college om ons op
korte termijn voorstellen voor te leggen die zullen leiden
tot deze kostenbesparing in de rendabele sector en dus tot
verlaging van de leges en heffingen.
Sinds het rapport Nutri-punters van de adviesgroep Biesheu
vel, is het concept FACE to food ontstaan. Dit sluit prima
32
aan bij het profiel van het stedelijk knooppunt Leeuwarden
en bij de ontwikkelingen rond het FEC. Het is voor Leeuwar
den een grote uitdaging om creatiever om te gaan met de
agrarische achterban. Een belangrijk deel van de werkgele
genheid in Leeuwarden heeft direct of indirect te maken met
de primaire landbouw. De jonge boeren in Friesland behoren
tot de best opgeleiden en in de agrarische wereld staat
Friesland bovenaan als meest innovatieve provincie. Dit is
een positie waar het stedelijk knooppunt Leeuwarden trots
op mag zijn. In plaats van te streven naar verstedelijking
van het land zouden we dan ook moeten werken aan verlanding
van de stad. Aan vernieuwende initiatieven op het vlak van
landbouw en milieu moet alle ruimte gegeven worden. Een
markt voor biologische produkten, zoals door PAL/Groen
Links voorgesteld tijdens de broeikasconferentie, zou zo'n
vernieuwend initiatief kunnen zijn dat bijdraagt de band
tussen land en stad en tegelijkertijd een verlevendiging
van het stadsbeeld zou kunnen opleveren. Deze biologische
boerenmarkt zou bijvoorbeeld gehouden kunnen worden op de
Nieuweburen. Dit in aansluiting op de wens van de winke
liers om de attractiviteit van het gebied rond de Voor
streek te vergroten.
Voorzitter, ik kom weer terug bij het criminele verhaal van
Jelmer de Jong. Hij schrijft ons dat mensen zonder werk
"ook kunnen gaan naar het CBB in Leeuwarden, waar ze mensen
helpen die werkloos zijn. Ze geven daar les voor een soort
diploma, waarmee ze werk kunnen krijgen. Dat helpt al
honderden werklozen." Jelmer kon toen hij dit schreef nog
niet weten dat juist het Centrum voor Beroepsoriëntatie en
Beroepsoefening onder grote druk zou komen te staan van
bezuinigingen. De fractie van D66 maakt zich grote zorgen
over de gevolgen die de vergaande rijksbezuiniging op de
arbeidsvoorziening voor onze regio zullen hebben. Miljoenen
guldens die nu nog gestoken worden in verbetering van de
Friese arbeidsmarkt dreigen uit de regio te verdwijnen.
Niet alleen het CBB, maar bijvoorbeeld ook de banenplannen
van de gemeente en de samenwerking tussen gemeente en
arbeidsvoorziening in de stichting Trajectbemiddeling
Leeuwarden komen hierdoor in gevaar. Wij willen graag van
het college weten welke gevolgen de geplande bezuinigingen
voor het gemeentelijk beleid kunnen hebben. Bovendien zijn
wij benieuwd welke actie het college heeft ondernomen om de
te verwachten schade te beperken.
Het activerend arbeidsmarktbeleid dat in de vorige raadspe
riode is ingezet gaat een nieuwe fase in. Aan de ene kant
komen de doelstellingen onder druk te staan door de bezui
nigingen op de arbeidsvoorziening, terwijl aan de andere
33