kant de ambities in de nieuwe raadsperiode nog verder gaan. De krachten op dit terrein zullen gebundeld moeten worden. Waar nu nog vele verschillende instellingen zich onafhanke lijk van elkaar op de markt van de additionele werkgele genheid bewegen zal gewerkt moeten worden aan één loket voor deze activiteiten. Stimulans daarbij is dat het nieuwe kabinet erkent dat Leeuwarden hoort bij de gemeenten die in aanmerking komen voor de nieuwe aanpak van grootstedelijke problemen. Uit gangspunt bij het grote stedenbeleid van het kabinet vormt een integrale aanpak van werkgelegenheid, veiligheid en leefbaarheid. Het lijkt ons goed om de raad zeer actief te betrekken bij de uitwerking van het grote stedenbeleid. Wij zouden voor dit doel een brainstormgroep willen vormen waarin alle fracties uit de raad vertegenwoordigd zijn, en waaraan ook de betrokken leden van het college deelnemen. Het kabinet wil veel nieuwe banen creëren, met name in de zorgsector en in het toezicht op de openbare veiligheid. Mensen voelen zich veiliger op straat wanneer ze het gevoel hebben dat er meer toezicht gehouden wordt. Deze verster king van het toezicht is deels gerealiseerd door meer agenten op straat en door de stadswachten, maar het is de vraag of de straat zonder meer blauw moet worden geverfd. Meer politie en meer stadswachten helpt, maar het is ook mogelijk om het toezicht te verbeteren zonder meer blauw op de been te brengen, maar door verschillende vormen van toezicht met elkaar te integreren. Op dit moment wordt in Heerlen een symposium gehouden met als titel zonder meer blauw. Zonder meer blauw, het is maar net hoe je het accent legt. Moeten de straten blauw geverfd worden met politie-uniformen om een betere veiligheid te kunnen garanderen of is het mogelijk om zonder meer blauw op straat toch verbeteringen in de effectiviteit van het toezicht aan te brengen? Mijn fractie denkt dat dit laatste mogelijk is door iedereen die zich in opdracht van de gemeente bezig houdt met een deeltaak op het gebied van beheer te vragen om over de schutting van die eigen taak heen te gaan kijken. Deze mensen moeten daarvoor natuurlijk ook extra tijd krijgen, wat betaald zou kunnen worden uit de werkgelegenheidssubsidies van het kabinet. Door meer betrokkenheid bij alles wat op straat gebeurd en door sociale contacten in de wijk goed te gebruiken kunnen deze functionarissen een rol vervullen als oog en oor van de politie. Wanneer nu ook nog de signalen die zo verzameld kunnen worden op een snelle manier gebracht worden bij de instantie die er wat mee kan doen, dan kunnen we echt vorm geven aan een meer geïntegreerd toezicht. 34 Voorzitter, de gemeente Leeuwarden heeft grote ambities op het gebied van het creëren van banen. Toch zullen niet alle Leeuwarders daarmee geholpen zijn. Nog steeds is er sprake van stille armoede in onze stad. Ook voor deze mensen heeft de gemeente een taak. Het rapport "Armoede uit de stilte", dat de basis vormt voor het Leeuwarder minimabeleid, is al weer meerdere jaren oud, ook de PvdA-fractie sprak daar al over. Gezien de ontwikkelingen die zich sinds die tijd hebben voorgedaan in de samenleving verdient het volgens de fractie van D66 aanbeveling om het rapport te actualiseren. De nieuwe Algemene Bijstandswet, de steeds beperktere moge lijkheden voor kwijtschelding, het aflopen van het budget voor het fonds maatschappelijke activiteiten en andere ontwikkelingen maken een nieuwe discussie over de instru menten voor ons minimabeleid nodig. Een belangrijke taak op het gebied van de leefbaarheid in de stad ligt bij het welzijnswerk. De vergaande bezuiniging die de raad aan dit taakveld heeft opgelegd maakte een herbezinning op de doelstellingen en de uitvoering van dit werk noodzakelijk. Een jaar geleden heeft de raad vastge steld dat een nieuwe instelling voor welzijnswerk zich met name bezig moest gaan houden met de problemen in de wijken. De nieuwe instelling zou een subsidiecontract met de ge meente afsluiten. In dit contract zou de gemeente aangeven wat er moest gebeuren voor welke prijs, terwijl de instel ling zou bepalen hoe dit moest gebeuren. Deze contractsub sidiëring was eerder afgesproken in het kader van de dere gulering van het welzijnsbeleid. In zijn oratie 'het einde van de stopverfstaatlanceerde professor Mijerink vorige week de stelling dat de overheid na een lange periode van groei, zich nu weliswaar via deregulering en uitbesteding of verzelfstandiging wil beperken tot kerntaken, maar dat bij deze processen te eenzijdig wordt gesproken over vorm en procedures, terwijl de inhoud, de politieke doelen van het beleid en de gewens te politieke invloed op het beleid onvoldoende aan de orde komt. Deze stelling lijkt in ieder geval voor de discussie rond de welzijnsorganisatie op te gaan. Achter de discussie over de vraag hoe de nieuwe organisatie er uit moet zien school een verschil van mening over wat van de stichting verwacht wordt. De fractie van D66 verwacht van de welzi jnsstichting in ieder geval dat de beperkte middelen ingezet worden voor hulpverlening bij sociaal isolement en voor activiteiten die leiden tot opheffing van sociaal isolement. Deze pro blemen kunnen het beste aangepakt worden via een geïnte greerde aanpak waarbij het oude instellingsdenken wordt 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 29