verlaten en via een wijkgerichte werkwijze. Dat betekent dus automatisch dat het werk op stedelijk niveau geen prioriteit heeft. Voorzitter, wanneer ik spreek over een wijkgerichte aanpak heb ik het eigenlijk ook direct over de positie van de buurt- en wijkorganisaties in Leeuwarden. Door ICS is een onderzoek gedaan naar de positie van de wijkaccommodaties in onze stad. Het college heeft de rapportage van ICS in discussie gebracht zonder eerst zelf een standpunt in te nemen. Zowel de organisaties zelf als de fracties in de raad krijgen zo optimaal de ruimte om eigen conclusies te trekken uit de resultaten van het onderzoek. Daarbij is het van belang dat we duidelijk formuleren wat de politiek verwacht van de betrokken organisaties in termen van draagvlak in de buurt, activiteiten en aantallen deelnemers. Daarbij moet worden bedacht dat deze organisa ties volledig draaien op vrijwilligers. Het draagvlak van het gemeentelijk beleid bij de betrokken organisaties is dan ook van groot belang. De discussie moet dan ook niet gaan over een blauwdruk die achter een bureau gemaakt wordt, maar over de vraag of organisaties voldoende be stuurskracht hebben om aan hun doelstellingen te voldoen, en over de vraag of de energie van vrijwilligers effici ënter ingezet kan worden door minder tijd te besteden aan besturen en het beheer van de accommodatie en meer aan activiteiten. Deze discussie zal volgens de fractie van D66 onvermijde lijk leiden tot vermindering van het aantal accommodaties. Daarbij bestaat wel de mogelijkheid dat meerdere organisa ties van één accommodatie gebruik maken. D66 is van mening dat bij deze operatie in ieder geval de sociale vernieu- wingswijken ontzien dienen te worden. In de deze wijken hebben de buurtorganisaties immers een belangrijke taak bij de probleemgerichte aanpak van de welzijnsinstelling. Voorzitter, met alle ambities die wij hebben op het gebied van werkgelegenheid en leefbaarheid vragen wij veel van onze organisatie. De kwaliteit van het produkt moet verbe terd, de kostprijs moet omlaag en de beheersbaarheid moet beter. Om al deze doelen te bereiken doen wij een belang rijke investering in de organisatie. Via het project Leeu warden In Stelling moet het gemeentelijk apparaat aangepast worden aan de eisen die aan een moderne organisatie gesteld worden. Het welslagen van LIS is welhaast van levensbelang voor deze gemeente en zal dan ook als belangrijk toetspunt voor dit college gelden. De organisatiemodellen en de besturingsprocedures staan inmiddels voor een groot deel op papier. Nu komt het er op aan om de mensen in de organisa- 36 tie te winnen voor de nieuwe werkwijze. De bal stopverf waar Mijerink over sprak wordt ook in Leeuwarden na jarenlang laag voor laag gegroeid te zijn, nu steeds meer tot de kern terug gebracht. Verzelfstandigingen worden voorbereid bij onder andere het onderwijs admini stratiebureau en bij de Dienst Stadsbeheer. Bij de defini tieve besluitvorming dient niet alleen gekeken te worden naar mogelijke bedrijfseconomische voordelen, maar ook naar aspecten van politieke sturing en democratische controle. Wij vragen het college om aan deze onderwerpen aandacht te besteden in de voorstellen. Voorzitter, hoewel wij vandaag de begroting 1995 behande len, wil ik geen uitgebreide financiële beschouwingen houden. De perspectiefnota die dit voorjaar zal verschijnen is hiervoor een meer geëigend moment. Op dat moment zullen opnieuw besluiten moeten nemen over aanzienlijke bezuini gingen. Voor een deel vanwege tegenvallers uit het verle den, voor een deel vanwege ontwikkelingen buiten onze orga nisatie en misschien ook wel omdat voor het realiseren van onze ambities op het gebied van nieuw beleid extra geld nodig zal zijn. Een belangrijke ontwikkeling voor de gemeentefinanciën is de herverdeling van het gemeentefonds. Deze herverdeling kan voor Leeuwarden een herstel betekenen van de jarenlang bestaande onevenwichtige verdeling. Toch is het nog lang niet zeker dat het voorstel zoals dat nu ter tafel ligt ook daadwerkelijk zal worden uitgevoerd door het kabinet. Een groot aantal gemeenten waarvoor de herverdeling negatieve gevolgen heeft, heeft zich inmiddels verenigd om zich tegen de plannen te verzetten. Het is dan ook zaak dat de gemeen te Leeuwarden zich actief in de discussie blijft mengen om de eigen argumenten goed over het voetlicht te brengen. Voorzitter, wij vragen veel van onze ambtenaren. Na een grote reorganisatie vier jaar geleden en vele deelreorgani- saties in de periode daarna zullen zij weer moeten inspelen op een nieuwe situatie. Namens de fractie van D66 wil ik alle medewerkers van de gemeente Leeuwarden bedanken voor de grote inzet die zij ondanks alle onzekerheden in het afgelopen jaar hebben getoond. De Voorzitter: Ik zou willen voorstellen nu een pauze te gaan houden. De Voorzitter schorst om 15.35 de vergadering. 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 30