probleemgevallen voor de toekomst. We wachten de ontwikke
lingen rond dit gebied met belangstelling af.
Ook de woonomgeving is bij sociale vernieuwing een belang
rijk aspect. In dit kader vinden wij dat niet alle open
ruimtes in wijken vol gebouwd moeten worden. Om de buurt
schoon te houden moet het verder mogelijk worden dat selec
tief en met de minst milieu-onvriendelijke gifsoort onge
wenst groen op stoepen en straten wordt tegengegaan.
Wij achten een bijzondere plaats voor het wijk- en buurt
werk bij sociale vernieuwing en jeugdwerk weggelegd. Wel
zal een betere opzet en verdeling van dit buurtwerk plaats
moeten vinden opdat zij die taak ook daadkrachtig kan
uitvoeren. Dat daarbij buurthuizen zullen verdwijnen achten
wij onvermijdelijk om meer middelen vrij te kunnen maken
voor activiteiten.
Sport verbroedert, zo zegt men, in dit kader acht mijn
fractie ook voor de sport een taak weggelegd in het kader
van de sociale vernieuwing. Met het verhogen van de tarie
ven voor het gebruik van sportvoorzieningen komt deze
doelstelling van sport in gevaar.
Onder bestuurlijke vernieuwing wordt verstaan het zoeken
naar een zo doelmatig mogelijk democratisch gelegitimeerde
bestuurslaag. Wij achten een schaalvergroting ongewenst. De
afstand tussen burgers en bestuur moet zeker niet groter
worden
Dat brengt ons bij het functioneren van het gemeentebe
stuur.
Voor ons als NLP is bestuurlijke vernieuwing meer gericht
op het functioneren van bestuurders. Wij constateren dat
het huidige systeem niet voldoet. Er is een enorme verga
dercultuur, zo bleek ook net. Overal kom je dezelfde mensen
tegen. Er vindt een overdadige zelfbestuiving plaats zonder
dat er echt gediscussieerd wordt. Dit alles is daarbij ook
nog eens zo tijdrovend dat contacten met de burgers in het
gedrang komen. Het systeem werkt naar binnengericht
Nu zegt u, ja dat heb je als kleine fractie, maar dat is
niet correct. Een kleine inventarisatie leert dat de meeste
van u in evenveel commissies zitting hebben als Joop en ik.
Het bestuur van de gemeente moet anders. Meer delegeren van
taken naar overkoepelende organisaties, zoals we dat bij
welzijnswerk hebben gedaan, uiteraard dan beter uitgevoerd,
of bij de uitvoering van de WVG, meer delegeren naar B&W,
en over omvangrijke beleidsnota's eerst schriftelijk een
62
reactie geven en vervolgens nog 1 termijn om te reageren op
elkaar en op het antwoord van het college. Iets meer pa
pierwerk waarschijnlijk, maar minder vergadertijd, waarbij
alleen verhalen die al op papier staan worden voorgelezen.
Mijn fractie is er ook voorstander van om periodiek de
leden van het college te laten deelnemen aan een functione
ringsgesprek met de fractievoorzitters van de raad bijvoor
beeld.
In Alkmaar is men reeds begonnen met een produktenbegroting
en het "besturen op hoofdlijnen". Wellicht dat we daar eens
kunnen gaan kijken. Ook de deelname aan zogenaamde omnibus
onderzoeken juichen we toe. Er moet een uiterst terughou
dend beleid worden gevoerd als het gaat om het schrijven
van nota's. Een lijstje met concrete keuzes en voor- en
nadelen is genoeg. Wij hebben geen behoefte aan boekwerken
die als hoofddoel hebben dat je er goed van kunt slapen.
Ook de NLP zelf is nog niet tevreden over haar eigen func
tioneren in deze raad. Ook zelf zullen we er voor moeten
waken niet op details te willen besturen, niet overal bij
te willen zijn en zeker niet in slaap te vallen.
In 1995 hopen we te gedenken dat Leeuwarden 50 jaar geleden
werd bevrijd. In 50 jaar is er ook veel veranderd, ook in
Leeuwarden. De stad is gegroeid, vele oude gebouwen zijn
weg en vervangen door nieuwbouw. Ook vele historische
gebouwen, of zeer karakteristieke panden zijn verdwenen. We
moeten zuinig zijn op wat nog over is. Het is een kostbaar
bezit, maar waard om bewaard te blijven. In dit kader wil
mijn fractie aan monumentenzorg een hogere prioriteit
geven. Bij de Perspectief nota 1996 wil mijn fractie extra
financiële middelen vrijmaken, bijvoorbeeld voor de Oldeho-
ve en uiteraard door middel van het schrappen van oud
beleid, voor dit doel.
De emancipatie van de vrouw is zodanig gemeengoed geworden
dat de gemeente haar voortrekkersrol kan beperken. Daar
entegen zijn de emancipatie van homosexuelen en van leden
van etnische minderheden nog punten van zorg. De samenle
ving is in 50 jaar opener geworden, maar nog niet open ge
noeg.
Wij zien ook verslechteringen ten opzichte van zaken die
gerealiseerd leken te zijn. Het samen-verantwoordelijk-
voor- elkaar heeft weer plaatsgemaakt voor ieder-voor-zich.
Door de ontkerkelijking is de maatschappij opener geworden
maar is ook het normbesef minder geworden. De mens is
consument geworden, meer gericht op het passieve. Niet
63