probleemgevallen voor de toekomst. We wachten de ontwikke lingen rond dit gebied met belangstelling af. Ook de woonomgeving is bij sociale vernieuwing een belang rijk aspect. In dit kader vinden wij dat niet alle open ruimtes in wijken vol gebouwd moeten worden. Om de buurt schoon te houden moet het verder mogelijk worden dat selec tief en met de minst milieu-onvriendelijke gifsoort onge wenst groen op stoepen en straten wordt tegengegaan. Wij achten een bijzondere plaats voor het wijk- en buurt werk bij sociale vernieuwing en jeugdwerk weggelegd. Wel zal een betere opzet en verdeling van dit buurtwerk plaats moeten vinden opdat zij die taak ook daadkrachtig kan uitvoeren. Dat daarbij buurthuizen zullen verdwijnen achten wij onvermijdelijk om meer middelen vrij te kunnen maken voor activiteiten. Sport verbroedert, zo zegt men, in dit kader acht mijn fractie ook voor de sport een taak weggelegd in het kader van de sociale vernieuwing. Met het verhogen van de tarie ven voor het gebruik van sportvoorzieningen komt deze doelstelling van sport in gevaar. Onder bestuurlijke vernieuwing wordt verstaan het zoeken naar een zo doelmatig mogelijk democratisch gelegitimeerde bestuurslaag. Wij achten een schaalvergroting ongewenst. De afstand tussen burgers en bestuur moet zeker niet groter worden Dat brengt ons bij het functioneren van het gemeentebe stuur. Voor ons als NLP is bestuurlijke vernieuwing meer gericht op het functioneren van bestuurders. Wij constateren dat het huidige systeem niet voldoet. Er is een enorme verga dercultuur, zo bleek ook net. Overal kom je dezelfde mensen tegen. Er vindt een overdadige zelfbestuiving plaats zonder dat er echt gediscussieerd wordt. Dit alles is daarbij ook nog eens zo tijdrovend dat contacten met de burgers in het gedrang komen. Het systeem werkt naar binnengericht Nu zegt u, ja dat heb je als kleine fractie, maar dat is niet correct. Een kleine inventarisatie leert dat de meeste van u in evenveel commissies zitting hebben als Joop en ik. Het bestuur van de gemeente moet anders. Meer delegeren van taken naar overkoepelende organisaties, zoals we dat bij welzijnswerk hebben gedaan, uiteraard dan beter uitgevoerd, of bij de uitvoering van de WVG, meer delegeren naar B&W, en over omvangrijke beleidsnota's eerst schriftelijk een 62 reactie geven en vervolgens nog 1 termijn om te reageren op elkaar en op het antwoord van het college. Iets meer pa pierwerk waarschijnlijk, maar minder vergadertijd, waarbij alleen verhalen die al op papier staan worden voorgelezen. Mijn fractie is er ook voorstander van om periodiek de leden van het college te laten deelnemen aan een functione ringsgesprek met de fractievoorzitters van de raad bijvoor beeld. In Alkmaar is men reeds begonnen met een produktenbegroting en het "besturen op hoofdlijnen". Wellicht dat we daar eens kunnen gaan kijken. Ook de deelname aan zogenaamde omnibus onderzoeken juichen we toe. Er moet een uiterst terughou dend beleid worden gevoerd als het gaat om het schrijven van nota's. Een lijstje met concrete keuzes en voor- en nadelen is genoeg. Wij hebben geen behoefte aan boekwerken die als hoofddoel hebben dat je er goed van kunt slapen. Ook de NLP zelf is nog niet tevreden over haar eigen func tioneren in deze raad. Ook zelf zullen we er voor moeten waken niet op details te willen besturen, niet overal bij te willen zijn en zeker niet in slaap te vallen. In 1995 hopen we te gedenken dat Leeuwarden 50 jaar geleden werd bevrijd. In 50 jaar is er ook veel veranderd, ook in Leeuwarden. De stad is gegroeid, vele oude gebouwen zijn weg en vervangen door nieuwbouw. Ook vele historische gebouwen, of zeer karakteristieke panden zijn verdwenen. We moeten zuinig zijn op wat nog over is. Het is een kostbaar bezit, maar waard om bewaard te blijven. In dit kader wil mijn fractie aan monumentenzorg een hogere prioriteit geven. Bij de Perspectief nota 1996 wil mijn fractie extra financiële middelen vrijmaken, bijvoorbeeld voor de Oldeho- ve en uiteraard door middel van het schrappen van oud beleid, voor dit doel. De emancipatie van de vrouw is zodanig gemeengoed geworden dat de gemeente haar voortrekkersrol kan beperken. Daar entegen zijn de emancipatie van homosexuelen en van leden van etnische minderheden nog punten van zorg. De samenle ving is in 50 jaar opener geworden, maar nog niet open ge noeg. Wij zien ook verslechteringen ten opzichte van zaken die gerealiseerd leken te zijn. Het samen-verantwoordelijk- voor- elkaar heeft weer plaatsgemaakt voor ieder-voor-zich. Door de ontkerkelijking is de maatschappij opener geworden maar is ook het normbesef minder geworden. De mens is consument geworden, meer gericht op het passieve. Niet 63

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 43