groot deel van de taakstellingen terecht gekomen bij het uitvoerende werk en lastenverzwaring voor de burgers. Er is te weinig in de interne organisatie opgevangen. Bij de komende herwaarderingsronde zal het accent vooral gelegd moeten worden op interne taakstellingen. Nu weet ik ook dat op een aantal afdelingen de werkdruk al hoog is. Toch zullen we toe moeten naar een effectievere, efficiëntere organisatie met een pool van multi-inzetbare ambtenaren. Met andere woorden een veel flexibeler organi satie die gericht aan produkten werkt. De aansturing zal directer moeten zijn, minder bureaucratisch met meer ver antwoordelijkheden op de werkplek en minder formele regels. Dat leidt tot veel grotere arbeidsmotivatie en produktivi- teit. Er komt ook een andere manier van werken. Bij ver schillende overheidsdiensten wordt al anders gewerkt met onder andere flexibele beloning en minder regels. Daar is overigens de verandering wel ingezet door taakstellingen, waarbij het werk aangepast is aan de verminderde personele capaciteit. In de LIS-operatie hopen we die slag te gaan maken. De winst die dat oplevert is op dit moment nog niet in kaart gebracht. Maar een organisatie die bedrijfsmatig wil werken investeert natuurlijk geen forse bedragen in verbetering van die organisatie als dat niets zou opleve ren. Ook het afstoten van taken die beter in de private sector kunnen worden verricht moet aanzienlijke winst gaan opleve ren. Het nog eens tegen het licht houden van de gevoerde kerntakendiscussie is niet overbodig. Bij het vervallen van arbeidsplaatsen zullen ook de over headkosten of apparaatskosten boven water moeten komen. Bij het aantrekken van nieuwe functies moet er niet alleen dekking zijn voor de salariskosten, maar ook voor de over headkosten. Uit de nu lopende herwaardering is nog altijd een aanzienlijk bedrag hiervoor in te boeken. Mijnheer de Voorzitter, bij de volgende herwaardering moet opnieuw een forse verbeteringsslag gemaakt gaan worden. Onze vorige operatie is niet compleet geweest. Als we letten op andere gemeenten van vergelijkbare grootte, zoals Apeldoorn, Amersfoort en Emmen waar vele arbeidsplaatsen meer verdwijnen dan in Leeuwarden tot nu toe het geval is geweest, dan hebben wij nog een traject te gaan. De nieuwe herwaardering zal niet alleen moeten leiden tot een sluitende meerjarenraming. Als we alleen maar op de winkel passen zal onze gemeente daardoor verder achteruit gaan als door gebrek aan structureel geld voor nieuw beleid geen nieuwe projecten kunnen worden aangepakt. Dat kan in een acute situatie één of twee jaar nodig zijn. Maar een meerjarenraming zonder ruimte voor nieuw beleid is 70 onaanvaardbaar en met ruimte voor nieuw beleid op termijn kunnen we niets als blijkt dat door gebrek aan perspecti visch inzicht die ruimte alweer verloren is gegaan op het moment dat we aan de jaarschijf toe zijn. Er zal dus ruimte vrijgemaakt moeten worden. Die extra ruimte wil de GPV/RPF/SGP-fractie vooral gaan benutten voor het aantrekken van nieuwe werkgelegenheid, één van de hoofdprioriteiten van ons beleid, waaraan veel te weinig gebeurt. De middelen moeten ook worden ingezet voor co financiering van infrastructurele voorzieningen, die de werkgelegenheid bevorderen. Er zal een fonds moeten komen om bedrijfsverplaatsingen en nieuwvestigingen te ondersteu nen. Er zal meer energie en geld in acquisitie gestoken moeten worden. Het accent moet liggen op het ontwikkelen en uitbouwen van het bedrijfsleven ook in industriële zin. Maatgevend is het aantal arbeidsplaatsen dat gerealiseerd zal worden. Ik wil het college uitnodigen een inspannings verplichting aan te gaan om een vastgesteld aantal arbeids plaatsen te gaan realiseren als de raad daarvoor een budget weet vrij te maken. Om een voorzet te doen: wat vindt u van een taakstelling van 4500 banen in 4 jaar tijd waarvan 3000 arbeidsplaatsen worden ingevuld door Leeuwarder werkzoeken den en dat met een budget van 7,5 miljoen per jaar? Ik heb uit contacten met anderen die deze stukken vooraf gezien hebben begrepen dat er wat vragen zijn over de financiële dekking. Ik wil die kort toelichten. Op dit moment kost een werkzoekende die een uitkering heeft bij de Sociale Dienst, of dat een RWW-uitkering is dan wel een AWBZ-uitkering, gemiddeld ons inclusief de apparaats kosten f 4.570,per jaar structureel. Als wij kans zien om 3000 arbeidsplaatsen te creëren dat een structurele bezuiniging is voor de gemeente van f 13,7 miljoen. Dat betekent dat als wij vier jaar lang f 7,5 miljoen gaan inzetten om dit soort plannen te gaan realiseren, dat is een fors bedrag wat neerkomt op f 10.000,per te realise ren arbeidsplaats voor zover dat een Leeuwarden is, dat het bedrag aan het eind van de beleidsperiode al is terug verdiend zonder inzet van nieuwe middelen. Dus de dekking is wat dat betreft wel rond, alleen wij zullen het zodanig moeten inzetten dat het geld althans hiervoor pas uitgege ven wordt op het moment dat de arbeidsplaats wordt gereali seerd. Dan is het niet direct overboord gegooid. In de aanvang zouden we voor zo'n project de Frigem-gelden dan wellicht toch optimaal kunnen benutten. En het geld wordt slechts dan uitgegeven als de arbeidsplaatsen daad werkelijk gerealiseerd worden. Daarmee zouden wij de Leeu warder werkzoekende een geweldige dienst bewijzen. Het aantrekken van grootschalige werkgelegenheid. Het geïn vesteerde bedrag per arbeidsplaats verdient zichzelf boven- 71

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 47