groot deel van de taakstellingen terecht gekomen bij het
uitvoerende werk en lastenverzwaring voor de burgers. Er is
te weinig in de interne organisatie opgevangen. Bij de
komende herwaarderingsronde zal het accent vooral gelegd
moeten worden op interne taakstellingen.
Nu weet ik ook dat op een aantal afdelingen de werkdruk al
hoog is. Toch zullen we toe moeten naar een effectievere,
efficiëntere organisatie met een pool van multi-inzetbare
ambtenaren. Met andere woorden een veel flexibeler organi
satie die gericht aan produkten werkt. De aansturing zal
directer moeten zijn, minder bureaucratisch met meer ver
antwoordelijkheden op de werkplek en minder formele regels.
Dat leidt tot veel grotere arbeidsmotivatie en produktivi-
teit. Er komt ook een andere manier van werken. Bij ver
schillende overheidsdiensten wordt al anders gewerkt met
onder andere flexibele beloning en minder regels. Daar is
overigens de verandering wel ingezet door taakstellingen,
waarbij het werk aangepast is aan de verminderde personele
capaciteit. In de LIS-operatie hopen we die slag te gaan
maken. De winst die dat oplevert is op dit moment nog niet
in kaart gebracht. Maar een organisatie die bedrijfsmatig
wil werken investeert natuurlijk geen forse bedragen in
verbetering van die organisatie als dat niets zou opleve
ren.
Ook het afstoten van taken die beter in de private sector
kunnen worden verricht moet aanzienlijke winst gaan opleve
ren. Het nog eens tegen het licht houden van de gevoerde
kerntakendiscussie is niet overbodig.
Bij het vervallen van arbeidsplaatsen zullen ook de over
headkosten of apparaatskosten boven water moeten komen. Bij
het aantrekken van nieuwe functies moet er niet alleen
dekking zijn voor de salariskosten, maar ook voor de over
headkosten. Uit de nu lopende herwaardering is nog altijd
een aanzienlijk bedrag hiervoor in te boeken.
Mijnheer de Voorzitter, bij de volgende herwaardering moet
opnieuw een forse verbeteringsslag gemaakt gaan worden.
Onze vorige operatie is niet compleet geweest. Als we
letten op andere gemeenten van vergelijkbare grootte, zoals
Apeldoorn, Amersfoort en Emmen waar vele arbeidsplaatsen
meer verdwijnen dan in Leeuwarden tot nu toe het geval is
geweest, dan hebben wij nog een traject te gaan.
De nieuwe herwaardering zal niet alleen moeten leiden tot
een sluitende meerjarenraming. Als we alleen maar op de
winkel passen zal onze gemeente daardoor verder achteruit
gaan als door gebrek aan structureel geld voor nieuw
beleid geen nieuwe projecten kunnen worden aangepakt. Dat
kan in een acute situatie één of twee jaar nodig zijn. Maar
een meerjarenraming zonder ruimte voor nieuw beleid is
70
onaanvaardbaar en met ruimte voor nieuw beleid op termijn
kunnen we niets als blijkt dat door gebrek aan perspecti
visch inzicht die ruimte alweer verloren is gegaan op het
moment dat we aan de jaarschijf toe zijn.
Er zal dus ruimte vrijgemaakt moeten worden. Die extra
ruimte wil de GPV/RPF/SGP-fractie vooral gaan benutten voor
het aantrekken van nieuwe werkgelegenheid, één van de
hoofdprioriteiten van ons beleid, waaraan veel te weinig
gebeurt. De middelen moeten ook worden ingezet voor co
financiering van infrastructurele voorzieningen, die de
werkgelegenheid bevorderen. Er zal een fonds moeten komen
om bedrijfsverplaatsingen en nieuwvestigingen te ondersteu
nen. Er zal meer energie en geld in acquisitie gestoken
moeten worden. Het accent moet liggen op het ontwikkelen en
uitbouwen van het bedrijfsleven ook in industriële zin.
Maatgevend is het aantal arbeidsplaatsen dat gerealiseerd
zal worden. Ik wil het college uitnodigen een inspannings
verplichting aan te gaan om een vastgesteld aantal arbeids
plaatsen te gaan realiseren als de raad daarvoor een budget
weet vrij te maken. Om een voorzet te doen: wat vindt u van
een taakstelling van 4500 banen in 4 jaar tijd waarvan 3000
arbeidsplaatsen worden ingevuld door Leeuwarder werkzoeken
den en dat met een budget van 7,5 miljoen per jaar? Ik heb
uit contacten met anderen die deze stukken vooraf gezien
hebben begrepen dat er wat vragen zijn over de financiële
dekking. Ik wil die kort toelichten.
Op dit moment kost een werkzoekende die een uitkering heeft
bij de Sociale Dienst, of dat een RWW-uitkering is dan wel
een AWBZ-uitkering, gemiddeld ons inclusief de apparaats
kosten f 4.570,per jaar structureel. Als wij kans zien
om 3000 arbeidsplaatsen te creëren dat een structurele
bezuiniging is voor de gemeente van f 13,7 miljoen. Dat
betekent dat als wij vier jaar lang f 7,5 miljoen gaan
inzetten om dit soort plannen te gaan realiseren, dat is
een fors bedrag wat neerkomt op f 10.000,per te realise
ren arbeidsplaats voor zover dat een Leeuwarden is, dat het
bedrag aan het eind van de beleidsperiode al is terug
verdiend zonder inzet van nieuwe middelen. Dus de dekking
is wat dat betreft wel rond, alleen wij zullen het zodanig
moeten inzetten dat het geld althans hiervoor pas uitgege
ven wordt op het moment dat de arbeidsplaats wordt gereali
seerd. Dan is het niet direct overboord gegooid.
In de aanvang zouden we voor zo'n project de Frigem-gelden
dan wellicht toch optimaal kunnen benutten. En het geld
wordt slechts dan uitgegeven als de arbeidsplaatsen daad
werkelijk gerealiseerd worden. Daarmee zouden wij de Leeu
warder werkzoekende een geweldige dienst bewijzen. Het
aantrekken van grootschalige werkgelegenheid. Het geïn
vesteerde bedrag per arbeidsplaats verdient zichzelf boven-
71