dien weer terug door vermindering van de gemeentelijke bijdragen via de sociale dienst. Mijnheer de Voorzitter, de lasten voor het bedrijfsleven in onze gemeente moeten worden verlaagd. Onlangs nog is uit onderzoek gebleken, dat die op verschillende onderdelen van bijvoorbeeld leges veel te hoog zijn, anderen hebben dat ook al opgemerkt. Hoe kan dat? Wij werken toch met kosten dekkende tarieven en dat doen ander gemeenten toch ook. Moeten wij op dit punt ons apparaat ook nog eens tegen het licht houden om wellicht verbetering te brengen in de kwaliteit van onze organisatie? Dat zou dan tevens bijdra gen aan het verbeteren van het vestigingsklimaat in onze gemeente. Ik wil het college uitnodigen op dit punt de raad te dienen met een vergelijking van de lastendruk in andere gemeenten en wat daar eventueel in onze gemeente aan gedaan kan worden. Mijnheer de Voorzitter, tot nu toe heb ik nog niets gezegd over het tweede 1000-banenplan. Dat zijn prachtige initi atieven die ook doorgang moeten vinden zeker als het rijk daarvoor aanzienlijke bedragen beschikbaar stelt. Maar het plan drijft op het werken met behoud van uitkering en dus ook met een voortdurende bijdrage vanuit de gemeentekas. Het kan leiden tot toetreden tot de reguliere arbeidsmarkt, maar die moet dan wel eveneens gecreëerd worden. Anders blijven wij water naar de zee dragen en blijft de collec tieve lastendruk te hoog. Het scheppen van reguliere ar beidsplaatsen in deze regio moet prioriteit nummer één zijn gevolgd door plannen voor additioneel werk. Mijnheer de Voorzitter, mijn algemene beschouwingen zijn deze keer iets minder breed geweest dan andere jaren. Vele belangrijke onderwerpen heb ik nu niet aan de orde gesteld. Dat kan wellicht ook beter bij de Perspectiefnota 1996. Twee onderwerpen wil ik nog noemen: In de eerste plaats het weer invoeren van het notuleren van vergaderingen van raadsadviescommissies. Daar wil ik nu geen lang betoog over houden. Daar zijn al veel te veel woorden aan besteed. Beknopt notuleren komt de bestuurbaar heid van deze gemeente ten goede. De voorbereiding tot besluitvorming zijn beter controleerbaar voor raadsleden en burgers. In de raadsvergaderingen behoeven standpunten niet te worden herhaald. Het geeft alleen maar grote voordelen. Het bevordert de kwaliteit van ons besluitvormingsproces. Het college is creatief genoeg om zonder grote financiële consequenties een oplossing te bedenken, misschien in het kader van het tweede 1000-banenplan. Overigens hebben wij 72 ook nog steeds teveel boventalligen in onze eigen organisa tie. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 7 november 1994, besluit: notulen te maken van raadsadviescommissievergaderin- gen; en gaat over tot de orde van de dag (De Voorzitter: Dit is motie nr. 3 van de GPV/RPF/SGP- fractie. Mijnheer de Voorzitter, 1995 is een bijzonder jaar. Wij hopen dan 50 jaar bevrijding te herdenken van de Duitse overheersing door het nationaal-socialisme. Wij willen dat gaan vieren met een bevrijdingsfeest. Het is belangrijk bij die gebeurtenissen stil te staan om uit de geschiedenis een les te leren: nooit weer vreemde overheersing en onderdruk king. Op tal van plaatsen in de wereld vindt wel onderdruk king plaats. Wij worden daarmee ook geconfronteerd voor de opvang van asielzoekers. Laten wij zuinig zijn op de vrij heid waarin wij leven en gastvrijheid geven aan hen die moesten vluchten uit hun eigen vaderland. Laten wij ons te weer blijven stellen tegen alle vormen van rassendiscrimi natie en achterstelling van minderheden en tegen rechts- extremistische denkbeelden die ons maar zo in de greep kunnen krijgen. Ik wil besluiten met de volgende woorden uit ons volkslied: Mijn schild en de betrouwen zijt Gij, o God, mijn Heer 1 Op zo wil ik bouwen, verlaat mij nimmermeerl Dat ik toch vroom mag blijven, uw dienaar te aller stond, de tirannie verdrijven die mij mijn hart doorwondt. De Voorzitter: Dan zijn wij gekomen bij de reeks eerste termijn algemene beschouwingen. De normale vergaderorde zou met zich meebrengen dat wij vanavond om 20.00 uur door zouden gaan. Nu zijn er twee mogelijkheden, of wij gaan nu door tot 6 uur en beginnen dan om 8 uur, dan is er één beantwoording van een lid van het college, dat zal dan de voorzitter zijn, of wij stoppen nu en gaan om half acht verder. Wat heeft uw voorkeur. De raad besluit door te gaan tot 18.00 uur en om 20.00 uur 73

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 48