de vergadering te hervatten. Oe Voorzitter: Ik zal namens het college een aanvang nemen met de beantwoording voor het gedeelte van de portefeuille van de voorzitter. Ik zal dat doen aan de hand van eerst de algemeen bestuur lijke zaken, inclusief bestuurlijke vernieuwing, liggende bij de voorzitter en de politie en veiligheidsportefeuille en vervolgens de portefeuille Economische Zaken. Als ik begin met de algemeen bestuurlijke aspecten, zou ik ter zake van het pleidooi van mevrouw De Haan - de heer De Jong zal daar ongetwijfeld ook op ingaan vanuit zijn porte feuille - willen zeggen dat ik blij ben met een aanzet tot een discussie over de kernfuncties van de raad. Ook in termen van een positioneren van de raad op de veranderende ambtelijke werkwijze, op LIS, op de besturingsfilosofie. Ik heb het zo opgevat dat de politieke agenda een zorg van de raad in brede zin dient te zijn, overigens ook van het college, en dat ook daarin de fractie van de Partij van de Arbeid een vernieuwing van de bestuursstijl zoekt. Ik ben blij met deze aanzet en ik hoop daar in commissieverband nog eens nader over te kunnen spreken. Wat betreft de veiligheidsprojecten, dat is genoemd door een aantal fracties, met name ook door PvdA en D66, ben ik graag als portefeuillehouder politie bereid, daar is ook al de aanzet toe gegeven in de Commissie Openbare Orde en Veiligheid, om nu wij een aantal jaren werken met de Stuur groep Preventie Criminaliteit en wij afgesproken hebben die om te bouwen tot een veiligheidsplatform met meer leden van het college om te zien of dat niet heel snel kan leiden tot een eerste notitie Integraal Veiligheidsbeleid. In de Commissie Openbare Orde en Veiligheid is afgesproken daar toe een eerste aanzet te maken. Het lijkt mij raadzaam, ook gehoord de geluiden hier, om dan ook meteen mee te nemen de vraag hoe je een relatie kunt leggen tot de portefeuilles zodat die nu steeds meer, ook door het nieuwe instrumen tarium het grote stedenbeleid, sociale veiligheid, sociale vernieuwing, zorg, een relatie kunnen leggen met de andere beleidsterreinen. Wat mij betreft vanuit de politieveilig- heidsportefeuille zou ik u zo'n integrale benadering graag willen toezeggen. De opmerking over bestuurlijke integriteit. De nota die de PvdA-fractie heeft uitgebracht in het voor jaar leidt binnenkort tot een vertaling naar de raadscom missie toe. Er is nu een eerste nota besproken in de Direc- 74 tie Raad. Er zal nu een vertaling plaatsvinden naar concre te code—achtige stellingen, zowel ambtelijk als bestuurlijk en het ambtelijk management verwacht dat die notitie in januari 1995 in de Commissie Bestuur en Middelen kan worden behandeld. Dat wat betreft die voortgang. Een aantal opmerkingen zijn gemaakt, met name door de heer Greving en de CDA-fractie en ook andere sprekers hebben zich daar min of meer impliciet over uitgelaten, over de positie van Leeuwarden in het kader van het project Be stuurlijke Vernieuwing. Ik wil graag meenemen als porte feuillehouder namens het college in de stuurgroep Bestuur lijke Vernieuwing Friesland dat wij de discussie die nu ook door de stuurgroep zelf is aangekaart langs de lijn van denken, economische trekkerschap, betekenis voor Friesland en wat betekent dat voor de positie van Leeuwarden, om die trits van denken met deze trefwoorden ook te blijven volgen in de stuurgroep Bestuurlijke Vernieuwing. Overigens is daar ook niet zoveel voor nodig, ik vat het dan ook op als een ondersteuning van de tot nu toe gedane uitlatingen, want ook de stuurgroep zelve in brede zin heeft dit tot een blijvend aandachtspunt gemaakt en dat zal op een gegeven moment leiden tot een conclusie over de schaaldiscussie. Maar het is met een schaal net zoals in het dierenleven, er zijn veel schaaldieren, maar je moet er heel voorzichtig mee omgaan, maar soms als er iets uit moet komen moet je de schaal breken, maar je moet wel zorgen waar dat nieuwe leven dan uiteindelijk zijn weg weer in kan vinden. Met deze kwalitatieve lijn van denken, met een voorzichtige aanpak, denk ik dat Leeuwarden zijn weg in dit project moet blijven zien te vinden. De CDA-fractie vroeg hoe het nu zit met het voorblad op raadsstukken. Er zou een indeling worden gemaakt: evalua tie, financiën, veiligheid, milieu, zijn een aantal eikpun- ten. Er zal binnenkort een voorzet komen hoe een paragra fenindeling, een structurering, dus een opbouw van raads stukken zou kunnen worden geüniformeerd, zodat de eerder uitgesproken eikpunten helder terug komen in de opbouw van een raadsvoorstel. Zo'n uitwerking van die motie kunt u binnenkort tegemoet zien. Meer in het algemeen zijn er een aantal sprekers geweest die gezegd hebben (bijvoorbeeld mevrouw De Haan) enerzijds is de gemeente niet al te voorzichtig, iets te introvert bezig met het naar buiten dragen van de kwaliteiten van de stad. De heer Hoogeveen heeft gezegd: de PR kan nog steeds veel beter, sterker, is nu te zwak. Ik zou die discussie in zoverre willen afdoen door in alle vriendelijkheid te 75

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 49