verwijzen naar de bespreking over PR- en promotiebeleid aan de hand van de Communicatienota en u ook uit te nodigen, als het goed is hebben de leden van de Commissie Bestuur en Middelen en van Economische en Sociale Zalen daartoe reeds een uitnodiging ontvangen, om de startbijeenkomst van de Stichting Promotie Leeuwarden bij te wonen waarbij hopelijk op heldere wijze zal worden uitgelegd hoe de aanpak struc tureel maar ook op korte termijn zou kunnen zijn, zodat het produkt Leeuwarden in 1995 op gestructureerde en krachtda dige wijze naar buiten wordt gebracht. Dan de relatie tussen criminaliteit en werkloosheid. De heer Brinks wijst op een onderklasse van kanslozen die moeilijk zijn weg zou kunnen vinden in de huidige moderne Leeuwarder samenleving. Op dit moment zou ik willen zeggen, daar valt enerzijds veel aan die redenering af te dingen of die relatie wel zo duidelijk gelegd moet worden, of er wel sprake is, sociologisch gesproken, van een volstrekt kans loze onderklasse. Ik zou ook deze signalen willen vertalen naar de toezegging dat het toepassen van het grote steden beleid onder trekkerschap van wethouder Bilker, het leggen van de relatie tussen veiligheidsbeleid en werkloosheidsbe leid, het leggen van de relatie tussen de regionale positie van Leeuwarden in de regio, tot uiting zal moeten komen in de toekomstige programma's waarbij veiligheidsbeleid, zorg, nieuw werk en additionele werkgelegenheid centraal komen te staan. De andere portefeuillehouders zullen daar uiteraard vanuit hun verantwoordelijkheid over spreken. Op het terrein van Economische Zaken zou ik als volgt op de beschouwingen in willen gaan. De 5B-projecten aangekaart door de PvdA-fractie. Binnenkort zal er hopelijk duidelijkheid zijn in hoeverre de projecten die Leeuwarden heeft ingediend voor de jaar programma's ook bijvoorbeeld in het jaarprogramma 1995 tot duidelijkheid kunnen leiden. Wij verwachten deze maand daar bestuurlijke helderheid over te krijgen. Wij hopen u in de desbetreffende commissies daarover te kunnen informeren. Het pleidooi om wel, ondanks gewennigsproblemen, mee te doen aan de informatie- en communicatietechnologie, kan ik alleen maar ondersteunen. Het moet een blijvend speerpunt zijn van Leeuwarden om de telematica-infrastructuur uit te bouwen en deelname daaraan te stimuleren. Het project rondom de Spil in Leeuwarden is ons ook bekend, daar zijn ook nauwe contacten mee. Er is ook een ontwikke ling gaande om voor Noord-Nederland iets binnen te halen, eventueel iets te concentreren. Wij zullen daar alert op 76 blijven, ook vanuit de afdeling Economische Zaken. Belangrijk is ook dat Leeuwarden zich heeft aangesloten bij het Europese netwerk Telecity's, om dit ook als vestigings- factor voor nieuwe bedrijvigheid goed in beeld te houden. Belangrijk bij de uitbouw van de acquisitie-activiteiten, vooropgesteld dat wij daar op 28 november a.s. aan de hand van de morgen door b. en w. vastgestelde nota over zullen spreken, is het stimuleren van een centraal punt bedrijfs leven. Een paar sprekers hebben dat heel helder genoemd, ik wil dat graag ondersteunen. Te starten met een combinatie van Kamer van Koophandel, NOM en provincie Friesland, wellicht uit te bouwen met andere op de schaal van Fries land werkende instanties, zoals het Business Innovatiecen trum Friesland. Dan is de vraag aan de orde in hoeverre gaan de grotere gemeenten, in dit geval Leeuwarden zeker, aansluiten bij deze geïntegreerde aanpak van het goed begeleiden van grootschalige contacten van nieuwe vestigin gen. Het standpunt van de portefeuillehouder zal zijn om daar zeker bij aan te haken en een antwoord te hebben op die vorm van centraal punt bedrijfsleven en een netwerk te ontwikkelen met de aldaar functionerende functionarissen. Ook de door veel sprekers genoemde ongerustheid over Leeu warden als tarievengemeente zouden wij als college graag bij onder andere de acquisitienota willen betrekken. Er is nu al een aparte notitie gereed waarbij een gedeelte ook van de NLP-motie in beeld is gebracht. Wat is de positie van Leeuwarden met vergelijkbare gemeenten als het gaat om die tarieven waar bedrijven erg naar kijken. Dat zal als een duidelijk onderdeel van de acquisitienota aan de Com missie Economische en Sociale Zaken worden aangeboden om bij de vergadering op 28 november a.s. te kunnen betrekken. De CDA-fractie heeft met name gewezen op het omgaan met het bestaande bedrijfsleven en wel zeer specifiek de onderne mers in het Bedrijvencentrum Leeuwarden. Al eerder is toegezegd dat daar consequente en ook versterkte aandacht voor moet komen. Het is overigens niet waar dat dat niet zou zijn gebeurd in gedeeltelijke zin. Een paar voorbeel den. Er zijn een paar bedrijven uit het Bedrijvencentrum door de gemeente begeleid naar nieuwbouw, AWL-repro en ook Koopmans en Zwart. Er is een aantal keren heel duidelijk de link gelegd tussen het starter zijn en het doorgroeien naar het bestaande bedrijventerrein de Hemrik. De toezegging eerder gedaan om dat consequenter en frequenter te doen, wil ik graag hier herhalen, want het signaal is volstrekt duidelijk dat daar al mensen zijn die gekozen hebben voor Leeuwarden en vaak 77

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 50