Daarmee is gedeeltelijk een antwoord gegeven, hoewel hij
heel anders over de economische ontwikkeling denkt, op de
stelling van de heer Brinks dat acquisitie slecht is zonder
een beeld te hebben van de potenties van de bestaande
bedrijvigheden maar ook de potenties van de bestaande
werkloosheid en dan kansen op het gesegmenteerd uitoefenen
van acquisitie. Wij willen die brug dus wel degelijk slaan,
hoewel die niet altijd vanuit de invalshoek van de werklo
zen kan worden gevoerd, maar ook vanuit de behoefte van het
bestaande bedrijfsleven moet worden gevoerd.
Over het tarievenbeleid heb ik al het een en ander gezegd.
Ook de D66-fractie pleit ervoor in een afzonderlijk stuk de
concurrentiepositie van Leeuwarden op dat stuk te verbete
ren. Het college acht dat als zodanig ook een onderdeel van
de tarievendiscussie in brede zin, waar wethouder Vlietstra
op in zal gaan.
Blij is het college met de ondersteuning van het begrip
agro-business-stad van nutri-punters??? naar face to food.
Het is nog steeds zo dat ik u helaas niet kan melden dat
daar de definitieve toekenning van zal plaatsvinden. Wel is
het zo dat die toekenning in december a.s. wordt verwacht,
zodat dan vanaf 1995 helder wordt hoe, op welke wijze en in
welk bouwtempo het FEC en de evenementenhal kan worden
uitgebreid met het internationaal agrarische handelscen
trum. Dan zal ook aan de commissie een bedrijfsprofiel van
face to food aan u kunnen worden voorgelegd. Dan zal worden
uitgelegd om welke bedrijvigheden het gaat, wat het kosten
patroon is en ook het gemeentelijk aandeel daarbinnen.
De WD-fractie heeft sterk de nadruk gelegd op het midden-
en kleinbedrijf in de stad, de bestaande bedrijvigheid die
80% van de huidige werkgelegenheidsontwikkelingen met zich
meebrengt. Die stelling kan voluit worden onderschreven.
Ook is het zo dat in de huidige gronduitgifte men zo'n
percentage, zo'n verhouding, tegenkomt. 70 80% van de
mutaties gaat over bedrijven die vanuit de stad naar een
andere plek gaan en vaak ook een uitbreidingsfilosofie met
zich meebrengen en dus een uitbreiding van werkgelegenheid.
Geen bedrijfsverplaatsing zonder versterking van de positie
van zo'n bedrijf in de gemeente, want anders zou men blij
ven zitten waar men zit en had men geen aspiraties om te
vertrekken. Die processen zullen wij sterke aandacht aan
blijven geven.
Meer specifiek heeft mevrouw Van Ammers aandacht gevraagd
voor of je met al die economische ontwikkelingen toch niet
even een pas op de plaats moet maken met je ruimtelijk
beeld. Uiteraard zal wethouder Timmermans daar vanuit zijn
80
invalshoek op ingaan. Ik zeg u vanuit Economische Zaken
heel graag de MTC-ontwikkelingen, in termen van die nieuwe
milieubedrijvigheid, te willen ondersteunen, omdat ik het
als een kansrijke sector acht, niet alleen in Friesland
maar ook in Noord-Nederland. Het hectarebeslag dat daarmee
gemoeid is, zal zeker niet door Leeuwarden moeten worden
geschuwd
De oproep om het knooppuntprof iel te actualiseren door ook
het vestigingsaanbod, zoals dat nu wordt onderzocht door
het economisch bureau voor argumentatie, naar de Werpster-
hoek- zicht lokat ie uit te breiden, zal wethouder Timmermans
op ingaan. Vanuit economische houding zeg ik erg benieuwd
te zijn naar de acquisitiekansen die uit het binnenkort te
verschijnen onderzoek naar voren zullen komen.
De belangen van de zittende middenstand in de binnenstad.
Erg belangrijk voor de portefeuille Economische Zaken zal
zijn - met u in commissieverband te bespreken - de resulta
ten van het onderzoek naar het functioneren van het hoofd
winkelcentrum in relatie tot de vraag of er kansen en
mogelijkheden zijn voor grootschalige detailhandel op
plekken niet echt in het hartje van de binnenstad, maar aan
de rand daarvan en hoe dat zich verhoudt, toch ook een
belangrijk onderdeel, met de ontwikkelingen bij de perifere
detailhandel die wel toelaatbaar zijn, maar toch ook altijd
koopkrachtguldens wegnemen uit een zijn koopkracht beste
dende Fries gezin. Die twee facetten, hoe met het GDV-
beleid ruimte, gestalte krijgen en hoe uitgedijd kan een
GDV-beleid zijn, zullen binnenkort via dat onderzoek op
tafel moeten komen. Een zekere balanshouding is daarbij wel
gewenst. Het blijft gaan om de spanningsverhouding tussen
de kansen en de kwaliteit van de binnenstad en de blijvende
koopkrachtaanzuiging daartoe en de mogelijkheden in de
resterende ruimte van de gemeente.
In reactie op de opmerkingen in economische zin van de heer
Brinks zou ik willen zeggen, maar dat zal hem niet verba
zen, dat de houding die daaruit spreekt om bijvoorbeeld ook
in het economisch beleid uitsluitend te kijken naar het
profiel van het bestand van werklozen (als ik dat verkeerd
heb opgevat hoor ik dat graag in tweede termijn) kan in de
ogen van het college niet de enige factor zijn. Het dient
ook te gaan om de ontwikkelingen die bij het bedrijfsleven
spelen vanuit het Leeuwarders en het Friese in termen van
de kansen die er liggen en nog niet benut zijn. Het dient
ook te gaan om het gewoon inspelen op bijvoorbeeld de
toenemende neigingen die bedrijven uit het buitenland, van
andere continenten hebben om zich op het Europese vasteland
81