Daarmee is gedeeltelijk een antwoord gegeven, hoewel hij heel anders over de economische ontwikkeling denkt, op de stelling van de heer Brinks dat acquisitie slecht is zonder een beeld te hebben van de potenties van de bestaande bedrijvigheden maar ook de potenties van de bestaande werkloosheid en dan kansen op het gesegmenteerd uitoefenen van acquisitie. Wij willen die brug dus wel degelijk slaan, hoewel die niet altijd vanuit de invalshoek van de werklo zen kan worden gevoerd, maar ook vanuit de behoefte van het bestaande bedrijfsleven moet worden gevoerd. Over het tarievenbeleid heb ik al het een en ander gezegd. Ook de D66-fractie pleit ervoor in een afzonderlijk stuk de concurrentiepositie van Leeuwarden op dat stuk te verbete ren. Het college acht dat als zodanig ook een onderdeel van de tarievendiscussie in brede zin, waar wethouder Vlietstra op in zal gaan. Blij is het college met de ondersteuning van het begrip agro-business-stad van nutri-punters??? naar face to food. Het is nog steeds zo dat ik u helaas niet kan melden dat daar de definitieve toekenning van zal plaatsvinden. Wel is het zo dat die toekenning in december a.s. wordt verwacht, zodat dan vanaf 1995 helder wordt hoe, op welke wijze en in welk bouwtempo het FEC en de evenementenhal kan worden uitgebreid met het internationaal agrarische handelscen trum. Dan zal ook aan de commissie een bedrijfsprofiel van face to food aan u kunnen worden voorgelegd. Dan zal worden uitgelegd om welke bedrijvigheden het gaat, wat het kosten patroon is en ook het gemeentelijk aandeel daarbinnen. De WD-fractie heeft sterk de nadruk gelegd op het midden- en kleinbedrijf in de stad, de bestaande bedrijvigheid die 80% van de huidige werkgelegenheidsontwikkelingen met zich meebrengt. Die stelling kan voluit worden onderschreven. Ook is het zo dat in de huidige gronduitgifte men zo'n percentage, zo'n verhouding, tegenkomt. 70 80% van de mutaties gaat over bedrijven die vanuit de stad naar een andere plek gaan en vaak ook een uitbreidingsfilosofie met zich meebrengen en dus een uitbreiding van werkgelegenheid. Geen bedrijfsverplaatsing zonder versterking van de positie van zo'n bedrijf in de gemeente, want anders zou men blij ven zitten waar men zit en had men geen aspiraties om te vertrekken. Die processen zullen wij sterke aandacht aan blijven geven. Meer specifiek heeft mevrouw Van Ammers aandacht gevraagd voor of je met al die economische ontwikkelingen toch niet even een pas op de plaats moet maken met je ruimtelijk beeld. Uiteraard zal wethouder Timmermans daar vanuit zijn 80 invalshoek op ingaan. Ik zeg u vanuit Economische Zaken heel graag de MTC-ontwikkelingen, in termen van die nieuwe milieubedrijvigheid, te willen ondersteunen, omdat ik het als een kansrijke sector acht, niet alleen in Friesland maar ook in Noord-Nederland. Het hectarebeslag dat daarmee gemoeid is, zal zeker niet door Leeuwarden moeten worden geschuwd De oproep om het knooppuntprof iel te actualiseren door ook het vestigingsaanbod, zoals dat nu wordt onderzocht door het economisch bureau voor argumentatie, naar de Werpster- hoek- zicht lokat ie uit te breiden, zal wethouder Timmermans op ingaan. Vanuit economische houding zeg ik erg benieuwd te zijn naar de acquisitiekansen die uit het binnenkort te verschijnen onderzoek naar voren zullen komen. De belangen van de zittende middenstand in de binnenstad. Erg belangrijk voor de portefeuille Economische Zaken zal zijn - met u in commissieverband te bespreken - de resulta ten van het onderzoek naar het functioneren van het hoofd winkelcentrum in relatie tot de vraag of er kansen en mogelijkheden zijn voor grootschalige detailhandel op plekken niet echt in het hartje van de binnenstad, maar aan de rand daarvan en hoe dat zich verhoudt, toch ook een belangrijk onderdeel, met de ontwikkelingen bij de perifere detailhandel die wel toelaatbaar zijn, maar toch ook altijd koopkrachtguldens wegnemen uit een zijn koopkracht beste dende Fries gezin. Die twee facetten, hoe met het GDV- beleid ruimte, gestalte krijgen en hoe uitgedijd kan een GDV-beleid zijn, zullen binnenkort via dat onderzoek op tafel moeten komen. Een zekere balanshouding is daarbij wel gewenst. Het blijft gaan om de spanningsverhouding tussen de kansen en de kwaliteit van de binnenstad en de blijvende koopkrachtaanzuiging daartoe en de mogelijkheden in de resterende ruimte van de gemeente. In reactie op de opmerkingen in economische zin van de heer Brinks zou ik willen zeggen, maar dat zal hem niet verba zen, dat de houding die daaruit spreekt om bijvoorbeeld ook in het economisch beleid uitsluitend te kijken naar het profiel van het bestand van werklozen (als ik dat verkeerd heb opgevat hoor ik dat graag in tweede termijn) kan in de ogen van het college niet de enige factor zijn. Het dient ook te gaan om de ontwikkelingen die bij het bedrijfsleven spelen vanuit het Leeuwarders en het Friese in termen van de kansen die er liggen en nog niet benut zijn. Het dient ook te gaan om het gewoon inspelen op bijvoorbeeld de toenemende neigingen die bedrijven uit het buitenland, van andere continenten hebben om zich op het Europese vasteland 81

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 52