te vestigen. Deeltijdwerk alleen zou een hele simpele oplossing zijn van de werkloosheidsproblematiek. De reken som klopt precies, als de werkloosheid 22% is en deeltijd leidt tot 80% banen, dan is daarmee de onderverhitting van de economie opgelost en heeft iedereen wel die baan. De relatie is in mijn ogen nooit zo te leggen. Mijn stelling is eerder andersom, een economie die meer bijvoorbeeld vier dagen per week banen wil hebben, alleen maar een moderne economie is die op zoek is naar bijvoorbeeld versterking van commerciële dienstverlening, op zoek is naar bedrijven die nu nog niet in de regio zijn gevestigd. Het zijn vaker de moderne dynamische aspecten bij bedrijfsvestiging die leiden tot deeltijdwerk dan het inspelen op de bestaande traditionele sectoren. Ik zou een pleidooi willen houden om die èn-èn houding ook in het verhaal in stand te houden. Ook de NLP heeft sterk de nadruk gelegd op de tarieven voor het bedrijfsleven als concurrentiefactor bij de weerbaar heid van Leeuwarden naar andere gemeenten toe als het gaat om nieuwe bedrijfsvestiging. Ik hoor graag in tweede ter mijn hoe de raad daar in termen van een tarievendiscussie over denkt. Het is onmiskenbaar dat het een belangrijke acquisitiefactor is die overigens wel inzichtelijk moet worden gemaakt in zijn feitelijke betekenis. Het kan zo zijn dat een tarief voor onroerend zaakbelasting f 4,per f 15,hoger lijkt, maar als de som waarop die wordt toegepast 40% lager is dan in de rest van Nederland, dan is het per saldo geen hogere onroerend zaakbelasting. Dus alleen tarieven sec zijn niet de enige maatstaf. Je zou dan in termen van een consumentenbond onderzoek moeten kijken wat nu feitelijk in guldens het gemiddelde uitgavenpatroon van de gemeente Leeuwarden is vergeleken met in guldens vergelijkbare bedrijven in een andere gemeente. Zo'n type onderzoek zeg ik u graag toe en is ook de portefeuille in geïnteresseerd. De heer Greving doet een oproep om een nog hoger ambitie niveau te kiezen als het gaat om de economische ontwikke ling. Hij koppelt dat aan een pleidooi voor extra ruimte bij de behandeling van de Perspectiefnota. Dat zal zijn eigen weg vinden. Letterlijk vraagt u in uw tekst: wat vindt u van een taakstelling 4500 banen in vier jaar? Het antwoord daarop zou heel simpel kunnen zijn. Als je meedoet in een ontwikkeling waarbij 2 k 2,5% groei van nationale economie zich ook vertaalt in Leeuwarden, dan is over vier jaar 10% groei op 45000 arbeidsplaatsen, als de relatie 100% is tussen economische groei en arbeidsplaatsen, be reikt. Wij weten dat de conditie die u daaraan stelt 3000 werkloze Leeuwarders, dat daar de nadruk van het verhaal 82 ligt. Dat is de doel van onze beleidsinzet, maar daar ligt ook de kruk?? van de moeilijkheden. Want er zijn twee beperkende factoren. Onze economie is er niet een van de relatie tussen de Leeuwarder arbeidsplaats en de Leeuwarder werkzoekende, want die relatie is één op één. De helft van de arbeidsplaatsen wordt bezet door mensen van buiten de gemeente. Ook bij nieuw beleid zal die verhouding zich zo blijven aftekenen. De werkloze zal helaas in minder dan 50% van de gevallen, is mijn ervaringsregel wanneer het gaat om nieuwe arbeidsplaatsen, ook daadwerkelijk in het arbeids circuit terecht komen. Dus is er zeker geen 100% relatie tussen nieuwe economische bedrijvigheid en een werkloze in je bedrijf opnemen. Soms gaat daar een aantal jaren over heen. Ook het halen van bedrijven van buiten de regio leidt de eerste vijf jaar niet altijd tot meteen nieuwe arbeids plaatsen. Bij grote spreiding van rijksdiensten duurt het soms 10 k 12 jaar voordat bijvoorbeeld 70 k 80% lokale werkgelegenheid is bereikt. Ik vind toch dat u die kantte kening moet meenemen. Dus op zichzelf bij een economische groei en bij een sterk instrumentarium - 7,5 miljoen per jaar spreekt mij op zichzelf wel aan - is het zo dat het geen vreemde getallen zijn, alleen de conditie die u stelt, 70% Leeuwarder werklozen, daar zit de moeilijkheid van de uitwerking. Zo zou ik namens het college deze eerste termijn willen beëindigen. (De heer Krol: Ten aanzien van het veiligheidsbeleid hebt u geantwoord op de vraag die de PvdA- en D66- fractiesO hebt daar impliciet ook de antwoorden gegeven aan de CDA— fractie?Als ik uw fractie daarmee passeer, dat zou zeker niet mijn bedoeling geweest zijn. Het was inderdaad uw fractie die vroeg wanneer kunnen wij een integraal veilig heidsbeleid tegemoet zien. Maar met de toezegging was bedoeld dat die notitie er aan komt. Dan zijn hiermee de beraadslagingen tijdelijk geschorst en wordt de vergadering om 20.00 uur hervat. De Voorzitter schorst om 18.05 de vergadering. 83

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 53