te vestigen. Deeltijdwerk alleen zou een hele simpele
oplossing zijn van de werkloosheidsproblematiek. De reken
som klopt precies, als de werkloosheid 22% is en deeltijd
leidt tot 80% banen, dan is daarmee de onderverhitting van
de economie opgelost en heeft iedereen wel die baan. De
relatie is in mijn ogen nooit zo te leggen. Mijn stelling
is eerder andersom, een economie die meer bijvoorbeeld vier
dagen per week banen wil hebben, alleen maar een moderne
economie is die op zoek is naar bijvoorbeeld versterking
van commerciële dienstverlening, op zoek is naar bedrijven
die nu nog niet in de regio zijn gevestigd. Het zijn vaker
de moderne dynamische aspecten bij bedrijfsvestiging die
leiden tot deeltijdwerk dan het inspelen op de bestaande
traditionele sectoren. Ik zou een pleidooi willen houden om
die èn-èn houding ook in het verhaal in stand te houden.
Ook de NLP heeft sterk de nadruk gelegd op de tarieven voor
het bedrijfsleven als concurrentiefactor bij de weerbaar
heid van Leeuwarden naar andere gemeenten toe als het gaat
om nieuwe bedrijfsvestiging. Ik hoor graag in tweede ter
mijn hoe de raad daar in termen van een tarievendiscussie
over denkt. Het is onmiskenbaar dat het een belangrijke
acquisitiefactor is die overigens wel inzichtelijk moet
worden gemaakt in zijn feitelijke betekenis. Het kan zo
zijn dat een tarief voor onroerend zaakbelasting f 4,per
f 15,hoger lijkt, maar als de som waarop die wordt
toegepast 40% lager is dan in de rest van Nederland, dan is
het per saldo geen hogere onroerend zaakbelasting. Dus
alleen tarieven sec zijn niet de enige maatstaf. Je zou dan
in termen van een consumentenbond onderzoek moeten kijken
wat nu feitelijk in guldens het gemiddelde uitgavenpatroon
van de gemeente Leeuwarden is vergeleken met in guldens
vergelijkbare bedrijven in een andere gemeente. Zo'n type
onderzoek zeg ik u graag toe en is ook de portefeuille in
geïnteresseerd.
De heer Greving doet een oproep om een nog hoger ambitie
niveau te kiezen als het gaat om de economische ontwikke
ling. Hij koppelt dat aan een pleidooi voor extra ruimte
bij de behandeling van de Perspectiefnota. Dat zal zijn
eigen weg vinden. Letterlijk vraagt u in uw tekst: wat
vindt u van een taakstelling 4500 banen in vier jaar? Het
antwoord daarop zou heel simpel kunnen zijn. Als je meedoet
in een ontwikkeling waarbij 2 k 2,5% groei van nationale
economie zich ook vertaalt in Leeuwarden, dan is over vier
jaar 10% groei op 45000 arbeidsplaatsen, als de relatie
100% is tussen economische groei en arbeidsplaatsen, be
reikt. Wij weten dat de conditie die u daaraan stelt 3000
werkloze Leeuwarders, dat daar de nadruk van het verhaal
82
ligt. Dat is de doel van onze beleidsinzet, maar daar ligt
ook de kruk?? van de moeilijkheden. Want er zijn twee
beperkende factoren. Onze economie is er niet een van de
relatie tussen de Leeuwarder arbeidsplaats en de Leeuwarder
werkzoekende, want die relatie is één op één. De helft van
de arbeidsplaatsen wordt bezet door mensen van buiten de
gemeente. Ook bij nieuw beleid zal die verhouding zich zo
blijven aftekenen. De werkloze zal helaas in minder dan 50%
van de gevallen, is mijn ervaringsregel wanneer het gaat om
nieuwe arbeidsplaatsen, ook daadwerkelijk in het arbeids
circuit terecht komen. Dus is er zeker geen 100% relatie
tussen nieuwe economische bedrijvigheid en een werkloze in
je bedrijf opnemen. Soms gaat daar een aantal jaren over
heen. Ook het halen van bedrijven van buiten de regio leidt
de eerste vijf jaar niet altijd tot meteen nieuwe arbeids
plaatsen. Bij grote spreiding van rijksdiensten duurt het
soms 10 k 12 jaar voordat bijvoorbeeld 70 k 80% lokale
werkgelegenheid is bereikt. Ik vind toch dat u die kantte
kening moet meenemen. Dus op zichzelf bij een economische
groei en bij een sterk instrumentarium - 7,5 miljoen per
jaar spreekt mij op zichzelf wel aan - is het zo dat het
geen vreemde getallen zijn, alleen de conditie die u stelt,
70% Leeuwarder werklozen, daar zit de moeilijkheid van de
uitwerking.
Zo zou ik namens het college deze eerste termijn willen
beëindigen.
(De heer Krol: Ten aanzien van het veiligheidsbeleid hebt u
geantwoord op de vraag die de PvdA- en D66- fractiesO
hebt daar impliciet ook de antwoorden gegeven aan de CDA—
fractie?Als ik uw fractie daarmee passeer, dat zou zeker
niet mijn bedoeling geweest zijn. Het was inderdaad uw
fractie die vroeg wanneer kunnen wij een integraal veilig
heidsbeleid tegemoet zien. Maar met de toezegging was
bedoeld dat die notitie er aan komt.
Dan zijn hiermee de beraadslagingen tijdelijk geschorst en
wordt de vergadering om 20.00 uur hervat.
De Voorzitter schorst om 18.05 de vergadering.
83