de bespreking van de Perspectiefnota in het voorjaar 1995.
Een aantal fracties heeft al wat schoten voor de boeg gelost
als het gaat om bezuinigingen. De heer Greving heeft sterk
het accent gelegd op interne bezuinigingen, de bezuinigingen
op het eigen apparaat of uitbesteding van werkzaamheden.
De WD-fractie heeft een motie ingediend om de kerntakendis
cussie af te ronden en dat ook te betrekken bij de bezuini
gingen. Ik heb de neiging om op dit moment die bijdragen te
beschouwen als voorzetten die in de discussie van 17 november
1994 dan maar op tafel moeten komen. Dan moeten wij maar
kijken wat wij daar met z'n allen van vinden. Ik kom overi
gens op de motie nog apart terug.
Dan lijkt er een beeld te bestaan bij een aantal fracties dat
er meer bezuinigd wordt buiten de eigen gemeentelijke organi
satie dan in de eigen organisatie en ook het beeld dat wij
strenger zijn voor anderen dan voor onszelf. Ik heb de mede
werkers van concern-financiën gevraagd om eens op een rijtje
te zetten wat er de afgelopen jaren aan herwaardering plaats
gevonden heeft, om te kijken of dat beeld klopt en of het
inderdaad zo is dat wij hogere eisen stellen aan anderen dan
aan onszelf. Dat zou niet zo moeten zijn. De bedoeling is dat
die informatie er in ieder geval ook op 17 november is, zodat
wij die ook bij de discussie kunnen betrekken als wij dat
willen. Overigens ben ik het eens met de PvdA-fractie dat de
bezuinigingen hard moeten zijn, dat stelt eisen aan de kwali
teit van de voorstellen. Op het moment dat er besluiten
genomen zijn moet je daar ook de directeuren aan houden.
Dan zijn er opmerkingen gemaakt over nieuw beleid. Ook de
noodzaak van nieuw beleid, er zijn zelfs al een aantal wensen
uitgesproken in de richting van nieuw beleid. In deze begro
ting zit die ruimte niet, het afgelopen jaar heeft de raad er
voor gekozen om de middelen nieuw beleid vooral eerst in te
zetten voor de verbetering van de eigen organisatie. In deze
begroting zit dus geen extra ruimte voor nieuw beleid. Als
wij dat willen, dan denk ik dat het verstandig is om daar in
het kader van de Perspectiefnota in april a.s. met elkaar
afspraken over te maken en dan ook te discussiëren over tot
welke omvang wij nieuw beleid willen, welke wensen er dan
liggen, welke prioriteiten wij stellen, etc. Wat mij betreft
komen wij daar bij de Perspectiefnota op terug.
De Maraps.
Wanneer voldoet elke dienst aan de eisen, vraagt de CDA-
fractie. Wij kunnen constateren dat de kwaliteit beter wordt.
Als je de tweede Marap van dit jaar ziet, dan zit daar duide
lijk een verbetering in ten opzichte van voorgaande Marap's.
102
Desalniettemin ben ik het er met eens dat er nog het nodige
te verbeteren valt.
Twee opmerkingen wat dat betreft.
In ieder geval is de afspraak gemaakt dat bij de volgende
Marap alle diensten zich zullen houden aan de richtlijnen die
gelden. Dat zijn niet onlangs vastgestelde richtlijnen, maar
dat zijn richtlijnen die al een tijdje gehanteerd worden.
Daarnaast is het zo dat in het project Planning en Control,
in het kader van LIS, nieuwe richtlijnen worden ontwikkeld,
die zullen in het voorjaar van volgend jaar ook vastgesteld
worden en uiteraard zal iedereen zich daar dan ook aan dienen
te houden.
Negatieve verrassingen, kunt u ons gerust stellen?
Dat zou mooi zijn. Er is natuurlijk het nodige in gang gezet.
Wij hebben duidelijk meer greep op de zaak, dat wordt ook
gezegd in het verhaal, het financieel beheer verbetert, wij
hebben Marap's, de rekeningsresultaten zijn sneller bekend,
er wordt op dit moment een onderzoek gedaan naar wat de
feitelijke risico's zijn die wij hebben, de onderliggende
lijstjes bij de Perspectiefnota, wij hebben een risicopara
graaf bij de begroting. Ik denk dat wij aardig zicht hebben
op alle verrassingen die wij wellicht in het verleden wat
laat aan zagen komen. Wat dat betreft heb ik wel een gerust
gevoel. Maar of dat betekent dat wij nooit meer onaangename
verrassingen zullen krijgen, dat durf ik niet te beloven, al
was het alleen maar dat je ook niet weet wat externe partijen
op dit punt doen. Wij zijn net geconfronteerd met tegenval
lers als gevolg van kortingen op het Gemeentefonds. Ik sluit
niet uit dat dit soort zaken vaker kunnen gebeuren. Wij
hebben in het verleden wel eens verrassingen gehad als gevolg
van het aantal uitkeringsgerechtigden dat ineens veel sterker
steeg dan wij gedacht hadden. In die zin denk ik dat verras
singen nooit uit te sluiten zijn. Dat laat onverlet dat wij
moeten proberen aan de ene kant daar zo goed mogelijk op te
anticiperen en aan de andere kant onze begroting zodanig op
te stellen en onze sturing ook zodanig te regelen dat wij
tijdig in kunnen grijpen. Dat is een verhaal dat daar heel
nadrukkelijk bij hoort.
De inzet van de Frigem-reserve.
Wij hebben daar in de commissie uitvoerig over gepraat. Bij
de opstelling van de begroting leek het nodig om die middelen
daarvoor te gebruiken, overigens niet om te potverteren. Ik
heb altijd wat moeite met dat begrip, reservepotjes zet je in
op het moment dat het echt nodig is en potverteren heeft wat
mij betreft dan toch wat een negatieve klank.
Gelukkig is gebleken, met name ook rekening houdend met de
uitkomst van de rekening 1993, dat het niet nodig is. U hebt
103