mij niet aan de indruk onttrekken dat de voorgeschiedenis van
sommige processen niet geheel bij de D66-fractie bekend is en
wellicht is dat hetgeen dat tot de verwarring bij de D66-
fractie heeft bijgedragen. Het procedurevoorstel van het
Hofsingelproject is recent in de Commissie Stadsontwikkeling
behandeld. (De heer Boogeveen: De wethouder kan toch niet
ontkennen dat het op z'n minst wat merkwaardig is dat in de
commissie drie of vier keer besloten is over wel of niet
slopen van de Perkmavo. Dat op z'n minst is toch wel wat
warrig geweestWij hebben natuurlijk in het geval van de
Perkmavo wat afgeweken van de procedure. Niet omdat de proce
dure niet helder was, want dan was het zo geweest dat de raad
geen betrokkenheid had hoeven te hebben en ook de commissie
niet bij dit besluit, maar juist omdat de commissie daartoe
gevraagd heeft, hebben wij een en andermaal aan het verzoek
van de commissie voldaan. Daar is dus de verwarring bij de
D66-fractie ontstaan, begrijp ik.
De WD-fractie heeft een motie ingediend die het voorkeursbe
leid voor vrouwen beoogt voor wat betreft het "voldoende
geschiktheidscriterium" te wijzigen. De motie luidt vervol
gens: "In het vervolg de term "bij voldoende geschiktheid"
niet meer in advertenties op te nemen". Uit de motie zou, als
je heel precies leest, kunnen worden afgeleid dat het voor
keursbeleid als zodanig niet ter discussie wordt gesteld,
alleen niet meer in advertenties moet worden vermeld, maar
bijvoorbeeld wel in het informatiepakket. Ik hoor graag of
dat de juiste interpretatie is. Mocht dat onverhoopt niet het
geval zijn, dan is mijn reactie als volgt.
Het Collegeprogramma is helder, ik citeer: "Ook het emancipa
tiebeleid voor vrouwen blijft prioriteit houden omdat zij nog
steeds in een achterstandssituatie verkeren." Voorts staat
er: "Regelmatig zal getoetst worden of het doel van het
voorkeursbeleid gehaald wordt". Het is nog niet zo lang
geleden dat er een overzicht in de Commissie Bestuur en
Middelen is geweest met betrekking tot de personeelssamen-
stelling. Het is duidelijk dat zowel kwantitatief als ook als
wij kijken naar het niveau van de verschillende functies en
de invulling daarvan door vrouwen, je moet vaststellen dat er
nog een geweldige achterstand is van de positie van vrouwen
ten aanzien van de positie van mannen. Door de WD-fractie
worden geen nieuwe argumenten naar voren gebracht ten opzich
te van degene die wij in het verleden hebben gehanteerd. De
conclusie kan helder zijn, de doelen zijn niet gehaald en
derhalve ontraadt het college deze motie.
De WD-fractie stelt vervolgens vraagtekens bij het aantal
arbeidsplaatsen dat met het MTC gemoeid is, alsook worden
vraagtekens geplaatst bij het risico dat het MTC eventueel
110
zou kunnen hebben voor overige bedrijfsmatige ontwikkelingen
aan die zijde van de stad. Het minimumscenario, zoals wij dat
nu hier hanteren, de scheiding, vergisting en baggerslipver-
werking, is dat wij in de directe werkgelegenheidssfeerdie
eerste fase, kunnen vaststellen dat het gaat om ongeveer 50
mensen. In de indirecte sfeer, dan hebben wij het over toele
vering en transportfuncties en dergelijke, kunnen daar nog
eens 30 personen aan worden toegevoegd.
Dat eerste ruimtebeslag van de eerste fase betreft slechts
enkele hectares, even afgezien van het baggerslipverwerkings-
depot. Voor de scheiding en verwerking van huishoudelijk en
bedrijfsafval hebben wij het maar over een paar hectares en
dat staat niet in verhouding tot de grootte van het gebied,
erger nog dat kan ruimschoots op het reeds ingerichte Newton-
industrieterreintje worden gehuisvest. Het gaat maar om een
hele kleine unit. Als wij overigens het aantal bedrijven dat
de laatste maanden bij ons geïnformeerd heeft over de moge
lijkheden die een MTC oplevert zouden vertalen, dan praten
wij over een groot aantal bedrijven dat zich reeds gemeld
heeft als zijnde geïnteresseerd, dan is hier sprake van een
uitbreiding van zo'n 50 hectares, met zo'n 500 directe ar
beidsplaatsen en zo'n 300 indirecte arbeidsplaatsen. Dat is
precies de bedoeling van dit hele project, via de simpele
basiswerkzaamheden van dat primaire model de uitbouw, de
ketens verder ontwikkelen. Dan zie je dat een groot aantal
bedrijven wel degelijk geïnteresseerd is in deze stellingname
vanuit de gemeente. Het beeld dat een MTC nadelig zou kunnen
uitwerken voor het produktiemilieu voor andere bedrijven is
denk ik een misvatting. Het is in het algemeen zo, al was het
alleen maar om logistieke redenen dat zeer veel bedrijven
juist vanwege de problematiek van hun eigen afvalstoffen,
vlakbij een dergelijk centrum willen zitten en dat ook het
zittende bedrijfsleven in Leeuwarden buitengewoon gebaat zou
zijn bij een verwerking vlak in de nabijheid omdat het gewoon
betekent dat veel kosten, die men zou moeten maken voor
verdere afvoer, kunnen worden weggenomen.
Daarnaast zijn, als u het heeft over de ruimte, ook als een
MTC zich fors zou gaan ontwikkelen, aan de zuidwest-kant van
Leeuwarden nog ongelooflijk veel hectares beschikbaar voor
andere vormen voor werkgelegenheid. Met andere woorden, een
MTC zal ook in een wat grotere schaal geen echte risico's met
zich meebrengen met betrekking tot de ontwikkeling van even
tuele andere vormen van industriële bedrijvigheid.
De WD-fractie raadt het college aan geen loopgravenoorlog
uit te vechten met betrekking tot de gewenste herinrichting
van de Wirdumerdijk en de Nieuwestad. Ook wordt ons gevraagd
vooral te kijken naar het verkrijgen van noodzakelijke midde
len in de richting van Europese fondsen.
111