E. Janssen, interim-directeur Dienst Bestuurszaken, mevrouw H. Kerkhoven, interim-directeur Dienst Stadsbeheer, J. Knott- nerus directeur Dienst Welzijn, W. v.d. Meulen, interim directeur Dienst Sociale Werkvoorziening, J. Swint, afde lingshoofd Financiën-concern, W. Top, beleidsmedewerker Sociale Zaken en Werkgelegenheid Dienst Economische en Socia le Zaken, P. v.d. Woude, directeur Dienst Stadsontwikkeling en Milieu. De Voorzitter: De vergadering is heropend. Het woord is aan wethouder De Jong. De heer De Jong (weth.Voorzitter, ik loop de thema's die tot mijn portefeuille behoren langs. Ik begin met Bestuurlijke Vernieuwing, de voorzitter heeft daar ook een aantal opmerkingen over gemaakt. Met name de PvdA-fractie heeft gesproken over vier functies die zij de raad toedichten: breekijzer, maatschappelijk aanspreekpunt, toezichthouder en democratisch platform. Ik denk dat dit op zich een aardige analyse is van de situatie. Als je dat reduceert tot de twee hoofdtaken van de raad, dan kom je op de raad als hoofdorgaan, dus als bestuursorgaan, als medebestuurder en daarnaast ook het volksvertegenwoordi gende aspect. Daar kunnen nog wel eens spanningen tussen zitten, wij hebben daar al vaker over gesproken in deze raad. Als ik de bijdrage van mevrouw De Haan interpreteer, dan proef ik daar een beetje een bepaalde nieuwe weg die de raad wil inslaan uit. Daar zit op zich een relatie met het re geerakkoord. Daar is gesproken over wethouders benoemen van buiten de raad. Dus op zich past het daar in. Het past een beetje in wat ik zou willen omschrijven als een duaal sys teem. Als ik kijk naar LIS, wordt daar ook gesproken over andere rollen voor de organisatie, voor de politiek, maar ook voor het bestuur. Ik denk dat je als raad een hele fundamen tele discussie moet voeren over wat je verder wilt. Ik denk dat een platform als een Commissie Bestuur en Middelen - in dachtig de opmerking die mevrouw De Haan gemaakt heeft - daar een uitstekend platform voor zou zijn. Er komen ongetwijfeld ook vanuit Den Haag nog meerdere signalen over dit onderwerp. Mevrouw De Haan heeft gesproken over wijksignalering. Ik denk dat mijn collega Vlietstra daar verder op zal ingaan. Zij heeft gesproken over de mogelijkheid om te komen tot een vernieuwende vorm van inspraak en participatie van burgers. Ik heb ik de commissie gezegd dat daar een aantal ideeën over leven. De voorzitter is daar in zijn bijdrage in eerste termijn ook op ingegaan. Je zou daarbij bijvoorbeeld kunnen 86 denken aan het opstellen van een integraal veiligheidsplan. Daar liggen een aantal zaken. Wat mij betreft komen die ook terug in de notitie die toegezegd is over bestuurlijke ver nieuwing. Dan reageer ik ook even naar de WD-fractie toe. Mevrouw Van Ammers heeft daar een aantal opmerkingen over gemaakt. De bedoeling van die notitie is om vooral in te gaan op dat aspect. Er ligt, zoals u weet, een startnotitie, de kadernotitie bestuurlijke vernieuwing. Wij hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Daar kunnen wij bij aansluiten. Als ik kijk naar het wijksignaleringssysteem en de mogelijk heden om vragen uit te breiden, dan is dat een hele goede weg, denk ik. Maar in die notitie, die zal naar ik aanneem begin 1995 komen, zullen wij vooral ingaan op dat ene aspect dat ook in het Collegeprogramma uitdrukkelijk genoemd is, die vernieuwende vorm. Mevrouw De Haan geeft alvast een sugges tie. Ik denk dat wij die suggestie kunnen meenemen. Over de Algemene Beschouwingen, de plaats en wanneer die het beste gehouden kunnen worden, is vorig jaar in deze raad uitvoerig over gesproken. Ik denk dat ik voorlopig maar even verwijs naar afspraken die daaromtrent gemaakt zijn in het seniorenconvent. Ik ben het op zich met een aantal sprekers eens als zij zeggen dat je bij de Voorjaarsnota met name de invloed die je wilt aanwenden kunt benutten. Ik denk dat dat de goede plaats is om in ieder geval algemene beschouwingen te houden. Dan zal je met elkaar een afspraak moeten maken hoe je verder omgaat met het vaststellen van de begroting. In de bijdrage van de PvdA-fractie zegt mevrouw De Haan dat het college gezegd heeft dat zij in haar eigen contacten ook zal luisteren naar burgers, zij komt daarbij op de teruggang van 5 naar 4 wethouders. Ik denk dat de collegeleden daar wat verschillende ervaringen mee hebben. Ik weet wel van mijn eigen portefeuille als ik een aantal spreekbeurten houd; een bekend voorbeeld is, voor mij althans, de spreekbeurt voor de Stichting Vrienden voor het leven, die zich bezighoudt met flankerend ouderenbeleid. Mijn ervaring van al die avonden tot nu toe is dat ik daar niet alleen kom voor mijn verhaal tje, maar dat ik daar na afloop ook een heleboel vragen krijg. Ik denk dat dat een houding is, je moet je open stel len voor opmerkingen die uit de samenleving komen. Dus dat luisterende aspect vind ik daarbij uitermate belangrijk. De voorzitter is al ingegaan op de notitie "Het glazen huis" van de PvdA-fractie. De CDA-fractie gaat ook in op de relatie burger-overheid. Ik moet u zeggen dat de woorden van de heer Krol mij uit het hart gegrepen zijn. Je moet de burgers serieus nemen en 87

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 2