ook prachtig, maar ik denk wij ook in ogenschouw moeten nemen wat de financiële consequenties daarvan zijn. De conclusie van de PAL/GroenLinks-fractie dat het college te weinig doet aan de anti-discriminatiebestrijding lijkt ons voorbarig. Wethouder De Jong heeft een aantal zaken opge noemd, dit college is nog maar een half jaar bezig, ik denk dat het niet aangaat om het college te verwijten dat zij daar niets aan doen. Overigens vind ik dat ook partijen zelf, dan bedoel ik ook onszelf, daar best voorstellen over mogen en kunnen doen. In de bijdrage van NLP-fractie staan een aantal opmerkingen waarvan ik denk dat het een soort karikatuur aan het worden is of het eigenlijk al is. Als er staat: opstoten in de vaart der volkeren over de rug van de Leeuwarders, kan dat natuur lijk nooit de bedoeling zijn van een politieke partij en van een raad. Het is ook ver naast de werkelijkheid. Er staat iets over wat meer papierwerk ten opzichte van - even iets verder - het terughoudend zijn in het schrijven van nota's. Volgens mij is dat met elkaar in tegenspraak. Zelf valt mij op dat de NLP-fractie geen extra aandacht meer wil schenken aan vrouwen in het kader van het vrouwenvoor- keursbeleid, maar wel extra aandacht voor homo-seksuelen. Dat is natuurlijk goed en daar is ook niets mis mee, maar als je dan kijkt naar het voorstel met betrekking tot de OZB en men kort op het Anna Blamanhuis, dan denk ik dat ook dat met elkaar in tegenspraak is. Ik denk ook dat de NLP-fractie geen echte keuze maakt aan gaande de zondag. Zij zegt dat zij op zichzelf tegen meer koopzondagen zijn, maar zij zijn wel voor meer culturele activiteiten op de zondag. Dat spoort ook niet helemaal met elkaar, vind ik en is een beetje met elkaar in tegenspraak. Waar staat de NLP nu eigenlijk voor als het gaat om de zon dag? Dat is mijn concrete vraag. Wat betreft de annexatie van Huizum, dat is lang geleden gebeurd en als je dat nog ongedaan wilt maken, met alle gevolgen van dien, dan zal dat nogal wat kosten en dat is ook niet te overzien. Dit is nauwelijks een serieus onderwerp, denk ik, het heeft hooguit publiciteitswaarde De heer Greving. De moties hebben wij het over gehad. Ik denk dat wij het op zich met elkaar eens zijn over de taakstelling met betrekking tot werkgelegenheid. Nogmaals, ik heb in het begin van mijn betoog gezegd dat een en ander niet met elkaar in tegenspraak is. Ik denk dat wij het met name hebben over acquisitie, dat wij daar zorgen over hebben, dat wij dat concreet willen benaderen. Ik heb het idee dat dat 146 niet in tegenspraak is met de plannen van de heer Greving. Wij zijn het eens met verslaglegging van commissievergaderin gen. De heer Hoogeveen: Voorzitter, mevrouw De Haan begon haar algemene beschouwingen namens de Partij van de Arbeid met het schetsen van wat volgens haar de vier nieuwe rollen van de gemeenteraad van Leeuwarden zouden kunnen zijn. Zij deed dit als aanzet tot een discussie over dit onderwerp en ik denk dat het een goede aanzet tot een discussie is, want ik ben het niet met haar eens. Ik ben het niet met haar eens, omdat ik denk dat het een wat te eenzijdige analyse is. Wat mij betreft zijn er twee rollen voor een gemeenteraad. Aan de ene kant de rol van bestuur, het bestuur van de gemeentelijke organisatie, aan de andere kant de rol van volksvertegenwoor diger, een soort stadsparlementIk heb de indruk dat de vier rollen, zoals mevrouw De Haan die schetst in haar beschouwin gen, met name ingaan op de rol van volksvertegenwoordiger en nauwelijks ingaan - alleen de vierde rol gaat daar eigenlijk op in - op de rol van bestuur. Ik heb de indruk dat de rol van deze gemeenteraad de laatste maanden sterk in die laatste richting gaat, maar het is de vraag of dat een wenselijke situatie is. Het is in ieder geval een discussie waard of dat een wenselijke situatie is, want die twee rollen waar ik het over heb staan in ieder geval niet direct naast elkaar en kunnen ook niet, zonder met elkaar in spanning te zijn, naast elkaar functioneren. Wanneer je met elkaar afspreekt dat je de gemeentelijke organisatie op hoofdlijnen wilt besturen - en dat hebben wij met elkaar afgesproken - moet je rol als volksvertegenwoordiger een hele andere gaan worden. Het is de vraag of wij ons dat voldoende beseffen. Ik denk dat het goed is dat de discussie die mevrouw De Haan met haar algemene beschouwingen aanzwengelt ook verder wordt voortgezet in een commissievergadering of in een ander verband. Ik vind het heel goed dat die discussie al gestart is. Wethouder Timmermans gaat in op onze opmerking over de plan vorming en de procedures rond ruimtelijke plannen. Hij zegt eigenlijk: die ruimtelijke planprocedures zijn niet warrig en rommelig, zij zijn hooguit complex en daardoor begrijpt de D66-fractie ze niet. Misschien heeft hij daarin gelijk, dat kan. Maar dan schiet ik in de tweede rol die ik noemde, die van volksvertegenwoordiger. Want als ik als eenvoudig raads lid niet alle planprocedures meer begrijp, dan kan het best zijn dat er in de stad nog een aantal mensen zijn die die zelfde procedures niet begrijpen. Daar zit wat mij betreft het probleem. Wanneer er aan de ene kant brainstormende 147

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 32