politiek moet interessant zijn. Daar kunnen wij met elkaar
een hele belangrijke bijdrage aan leveren. Wij stellen bin
nenkort in het college de Algemene inspraakverordening vast;
in het kader van LIS wordt ook gesproken over stappen die wij
nemen op weg naar een zakelijker overheid, de vernieuwende
stijl van besturen. De suggesties die hij doet passen wat mij
betreft wel in die richting.
Op mevrouw Van Ammers ben ik, denk ik, ingegaan, de opmer
kingen over de startnotitie Bestuurlijke Vernieuwing en de
notitie die wij begin volgend jaar zullen uitbrengen.
De heer Jacobse zegt dat het huidige systeem naar binnen is
gericht. De reactie van het college is dat wij daar met
elkaar nu juist verandering in willen brengen. Het is niet
een kwestie van draai de knop maar even om, zo werkt dat
niet. Het is een lang en moeilijk proces, maar ook een proces
waar je met elkaar achter moet staan. In onze visie heeft
bestuurlijke vernieuwing vooral twee aspecten, enerzijds
tussen bestuurders onderling, maar ook in relatie naar bur
gers
De rondvraag in de raadsadviescommissies
Ik heb op dit ogenblik niet helemaal helder hoe het daarmee
gesteld is, omdat ik in een vorige commissievergadering een
beetje in verwarring ben gebracht door de opmerkingen dat in
het voorzitter- en secretarissenoverleg die rondvraag nog
niet afgekaart was. Wij zullen daar wat mij betreft zo snel
mogelijk op terug komen. Wat mij betreft zou het een goede
manier zijn om burgers daar ook bij te betrekken, maar ik
denk dat je dan heel helder moet maken welke procedure je
volgt. Wanneer gaat een commissie antwoorden en wat is de rol
van de bestuurder die ook in de commissie aanwezig is, wat is
zijn rol daarbij.
Onderwijs
Er zijn betrekkelijk weinig reacties gekomen op dit beleids
terrein.
De PvdA-fractie gaat met name in op het Van Hall-instituut en
de mogelijkheden om universitaire propedeuses naar Leeuwarden
te halen. Ik wil daar het volgende van zeggen.
Op dit ogenblik is bij het Van Hall-instituut al een richting
waarbij je een mastergraad kunt halen, dat gebeurt in samen
werking met de Greenwich University in Engeland. Een tweede
is dat men met de Landbouwuniversiteit in Wageningen ook
bezig is met een mastersopleiding ten aanzien van Milieukun
de. Dus daar worden de nodige initiatieven ontplooid. Als men
zegt: je zou meer propedeuses en dan met name bij het Van
Hall-instituut, naar Leeuwarden moeten halen, dan zou dat
88
vanuit Wageningen moeten komen. Ik heb begrepen dat daar de
nodige gesprekken over hebben plaatsgevonden, maar dat die
tot nu toe met het resultaat nul zijn afgerond. Wij zijn daar
vanaf de zijlijn bij betrokken en wij worden daar regelmatig
over ingelicht. Ik kan u ook zeggen dat in onze gesprekken
met de colleges van besturen van de Hogescholen die zaak
voortdurend aan de orde is. Dat heeft onder andere gespeeld
een tijdje geleden bij de propaedeuse studies van de Univer
siteit Twente, omdat er toen signalen waren vanuit Enschede
dat die onder druk zouden staan. Gelukkig is dat voorlopig
van de baan.
De fracties van CDA en WD hebben gesproken over Leeuwarden
als HBO-stad, Leeuwarden als studentenstad. De moraal van het
verhaal is, niet achterover hangen, je moet je positie uit
bouwen, wij hebben 15.000 k 16.000 studenten in het HBO, daar
moet je verder mee. Het college kan dat volledig onderschrij
ven. Wij hebben regelmatig contact met de colleges van be
stuur en over hele concrete zaken spreken wij rechtstreeks
met de colleges van bestuur. Afgelopen vrijdag hebben collega
Timmermans en ik een gesprek gevoerd over de huisvesting van
studenten. Dus er zijn voortdurend contacten. Als bijvoor
beeld het Van Hall-instituut bezig is met het aanvragen van
een nieuwe opleiding, dan schrijven wij ook graag een onder
steunende brief naar de instellingen die daarover moeten
beslissen.
De motie die door de WD-fractie is ingediend gaat over de
Commissie Studentenaangelegenheden. Dat is wat een bijzondere
situatie. Die commissie is destijds bij de bezuinigingsopera
tie expliciet in het leven gehouden en nu constateren wij met
elkaar dat die een beetje een slapend bestaan leidt. Dat is
wat een ironische situatie. Vroeger viel de commissie onder
Onderwijs, nu zit hij weer bij Samenlevingszaken. In het
kader van LIS zal daar een verdere besluitvorming over moeten
plaatsvinden. Maar ik denk dat de motie die is ingediend door
de WD-fractie een prima motie is die het college beschouwt
als ondersteunend. Wij willen in ieder geval, dat kan ik u
wel zeggen, die commissie weer nieuw leven inblazen. Ik
constateer wel dat daar ook al pogingen toe zijn ondernomen,
maar dat de belangstelling van de zijde van de deelnemers
niet al te groot was. De motie is wat dat betreft een prima
aanleiding om daar weer verder mee te gaan.
De CDA-fractie is wat betreft het primair onderwijs ingegaan
op de bekostiging van het openbaar onderwijs. De rijksvergoe
ding is op zich uitgangspunt van het beleid. Voor het voort
gezet onderwijs geldt dat de exploitatie binnen de rijksver
goeding blijft. Iets anders is het als je naar de stichtings-
89