politiek moet interessant zijn. Daar kunnen wij met elkaar een hele belangrijke bijdrage aan leveren. Wij stellen bin nenkort in het college de Algemene inspraakverordening vast; in het kader van LIS wordt ook gesproken over stappen die wij nemen op weg naar een zakelijker overheid, de vernieuwende stijl van besturen. De suggesties die hij doet passen wat mij betreft wel in die richting. Op mevrouw Van Ammers ben ik, denk ik, ingegaan, de opmer kingen over de startnotitie Bestuurlijke Vernieuwing en de notitie die wij begin volgend jaar zullen uitbrengen. De heer Jacobse zegt dat het huidige systeem naar binnen is gericht. De reactie van het college is dat wij daar met elkaar nu juist verandering in willen brengen. Het is niet een kwestie van draai de knop maar even om, zo werkt dat niet. Het is een lang en moeilijk proces, maar ook een proces waar je met elkaar achter moet staan. In onze visie heeft bestuurlijke vernieuwing vooral twee aspecten, enerzijds tussen bestuurders onderling, maar ook in relatie naar bur gers De rondvraag in de raadsadviescommissies Ik heb op dit ogenblik niet helemaal helder hoe het daarmee gesteld is, omdat ik in een vorige commissievergadering een beetje in verwarring ben gebracht door de opmerkingen dat in het voorzitter- en secretarissenoverleg die rondvraag nog niet afgekaart was. Wij zullen daar wat mij betreft zo snel mogelijk op terug komen. Wat mij betreft zou het een goede manier zijn om burgers daar ook bij te betrekken, maar ik denk dat je dan heel helder moet maken welke procedure je volgt. Wanneer gaat een commissie antwoorden en wat is de rol van de bestuurder die ook in de commissie aanwezig is, wat is zijn rol daarbij. Onderwijs Er zijn betrekkelijk weinig reacties gekomen op dit beleids terrein. De PvdA-fractie gaat met name in op het Van Hall-instituut en de mogelijkheden om universitaire propedeuses naar Leeuwarden te halen. Ik wil daar het volgende van zeggen. Op dit ogenblik is bij het Van Hall-instituut al een richting waarbij je een mastergraad kunt halen, dat gebeurt in samen werking met de Greenwich University in Engeland. Een tweede is dat men met de Landbouwuniversiteit in Wageningen ook bezig is met een mastersopleiding ten aanzien van Milieukun de. Dus daar worden de nodige initiatieven ontplooid. Als men zegt: je zou meer propedeuses en dan met name bij het Van Hall-instituut, naar Leeuwarden moeten halen, dan zou dat 88 vanuit Wageningen moeten komen. Ik heb begrepen dat daar de nodige gesprekken over hebben plaatsgevonden, maar dat die tot nu toe met het resultaat nul zijn afgerond. Wij zijn daar vanaf de zijlijn bij betrokken en wij worden daar regelmatig over ingelicht. Ik kan u ook zeggen dat in onze gesprekken met de colleges van besturen van de Hogescholen die zaak voortdurend aan de orde is. Dat heeft onder andere gespeeld een tijdje geleden bij de propaedeuse studies van de Univer siteit Twente, omdat er toen signalen waren vanuit Enschede dat die onder druk zouden staan. Gelukkig is dat voorlopig van de baan. De fracties van CDA en WD hebben gesproken over Leeuwarden als HBO-stad, Leeuwarden als studentenstad. De moraal van het verhaal is, niet achterover hangen, je moet je positie uit bouwen, wij hebben 15.000 k 16.000 studenten in het HBO, daar moet je verder mee. Het college kan dat volledig onderschrij ven. Wij hebben regelmatig contact met de colleges van be stuur en over hele concrete zaken spreken wij rechtstreeks met de colleges van bestuur. Afgelopen vrijdag hebben collega Timmermans en ik een gesprek gevoerd over de huisvesting van studenten. Dus er zijn voortdurend contacten. Als bijvoor beeld het Van Hall-instituut bezig is met het aanvragen van een nieuwe opleiding, dan schrijven wij ook graag een onder steunende brief naar de instellingen die daarover moeten beslissen. De motie die door de WD-fractie is ingediend gaat over de Commissie Studentenaangelegenheden. Dat is wat een bijzondere situatie. Die commissie is destijds bij de bezuinigingsopera tie expliciet in het leven gehouden en nu constateren wij met elkaar dat die een beetje een slapend bestaan leidt. Dat is wat een ironische situatie. Vroeger viel de commissie onder Onderwijs, nu zit hij weer bij Samenlevingszaken. In het kader van LIS zal daar een verdere besluitvorming over moeten plaatsvinden. Maar ik denk dat de motie die is ingediend door de WD-fractie een prima motie is die het college beschouwt als ondersteunend. Wij willen in ieder geval, dat kan ik u wel zeggen, die commissie weer nieuw leven inblazen. Ik constateer wel dat daar ook al pogingen toe zijn ondernomen, maar dat de belangstelling van de zijde van de deelnemers niet al te groot was. De motie is wat dat betreft een prima aanleiding om daar weer verder mee te gaan. De CDA-fractie is wat betreft het primair onderwijs ingegaan op de bekostiging van het openbaar onderwijs. De rijksvergoe ding is op zich uitgangspunt van het beleid. Voor het voort gezet onderwijs geldt dat de exploitatie binnen de rijksver goeding blijft. Iets anders is het als je naar de stichtings- 89

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 3