worden en zij verwijst daarbij naar de Wvg. Wat wij hebben
opgemerkt in maart van dit jaar is dat er een hele heftige
discussie heeft plaatsgevonden en dat wij achteraf met elkaar
kunnen constateren dat het een hele goede discussie was. U
hebt wellicht gezien dat er in andere gemeenten minder hefti
ge discussie heeft plaatsgehad, maar daar lopen zij nu vooral
tegen een aantal problemen aan. Wat wij constateren is dat de
Wet voorzieningen gehandicapten, ook in de contacten die het
college heeft met het platform WVG, op zich redelijk tot goed
wordt uitgevoerd. Daar is ook bij het WVG-platform geen enkel
misverstand over. Natuurlijk loop je tegen een aantal
"schoonheidsfoutjes" aan. Waar wij nu voorstaan - dan kom ik
even terug op de regievoering waar mevrouw Van Ammers het
over had - is dat nu een Europese aanbesteding heeft plaats
gevonden, tegelijkertijd loopt er een evaluatie. Het gun
ningsadvies wordt voor ons geschreven door het Centrale
Inkoopbureau uit Den Haag; dat komt naar het college toe. Ik
heb in de commissie ook gezegd dat het mij een hele belang
rijke zaak toelijkt, gezien de politiek gevoelige discussie
die wij gehad hebben en die wij opnieuw verwachten, om daar
in een zeer vroeg stadium ook de politiek bij te betrekken.
Je kunt daar diverse varianten bij maken, dat je de commissie
onmiddellijk betrekt bij die discussie, je zou eerst ook
kunnen denken aan een soort resonantsgroep uit de commissie,
maar daar moeten wij maar eens over praten in de commissie.
Ik denk dat het de eerstvolgende vergadering wel zou kunnen.
Het is zeer nadrukkelijk de intentie om de raad in een zeer
vroegtijdig stadium te betrekken bij wat er nu staat te
gebeuren.
De PAL/GroenLinks-fractie houdt een heel bewogen verhaal over
de tendensen die zij signaleert in de samenleving. Het colle
ge sluit de ogen niet voor die tendensen, zoals de heer
Brinks die naar voren heeft gebracht, absoluut niet, maar ik
denk dat het belangrijk is dat je naast zoeken naar mogelijk
heden tot uitbreiding van werkgelegenheid in de ruimste zin
van het woord, ook al het andere moet doen om die onderklasse
tegen te gaan. Ik wijs hem er op dat wij actief bezig zijn
met minimabeleid - de PvdA- en D66-fractie hebben er over
gesproken - met sociale vernieuwing, dat wij bezig zijn met
maatwerk in bijstandsverlening en dat wij bezig zijn met
grote stedenbeleid. Collega Bilker zal daar straks ongetwij
feld op terug komen.
Een hele concrete vraag is gesteld door de heer Brinks om
bepaalde groepen uitkeringsgerechtigden van hun sollicitatie
plicht te ontheffen.
Ik wou daar een paar reacties op geven, voorzitter.
De bedoeling van de nieuwe Bijstandswet is dat vooral indivi
92
dueel maatwerk moet worden geleverd en dat beoordeeld zal
moeten worden of een bijstandsgerechtigde voldoende inspan
ningen pleegt om weer aan de slag te komen. Dat is mijn
eerste opmerking die ik daarbij wil maken, dus individueel en
maatwerk leveren.
Een tweede reactie is dat het bij bepaalde personen denkbaar
is om genoegen te nemen met het feit dat zij geen inspanning
meer leveren om aan de slag te komen vanwege - dat is heel
belangrijk - een eigen specifiek arbeidsmarktverleden in
individuele omstandigheden.
Een derde reactie die ik zou willen geven is dat het werken
met behoud van uitkering een instrument zal worden, wat mij
betreft, om werkloosheid tegen te gaan. Alleen als vrijwillig
gekozen activiteiten daarin passen is ontheffing van sollici
tatieplicht aan de orde. Wanneer vrijwilligerswerk past in
een traject kan in individuele gevallen worden overgegaan tot
ontheffing.
Ik wou dat in reactie op de bijdrage van de heer Brinks naar
voren brengen.
De fracties van CDA, de D66 en de NLP zijn ingegaan op met
name aspecten van sociaal-cultureel werk en dan hebben zij
het vooral over het bekende onderzoek van het buurt- en
wijkwerk, het ICS-onderzoek. Dat rapport is voor de zomer ter
bespreking aangeboden in de Commissie Welzijn waarbij het
ging om onderzoek te doen naar de mogelijkheid om te komen
tot vermindering van het aantal accommodaties. Ik denk dat
dit onderwerp zich bij uitstek leent voor een hele open
discussie, dat heeft het college ook gemeend te moeten doen,
om bij voorbaat dus geen standpunt in te nemen. De ironie van
het verhaal is dat juist in de bespreking met de buurten en
wijken het college gevergd werd op het innemen van een stand
punt. Het college heeft daar dus bewust niet voor gekozen. Er
zijn in de commissie in de brainstormvergadering allerlei
signalen afgegeven over handhaving van het aantal accommoda
ties, ik heb zelfs gehoord over uitbreiding van het aantal
accommodaties binnen een bepaalde wijk. Duidelijk is dat het
ICS-onderzoek zich richt op een financiële analyse en het
college heeft heel goed begrepen in die discussie dat er meer
criteria zijn waaraan je zo'n beleid moet ophangen. Daar is
het college het mee eens.
De D66-fractie neemt vast een voorschot op de uiteindelijke
discussie door te zeggen - ook de NLP heeft dat gedaan - dat
je daarbij in ieder geval de sociale vernieuwingswij ken moet
ontzien op grond van een aantal argumenten. Ik denk dat dat
hele valide argumenten zijn.
Op dit ogenblik zijn wij bezig, wat betreft het ICS-onderzoek
en de inspraakreacties, om een antwoordnota te formuleren en
in breder kader in ieder geval ook te kijken naar de functie
93