van een buurtvereniging en de functie van een accommodatie. De heer Hoogeveen heeft daarbij opgemerkt dat je niet met blauwdrukken moet komen van achter een bureau, maar dat er ook draagvlak moet zijn. Ik ben dat met hem eens, het draag vlak van de organisatie is heel belangrijk. Maar wat is nu precies de verantwoordelijkheid van de organi saties enerzijds en de overheid anderzijds, als je ze al tegenover elkaar zou willen stellen. Ik denk dat wij in de eerste helft van 1995 uitvoerig met u en met de wijken en buurten in discussie zullen gaan. Wij hebben ook een model van de hoorzitting afgesproken waarbij wij heel nadrukkelijk naar voren zullen brengen wat de marges zijn in het beleid dat het college denkt in te nemen. Ik denk dat dan het colle ge een voorlopig standpunt zal gaan formuleren en dat op basis van de inspraak uiteindelijk vanuit de wijken en ook vanuit de raad een definitief standpunt zal komen. Een tweede opmerking wat betreft het onderdeel Welzijn. De PAL/GroenLinks-fractie is uitvoerig ingegaan op het begrip multi-culturele samenleving en heeft dat toegespitst op het discriminatiemeldpunt. De heer Brinks vindt het ronduit teleurstellend dat het college daar niet meer aan doet. B. en w. delen niet de opvatting dat het meldpunt passief is, ik heb daar in de commissie een aantal opmerkingen over gemaakt. Het moet hem ook bekend zijn wat er met verwijzingen gebeurt. Dat daarbij in een aantal gevallen zaken zijn die op het moment dat iets in de commissie behandeld wordt nog niet helemaal opgehelderd zijn, betekent nog niet dat er geen verwijzingen plaats vinden. Wij hebben daar voortdurend overleg over met de betrokkenen en ook met de politie. Ik vind het jammer dat hij zegt dat het meldpunt te passief is, ik denk dat dat niet conform de werkelijkheid is. Het jaarverslag wordt ook in de raad vastgesteld. Wij hebben in de commissie daar elk jaar een uitvoerige discussie over. De PAL/GL-fractie komt met een aantal voorstellen, ik wacht die voorstellen af. Ik wil de heer Brinks er wel op wijzen dat als hij komt met een aantal voorstellen - ik verwijs dan naar de zelforganisaties waarvan hij zegt dat hij die moge lijkheden wil bieden om activiteiten op te zetten, informa tieprogramma's ontwikkelen voor burgers om discriminatie te voorkomen - dan is het wel zo dat wij natuurlijk besloten hebben in deze raad om de subsidiëring van de organisatie- en activiteitenpost stop te zetten. Dat hebben wij vorig jaar besloten. Dat betekent dat de voorstellen waarmee hij komt toch een beroep zullen doen op de financiële middelen. Ik verwacht dat als hij met die voorstellen komt dat hij dan ook aangeeft hoe hij dat financieel denkt rond te breien. Dat laat overigens onverlet dat het in de ogen van het college niet juist is om te stellen dat vanaf deze kant niets gedaan 94 wordt aan discriminatiebeleid. Hij zegt dat het college verwijst naar opvang van asielzoekers enz., dat niet gebeurt door het college, maar door een andere instelling. Dat is waar, maar het college in deze gemeente heeft ook voorop gestaan in de opvang van asielzoekers, ROA-woningen, het Joegoslavenproject, ik wijs daar nog maar eens op. De sugges tie die daarmee gewekt wordt is denk ik niet helemaal juist. Ook in het kader van de sociale vernieuwing gebeurt een heleboel, dat weet de heer Brinks ook. Als wij het hebben over de subsidiëring van het multi-cultureel feest in Lekku- merend, dan is daar uitdrukkelijk de bijdrage van de gemeente in het geding. Vorig jaar is deze raad opgetreden, ik wijs daar nog even op, op heel veel Leeuwarder basisscholen. Ik denk dat er vanuit de raad opnieuw een soortgelijk initiatief zou kunnen komen. De ontwikkelingen rond de welzijnsinstellingen. Dit heeft de laatste maanden nogal in de belangstelling gestaan. De fracties van CDA, D66-, WD en ook NLP zijn daarop ingegaan. Er zijn contacten geweest tussen de raadsadviescommissie en het bestuur van de nieuwe organisatie Hulp en Welzijn Leeu warden (HWL)Ik heb begrepen dat er in december een tweede ontmoeting plaatsvindt om daar met elkaar te spreken over de uitvoering van de werkzaamheden, op welke wijze dat gebeurt. Daarna is het ook van belang dat wij in de Commissie Welzijn met elkaar een discussie hebben over de accenten van het toekomstig beleid, met andere woorden over de nieuwe con tractperiode vanaf 1 januari 1996. Waarbij het college uit drukkelijk zegt dat het subsidiecontract zoals dat nu geslo ten is wat het college betreft een vastgelegde zaak is. Mevrouw Van Ammers gaat ook in op de mogelijke tekorten die er zouden zijn bij de HWL. Ik heb voortdurend gesteld - dat is haar bekend - dat het personeelsbeleid een verantwoorde lijkheid is van de onderscheidene besturen. Wat mij betreft blijf ik op dat standpunt staan en zal men (de oude besturen van SWL en MWL maar ook van SJL) eerst heel duidelijk in de jaarrekening moeten aantonen wat zij gedaan hebben om te komen tot een reductie van hun personeelsformatie. Want als iets duidelijk was, dan was dat er op grond van de f 1,5 miljoen taakstelling men in ieder geval bij de verschillende instellingen moest komen tot een reductie van personeel. Als ik de opmerking van mevrouw Van Ammers nog eens tot mij laat doordringen, waar zij zegt dat zij nu vast het signaal wil geven dat het niet zo kan zijn dat die tegenvaller bij de gemeente wordt neergelegd, dan neem ik daar op dit moment kennis van. Ik wijs er wel op dat in de commissievergadering haar fractiegenoot de heer Feddema daar nogal nadrukkelijk 95

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 6