van een buurtvereniging en de functie van een accommodatie.
De heer Hoogeveen heeft daarbij opgemerkt dat je niet met
blauwdrukken moet komen van achter een bureau, maar dat er
ook draagvlak moet zijn. Ik ben dat met hem eens, het draag
vlak van de organisatie is heel belangrijk.
Maar wat is nu precies de verantwoordelijkheid van de organi
saties enerzijds en de overheid anderzijds, als je ze al
tegenover elkaar zou willen stellen. Ik denk dat wij in de
eerste helft van 1995 uitvoerig met u en met de wijken en
buurten in discussie zullen gaan. Wij hebben ook een model
van de hoorzitting afgesproken waarbij wij heel nadrukkelijk
naar voren zullen brengen wat de marges zijn in het beleid
dat het college denkt in te nemen. Ik denk dat dan het colle
ge een voorlopig standpunt zal gaan formuleren en dat op
basis van de inspraak uiteindelijk vanuit de wijken en ook
vanuit de raad een definitief standpunt zal komen.
Een tweede opmerking wat betreft het onderdeel Welzijn.
De PAL/GroenLinks-fractie is uitvoerig ingegaan op het begrip
multi-culturele samenleving en heeft dat toegespitst op het
discriminatiemeldpunt. De heer Brinks vindt het ronduit
teleurstellend dat het college daar niet meer aan doet. B. en
w. delen niet de opvatting dat het meldpunt passief is, ik
heb daar in de commissie een aantal opmerkingen over gemaakt.
Het moet hem ook bekend zijn wat er met verwijzingen gebeurt.
Dat daarbij in een aantal gevallen zaken zijn die op het
moment dat iets in de commissie behandeld wordt nog niet
helemaal opgehelderd zijn, betekent nog niet dat er geen
verwijzingen plaats vinden. Wij hebben daar voortdurend
overleg over met de betrokkenen en ook met de politie. Ik
vind het jammer dat hij zegt dat het meldpunt te passief is,
ik denk dat dat niet conform de werkelijkheid is.
Het jaarverslag wordt ook in de raad vastgesteld. Wij hebben
in de commissie daar elk jaar een uitvoerige discussie over.
De PAL/GL-fractie komt met een aantal voorstellen, ik wacht
die voorstellen af. Ik wil de heer Brinks er wel op wijzen
dat als hij komt met een aantal voorstellen - ik verwijs dan
naar de zelforganisaties waarvan hij zegt dat hij die moge
lijkheden wil bieden om activiteiten op te zetten, informa
tieprogramma's ontwikkelen voor burgers om discriminatie te
voorkomen - dan is het wel zo dat wij natuurlijk besloten
hebben in deze raad om de subsidiëring van de organisatie- en
activiteitenpost stop te zetten. Dat hebben wij vorig jaar
besloten. Dat betekent dat de voorstellen waarmee hij komt
toch een beroep zullen doen op de financiële middelen. Ik
verwacht dat als hij met die voorstellen komt dat hij dan ook
aangeeft hoe hij dat financieel denkt rond te breien. Dat
laat overigens onverlet dat het in de ogen van het college
niet juist is om te stellen dat vanaf deze kant niets gedaan
94
wordt aan discriminatiebeleid. Hij zegt dat het college
verwijst naar opvang van asielzoekers enz., dat niet gebeurt
door het college, maar door een andere instelling. Dat is
waar, maar het college in deze gemeente heeft ook voorop
gestaan in de opvang van asielzoekers, ROA-woningen, het
Joegoslavenproject, ik wijs daar nog maar eens op. De sugges
tie die daarmee gewekt wordt is denk ik niet helemaal juist.
Ook in het kader van de sociale vernieuwing gebeurt een
heleboel, dat weet de heer Brinks ook. Als wij het hebben
over de subsidiëring van het multi-cultureel feest in Lekku-
merend, dan is daar uitdrukkelijk de bijdrage van de gemeente
in het geding. Vorig jaar is deze raad opgetreden, ik wijs
daar nog even op, op heel veel Leeuwarder basisscholen. Ik
denk dat er vanuit de raad opnieuw een soortgelijk initiatief
zou kunnen komen.
De ontwikkelingen rond de welzijnsinstellingen.
Dit heeft de laatste maanden nogal in de belangstelling
gestaan. De fracties van CDA, D66-, WD en ook NLP zijn
daarop ingegaan.
Er zijn contacten geweest tussen de raadsadviescommissie en
het bestuur van de nieuwe organisatie Hulp en Welzijn Leeu
warden (HWL)Ik heb begrepen dat er in december een tweede
ontmoeting plaatsvindt om daar met elkaar te spreken over de
uitvoering van de werkzaamheden, op welke wijze dat gebeurt.
Daarna is het ook van belang dat wij in de Commissie Welzijn
met elkaar een discussie hebben over de accenten van het
toekomstig beleid, met andere woorden over de nieuwe con
tractperiode vanaf 1 januari 1996. Waarbij het college uit
drukkelijk zegt dat het subsidiecontract zoals dat nu geslo
ten is wat het college betreft een vastgelegde zaak is.
Mevrouw Van Ammers gaat ook in op de mogelijke tekorten die
er zouden zijn bij de HWL. Ik heb voortdurend gesteld - dat
is haar bekend - dat het personeelsbeleid een verantwoorde
lijkheid is van de onderscheidene besturen. Wat mij betreft
blijf ik op dat standpunt staan en zal men (de oude besturen
van SWL en MWL maar ook van SJL) eerst heel duidelijk in de
jaarrekening moeten aantonen wat zij gedaan hebben om te
komen tot een reductie van hun personeelsformatie. Want als
iets duidelijk was, dan was dat er op grond van de f 1,5
miljoen taakstelling men in ieder geval bij de verschillende
instellingen moest komen tot een reductie van personeel. Als
ik de opmerking van mevrouw Van Ammers nog eens tot mij laat
doordringen, waar zij zegt dat zij nu vast het signaal wil
geven dat het niet zo kan zijn dat die tegenvaller bij de
gemeente wordt neergelegd, dan neem ik daar op dit moment
kennis van. Ik wijs er wel op dat in de commissievergadering
haar fractiegenoot de heer Feddema daar nogal nadrukkelijk
95