een goede afspraak is dat waar wij van plan zijn om jaarlijks die enquête te herhalen dat een volgende keer wel te doen en voordat de vragen definitief vastgesteld worden ook de leden van de Commissie Bestuur en Middelen te vragen wat zij daar van vinden en of zij nog toevoegingen hebben. Wat mij betreft gaat het zo werken dat diensten een soort antenne ontwikkelen om zaken waar zij informatie over willen hebben ook in te schuiven in dat periodieke onderzoek, zodat het ook zo breed kan worden als waar wij zelf behoefte aan hebben. Wat het tweede deel van de motie betreft, dat willen wij graag overnemen, een debat over de resultaten van de enquête. Ik zou daar meteen aan willen verbinden dat ik verwacht dat met name de raad zelf een belangrijke rol zal spelen in de voorbereiding van zo'n stadsdebat. Daar zit nogal wat werk aan. Wij moeten in de Commissie Bestuur en Middelen eens kijken hoe wij dat oppakken. Ik kan mij voorstellen dat je bijvoorbeeld een groepje raadsleden vraagt om daar een actie ve rol in te spelen samen met één of twee wethouders en een aantal ambtenaren, want het is een behoorlijke klus waar wij geen ervaring mee hebben. Als je dit doet moet je het ook goed doen. Dan kom ik wat LIS betreft bij mevrouw Van Ammers. Het lijkt erop in haar bijdrage alsof zij wat ongeduldig is waar het gaat om de snelheid van veranderingen. Ik heb daar op zich niet zoveel moeite mee, maar ik denk dat zij iets te snel is. Wij hebben als raad een plan van aanpak vastgesteld, zowel waar het gaat om de verbetering van het sturingsmodel als om de verbetering van het financieel beheer en beleid. Dan plan van aanpak is een ambitieuze planning. Wij proberen ons daaraan te houden. Wij hebben bijvoorbeeld met de raad afspraken gemaakt over de Perspectiefnota. De eerste was, in overeenstemming met de raad, een proeve van een perspectief nota. Dat was op dat moment ook het maximaal haalbare. Me vrouw Van Ammers heeft gelijk als zij zegt dat daar beleids matig niets in stond, althans inhoudelijk beleidsmatig, financieel beleidsmatig stonden daar uiteraard wel de nodige zaken in. Maar daar hebben wij op dat moment met z'n allen voor gekozen. In de volgende Perspectiefnota in het voorjaar zal dat wel zo zijn. Dat geeft de raad dan ook de gelegenheid om daar beleidsmatige standpunten bij in te nemen. Ik denk dat zij gelijk heeft als zij zegt dat wij toegaan naar een situatie waarbij het accent van de beleidsdiscussie, de algemene beschouwingen, zal verschuiven naar het voorjaar en dat de begroting op enig moment wel eens een hamerstuk zou kunnen worden. Dat stelt overigens wel de nodige eisen aan de discipline van ons met elkaar, want als je niet uitkijkt ga je twee keer per jaar zo'n uitgebreide discussie optuigen. Ik denk dat dat niet de bedoeling zal moeten zijn. 98 Wat dat betreft geen misverstand over waar wij uit willen komen. Wij zitten nu alleen in een overgangsperiode, in een traject om daar naar toe te groeien. Mevrouw Van Ammers heeft een motie ingediend over de plek die het toerisme zou moeten hebben in de gemeentelijke organisa tie. Haar voorstel is om toerisme over te hevelen naar de Dienst Economische Zaken. Los van het feit dat die dienst niet bestaat, in de nieuwe situatie zit de afdeling Economi sche Zaken binnen de Dienst Stadsontwikkeling, lijkt het mij ook niet verstandig om dat er nu, vooruitlopend op de vorming van de nieuwe diensten, uit te lichten. Er is een aantal beleidssectoren méér waar nu door de directieraad voorstellen voor worden ontwikkeld waar ze het beste ondergebracht kunnen worden. Ik denk dat wij wat toerisme betreft ook de discussie binnen de directieraad af moeten wachten en dan wegend de argumenten daar een besluit over moeten nemen. Ik zou deze motie willen ontraden. Dan heeft mijnheer Greving nog een opmerking gemaakt over het beleidsplan. Ik ben het met hem eens dat deze hoofdlijnen nog geen concreet beleidsplan zijn. Dat was ook niet mogelijk op die korte termijn. Wij hebben dat ook bewust verschoven naar de Perspectiefnota in het voorjaar van volgend jaar. Er worden overigens ook nog geen contracten afgesloten. Ik denk dat dat ook niet kan op basis van deze hoofdlijnen. Behalve deze hoofdlijnen zijn er nog wel wat meer instrumenten nodig om uiteindelijk met de gemeentesecretaris en zij weer met haar directeuren echt contracten af te kunnen sluiten. Sociale Vernieuwing, leefbaarheid en de integrale aanpak Het valt mij op, voorzitter, dat nogal wat fracties zich afvragen of activiteiten die gericht zijn op wijkbeheer, sociaal isolement, werkloosheidsbeleid, etc. voldoende op elkaar afgestemd zijn en voldoende gecoördineerd zijn. Ik heb zelf de indruk dat wij er in toenemende mate in slagen om die afstemming juist wel tot stand te brengen. Vorige week hebben wij in het college de wijkactiviteitenplannen voor 1995 voor het eerst ook weer aan de orde gehad. Die geven de geplande activiteiten aan van alle diensten in de wijk. Die wijkacti viteitenplannen worden op dit moment besproken met de wijkor- ganisaties. Het aardige is dat bij die gesprekken niet alleen de trekkende dienst, de Dienst Stadsbeheer, aanwezig is, maar ook vertegenwoordigers van andere diensten en ook vertegen woordigers van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties en de politie. Voor de vijf sociale vernieuwingswij ken zijn wij nog een stapje verder. Daar worden op dit moment integrale wijkplan- nen voor ontwikkeld waar niet alleen fysieke maatregelen maar 99

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 8