een goede afspraak is dat waar wij van plan zijn om jaarlijks
die enquête te herhalen dat een volgende keer wel te doen en
voordat de vragen definitief vastgesteld worden ook de leden
van de Commissie Bestuur en Middelen te vragen wat zij daar
van vinden en of zij nog toevoegingen hebben. Wat mij betreft
gaat het zo werken dat diensten een soort antenne ontwikkelen
om zaken waar zij informatie over willen hebben ook in te
schuiven in dat periodieke onderzoek, zodat het ook zo breed
kan worden als waar wij zelf behoefte aan hebben.
Wat het tweede deel van de motie betreft, dat willen wij
graag overnemen, een debat over de resultaten van de enquête.
Ik zou daar meteen aan willen verbinden dat ik verwacht dat
met name de raad zelf een belangrijke rol zal spelen in de
voorbereiding van zo'n stadsdebat. Daar zit nogal wat werk
aan. Wij moeten in de Commissie Bestuur en Middelen eens
kijken hoe wij dat oppakken. Ik kan mij voorstellen dat je
bijvoorbeeld een groepje raadsleden vraagt om daar een actie
ve rol in te spelen samen met één of twee wethouders en een
aantal ambtenaren, want het is een behoorlijke klus waar wij
geen ervaring mee hebben. Als je dit doet moet je het ook
goed doen.
Dan kom ik wat LIS betreft bij mevrouw Van Ammers.
Het lijkt erop in haar bijdrage alsof zij wat ongeduldig is
waar het gaat om de snelheid van veranderingen. Ik heb daar
op zich niet zoveel moeite mee, maar ik denk dat zij iets te
snel is. Wij hebben als raad een plan van aanpak vastgesteld,
zowel waar het gaat om de verbetering van het sturingsmodel
als om de verbetering van het financieel beheer en beleid.
Dan plan van aanpak is een ambitieuze planning. Wij proberen
ons daaraan te houden. Wij hebben bijvoorbeeld met de raad
afspraken gemaakt over de Perspectiefnota. De eerste was, in
overeenstemming met de raad, een proeve van een perspectief
nota. Dat was op dat moment ook het maximaal haalbare. Me
vrouw Van Ammers heeft gelijk als zij zegt dat daar beleids
matig niets in stond, althans inhoudelijk beleidsmatig,
financieel beleidsmatig stonden daar uiteraard wel de nodige
zaken in. Maar daar hebben wij op dat moment met z'n allen
voor gekozen. In de volgende Perspectiefnota in het voorjaar
zal dat wel zo zijn. Dat geeft de raad dan ook de gelegenheid
om daar beleidsmatige standpunten bij in te nemen. Ik denk
dat zij gelijk heeft als zij zegt dat wij toegaan naar een
situatie waarbij het accent van de beleidsdiscussie, de
algemene beschouwingen, zal verschuiven naar het voorjaar en
dat de begroting op enig moment wel eens een hamerstuk zou
kunnen worden. Dat stelt overigens wel de nodige eisen aan de
discipline van ons met elkaar, want als je niet uitkijkt ga
je twee keer per jaar zo'n uitgebreide discussie optuigen. Ik
denk dat dat niet de bedoeling zal moeten zijn.
98
Wat dat betreft geen misverstand over waar wij uit willen
komen. Wij zitten nu alleen in een overgangsperiode, in een
traject om daar naar toe te groeien.
Mevrouw Van Ammers heeft een motie ingediend over de plek die
het toerisme zou moeten hebben in de gemeentelijke organisa
tie. Haar voorstel is om toerisme over te hevelen naar de
Dienst Economische Zaken. Los van het feit dat die dienst
niet bestaat, in de nieuwe situatie zit de afdeling Economi
sche Zaken binnen de Dienst Stadsontwikkeling, lijkt het mij
ook niet verstandig om dat er nu, vooruitlopend op de vorming
van de nieuwe diensten, uit te lichten. Er is een aantal
beleidssectoren méér waar nu door de directieraad voorstellen
voor worden ontwikkeld waar ze het beste ondergebracht kunnen
worden. Ik denk dat wij wat toerisme betreft ook de discussie
binnen de directieraad af moeten wachten en dan wegend de
argumenten daar een besluit over moeten nemen. Ik zou deze
motie willen ontraden.
Dan heeft mijnheer Greving nog een opmerking gemaakt over het
beleidsplan. Ik ben het met hem eens dat deze hoofdlijnen nog
geen concreet beleidsplan zijn. Dat was ook niet mogelijk op
die korte termijn. Wij hebben dat ook bewust verschoven naar
de Perspectiefnota in het voorjaar van volgend jaar. Er
worden overigens ook nog geen contracten afgesloten. Ik denk
dat dat ook niet kan op basis van deze hoofdlijnen. Behalve
deze hoofdlijnen zijn er nog wel wat meer instrumenten nodig
om uiteindelijk met de gemeentesecretaris en zij weer met
haar directeuren echt contracten af te kunnen sluiten.
Sociale Vernieuwing, leefbaarheid en de integrale aanpak
Het valt mij op, voorzitter, dat nogal wat fracties zich
afvragen of activiteiten die gericht zijn op wijkbeheer,
sociaal isolement, werkloosheidsbeleid, etc. voldoende op
elkaar afgestemd zijn en voldoende gecoördineerd zijn. Ik heb
zelf de indruk dat wij er in toenemende mate in slagen om die
afstemming juist wel tot stand te brengen. Vorige week hebben
wij in het college de wijkactiviteitenplannen voor 1995 voor
het eerst ook weer aan de orde gehad. Die geven de geplande
activiteiten aan van alle diensten in de wijk. Die wijkacti
viteitenplannen worden op dit moment besproken met de wijkor-
ganisaties. Het aardige is dat bij die gesprekken niet alleen
de trekkende dienst, de Dienst Stadsbeheer, aanwezig is, maar
ook vertegenwoordigers van andere diensten en ook vertegen
woordigers van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties en de
politie.
Voor de vijf sociale vernieuwingswij ken zijn wij nog een
stapje verder. Daar worden op dit moment integrale wijkplan-
nen voor ontwikkeld waar niet alleen fysieke maatregelen maar
99