in haar termen een vrij hoog ambitieniveau, gekoppeld aan twee basisinstrumenten: het stedelijk knooppuntbeleid, maar ook nu sinds kort het grote stedenbeleid. De heer Bilker zal daar wederom op ingaan. Maar in ieder geval de erkenning dat als je deze twee rijksinstrumenten hebt plus een instrument in je eigen begroting, dat er dan ook uiteindelijk kwantita tief taakstellende afspraken met elkaar gemaakt moeten wor den. In die algemene termen zou het college graag beide moties uitwerken. Wat betreft een ander aspect van de portefeuille Economische Zaken aangesneden door mevrouw Van Ammers, het verhaal van de 5B-projecten, hoe het daar mee staat, wat de criteria zijn, hoe de gemeente daar snel op kan inspelen, het volgende. De programma's die wij tot nu toe ingediend hebben kent u en zijn ook in de commissie besproken. Binnenkort hopen wij helderheid te krijgen over de programma's 1994 en 1995. Waar wij op zullen moeten anticiperen is een verwachting dat er rond het stedelijk knooppuntbeleid wellicht wederom een uitnodiging komt om majeure projecten in te dienen voor een investeringsimpulsronde. Er komt een ISP-5 voor het regionaal economische beleid en er komt wederom een vervolgjaarpro grammering 5B-middelen 1996-1998. Die drie instrumenten, dus één slag verder dan de huidige reeds ingediende projecten, zouden wij ook willen inzetten op de vraag - ik zeg dat mede namens wethouder Timmermans en zijn portefeuille - of wij nu niet toe zijn aan een stapeling van een aantal toch majeure grootschalige centrum binnenstadsprojecten. Er is nu het Hofsingelproject als duidelijke bouwsteen, er is een Ruiters- kwartier investeringsproject, er is nu het voornemen van de raad om uitgewerkt te krijgen een herinrichting Wirdumerdijk- Nieuwestad, er zijn parkeergarage-investeringsprojecten. Zo is er langs een aantal lijnen een optelling te maken van een stevig investeringsimpuls binnenstad-centrum. Dit is ook een lijn die wij graag in deze tweede en laatste termijn mee willen geven als het gaat om de vraag langs welke hoofdlijn wil het college nu werken en wat betekent dat voor in dit geval was de aanleiding de vraag 5B-projecten volgende tran- ges. Zo is er naast het grote stedenbeleid en stedelijk knooppuntbeleid een derde lijn die het college binnenkort graag met de desbetreffende commissies zou willen aankaarten. Dat wat betreft het algemene hoofdkader. Aangaande de politie- en veiligheidsportefeuille wil ik heel kort wederom benadrukken dat wanneer die lading in mijn woorden heeft gezeten, met name naar mevrouw De Haan toe, dan wil ik bij deze rechtzetten, als het ging om de toezegging om integraal veiligheidsbeleid eens te benoemen en in een noti tie aan de raad voor te leggen, dan is dat in de geest van 182 het voortbouwen op het geïntegreerd project woninginbraak. Wij hebben met elkaar geproefd dat dat de juiste aanpak is, dat die ook breed kan zijn, het gaat daar zelfs om zestien maatregelen en ook over de inmateriale kant van het veilig heidsbeleid. Langs die lijnen zouden wij meerdere facetten willen belichten, want er is nog wel iets meer te bedenken dan de invalshoek woninginbraak. Bijvoorbeeld bepaalde onvei- ligheidsaanpakken zouden wij met eenzelfde typeniveau van concretisering graag willen voorleggen als vervolg op en ook uitdrukkelijk met die bewoording en dan een koppeling met de sociale vernieuwing in wijk- en buurtbeleid. Dat wat betreft de politieportefeuille. Dan is er nog een aantal opmerkingen gemaakt op de algemeen bestuurlijke verhoudingen hier in de raad, met name aan de hand van de drie moties van de PAL/GL-fractieIk wil daar namens het college kort dit van zeggen, dat is door meerdere sprekers gezegd. De motie ter zake van niet twee keer algemene beschouwingen houden vatten wij op als echt overbodig. Er is al door de raad besloten dat de perspectiefcyclus de cyclus zal zijn waarbij er één keer algemene beschouwingen worden gehouden en één keer een financieel analytische beschouwing wordt gehou den. Die lijn is dus al door de raad besloten. Wat betreft het pleidooi voor spreektijden en de eerste termijn schriftelijk, inclusief de eerste termijn van het college, wou ik graag de afspraak herhalen, ik hoop daarmee dat ook die motie overbodig is geworden en dat die wordt ingetrokken, dat wij eerder dan bij deze algemene beschouwin gen in het seniorenconvent - ik zeg toe dat dit specifieke bespreekpunten zullen zijn van zo'n bespreking - ruim vante- voren dit met elkaar zullen bespreken, zodat er zicht kan worden verkregen hoe het dan zal gaan als de eerste termijn schriftelijk wordt afgedaan of daar kanttekeningen bij zijn te maken. Dat moet een open discussie worden. Wat het college betreft de toezegging om het zo met elkaar voor te bespreken, zonder daar nu al een duidelijk en onbesproken oordeel over op tafel te krijgen. Het verzoek is om de moties in te trek ken en deze toezegging als een belangrijke toezegging te beschouwen Ik heb begrepen van de heer Jacobse dat hij een reactie verwacht van het college op het verhaal van de naamgeving voormalige gemeenten. Het college heeft zich daarop beraden en zal bij monde van de heer Timmermans daar ook een aantal uitspraken over doen. Daarmee wou ik deze tweede termijn vanuit de portefeuille Economische Zaken en veiligheid afsluiten. 183

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 15