hier aan de orde.
De D66-fractie heeft in dit opzicht gezegd dat die evaluatie
nog niet heeft plaatsgevonden, dat staat ook in het College
programma, met betrekking tot het instrument van het voor
keursbeleid. Gisteren heb ik vooral kwantitatieve argumenten
naar voren gebracht. Het probleem is dat het meten van een
dergelijk instrument vrij lastig is, want je weet namelijk
niet dat als je dit instrument niet hebt, wat dan het ver
schil is en of het er door verklaard wordt. Maar dat is een
kwestie van methoden en statistieken waar wij het hier over
hebben. Ik denk toch dat je kunt aangeven dat er voldoende
voorbeelden recent ook zijn geweest waaruit blijkt in de
Leeuwarder praktijk dat het instrument wel degelijk heeft
geholpen. Het meest bekende voorbeeld is ongetwijfeld in de
sector Onderwijs. Wij hebben de hele wijziging gehad in het
basisonderwijs, fusies en dergelijke. In Leeuwarden is 40%
van de directeuren van de basisscholen vrouw. Ik denk dat dat
alleen maar bereikt kon worden door deze heldere lijn met
betrekking tot het voorkeursbeleid uit te voeren.
Een ander voorbeeld is de Dienst Stadsontwikkeling. In de
laatste zes vacatures van afdelingshoofden van die dienst
zijn op vier plaatsen vrouwen benoemd. Dat zijn hele concrete
voorbeelden waarin blijkt dat dat instrument wel werkt. Dat
is met volle tevredenheid gebeurd.
Kortom bewijslast hebben wij niet, maar tot nu toe is het in
ieder geval zo dat het instrument heeft meegeholpen tot het
resultaat wat ik heb besproken. Ik ga ervan uit dat voordat
de toetsing, waar de D66-fractie om gevraagd heeft, heeft
plaatsgevonden, zij nu in ieder geval de bestendige lijn,
zoals die is vastgelegd in het Collegeprogramma, zal volgen.
(De heer Hoogeveen: Volgens mij voorzitterheb ik gisteren
ook gezegd dat ik die evaluatie afwacht.) Dan is mij dat
ontgaan, maar is het nu helder.
De heer Jacobse heeft gesproken over vormen van verzelfstan
diging van Huizum. Dat is een belangwekkende discussie met
betrekking tot de historische identiteit van delen van onze
gemeente. Het probleem is daarbij van hoe gaan wij Huizum
inschatten. Hebben wij het dan over het vroegmiddeleeuwse
kerkdorp, of het veel jongere straatdorp aan de Schrans. U
kunt zich voorstellen dat het college geheel in verwarring is
gebracht en ik stel voor deze belangwekkende discussie voor
te leggen aan de Commissie voor de Straatnaamgeving.
De heer Bilker (weth.): Voorzitter, ook in tweede termijn
heeft de PAL/GL-fractie een pleidooi gevoerd voor dat er
doorstroming moet plaatsvinden als wij het hebben over acti
verend arbeidsmarktbeleid. Dat was naar aanleiding van de
190
conclusie van het resultaat van het eerste 1000-banenplan. Ik
denk dat wij het daar wel over eens zijn, alleen het verschil
ligt er in dat het nooit de opzet geweest is, dat heb ik
gisteren ook duidelijk gemaakt, van het 1000-banenplan om
doorstroming te creëren. De PAL/GL-fractie heeft gezegd dat
2% is doorgestroomd, dat is bitter weinig. Ik heb aan de
Leeuwarder cijfers gerefereerd, ligt iets boven de 2%. Maar
dat betekent natuurlijk wel, laten wij naar de toekomst
kijken en daar positieve conclusies over trekken, dat wij het
hebben over het activerend arbeidsmarktbeleid dat nu met de
verdieping en de verbreding, de nieuwe opzet en de verschil
lende mogelijkheden die er zijn, wij natuurlijk naar die
doorstroming toe moeten. Laten wij gezamenlijk die conclusie
trekken, dan denk ik dat het negatieve verhaal van de PAL/GL-
fractie ook positief kan eindigen.
Uit het commentaar van de PAL/GL-fractie op de motie van de
VVD-fractie over de JWG in de marktsector bleek dit ook. Ik
heb begrepen dat zij die motie niet zal steunen omdat zij
zegt dat er in die marktsector geen garantie is te geven dat
men doorstroomt. Het komt eigenlijk weer op diezelfde discus
sie neer. Je zou ook de stelling kunnen poneren dat als je
niet bewerkstelligt dat de marktsector wordt geopend voor
jWG-ers en voor mensen uit het tweede 1000-banenplan dat het
dan wel eens zo zou kunnen zijn dat er een stuk minder reali
sering van doorstroming plaats vindt dan als wij het wel
doen. De indruk ontstaat nu dat dat de PAL/GL-fractie zelf
het begrip tweede rangs werkers versterkt. Dat lijkt mij toch
niet juist.
De WD-fractie heeft een pleidooi gehouden om het ongewenst
kruid toch maar zo snel mogelijk te bestrijden. Zij heeft
gezegd dat het beheer abominabel is. Ik val voor de tweede
keer over dat woord, gisteren heb ik daar ook iets over
gezegd. Het blijkt dat mevrouw Van Ammers niet geheel op de
hoogte is, want wij hebben het over twee verschillende din
gen. Wij hebben het over het beheer van het groen, het open
baar groen in deze gemeente, daar is een krachtig beleid
ingezet. Juist één van de fracties die daar voortdurend een
constructief verhaal voor gehouden heeft is de WD-fractie
geweest in de persoon van de heer Burg, kritisch maar con
structief. Ik nodig mevrouw Van Ammers uit, sterker nog zij
zal binnenkort gast zijn bij de Dienst stadsbeheer om ons
nieuw beleid toe te lichten en de diaserie, die vroeger, nu
en de toekomst laat zien, zal ik mevrouw Van Ammers laten
zien. (Mevrouw Van AmmersDat is nog maar zeer de vraag, het
zou aardig zijn als het een uitnodiging zou zijn. Wij hebben
met dit beleid ingestemd om te kijken hoe dat ging. Als wij
nu zien hoe de gemeente er uit ziet, dan vinden wij dat wij
de zaak nu anders moeten gaan aanpakkendit is niet accepta-
191