hier aan de orde. De D66-fractie heeft in dit opzicht gezegd dat die evaluatie nog niet heeft plaatsgevonden, dat staat ook in het College programma, met betrekking tot het instrument van het voor keursbeleid. Gisteren heb ik vooral kwantitatieve argumenten naar voren gebracht. Het probleem is dat het meten van een dergelijk instrument vrij lastig is, want je weet namelijk niet dat als je dit instrument niet hebt, wat dan het ver schil is en of het er door verklaard wordt. Maar dat is een kwestie van methoden en statistieken waar wij het hier over hebben. Ik denk toch dat je kunt aangeven dat er voldoende voorbeelden recent ook zijn geweest waaruit blijkt in de Leeuwarder praktijk dat het instrument wel degelijk heeft geholpen. Het meest bekende voorbeeld is ongetwijfeld in de sector Onderwijs. Wij hebben de hele wijziging gehad in het basisonderwijs, fusies en dergelijke. In Leeuwarden is 40% van de directeuren van de basisscholen vrouw. Ik denk dat dat alleen maar bereikt kon worden door deze heldere lijn met betrekking tot het voorkeursbeleid uit te voeren. Een ander voorbeeld is de Dienst Stadsontwikkeling. In de laatste zes vacatures van afdelingshoofden van die dienst zijn op vier plaatsen vrouwen benoemd. Dat zijn hele concrete voorbeelden waarin blijkt dat dat instrument wel werkt. Dat is met volle tevredenheid gebeurd. Kortom bewijslast hebben wij niet, maar tot nu toe is het in ieder geval zo dat het instrument heeft meegeholpen tot het resultaat wat ik heb besproken. Ik ga ervan uit dat voordat de toetsing, waar de D66-fractie om gevraagd heeft, heeft plaatsgevonden, zij nu in ieder geval de bestendige lijn, zoals die is vastgelegd in het Collegeprogramma, zal volgen. (De heer Hoogeveen: Volgens mij voorzitterheb ik gisteren ook gezegd dat ik die evaluatie afwacht.) Dan is mij dat ontgaan, maar is het nu helder. De heer Jacobse heeft gesproken over vormen van verzelfstan diging van Huizum. Dat is een belangwekkende discussie met betrekking tot de historische identiteit van delen van onze gemeente. Het probleem is daarbij van hoe gaan wij Huizum inschatten. Hebben wij het dan over het vroegmiddeleeuwse kerkdorp, of het veel jongere straatdorp aan de Schrans. U kunt zich voorstellen dat het college geheel in verwarring is gebracht en ik stel voor deze belangwekkende discussie voor te leggen aan de Commissie voor de Straatnaamgeving. De heer Bilker (weth.): Voorzitter, ook in tweede termijn heeft de PAL/GL-fractie een pleidooi gevoerd voor dat er doorstroming moet plaatsvinden als wij het hebben over acti verend arbeidsmarktbeleid. Dat was naar aanleiding van de 190 conclusie van het resultaat van het eerste 1000-banenplan. Ik denk dat wij het daar wel over eens zijn, alleen het verschil ligt er in dat het nooit de opzet geweest is, dat heb ik gisteren ook duidelijk gemaakt, van het 1000-banenplan om doorstroming te creëren. De PAL/GL-fractie heeft gezegd dat 2% is doorgestroomd, dat is bitter weinig. Ik heb aan de Leeuwarder cijfers gerefereerd, ligt iets boven de 2%. Maar dat betekent natuurlijk wel, laten wij naar de toekomst kijken en daar positieve conclusies over trekken, dat wij het hebben over het activerend arbeidsmarktbeleid dat nu met de verdieping en de verbreding, de nieuwe opzet en de verschil lende mogelijkheden die er zijn, wij natuurlijk naar die doorstroming toe moeten. Laten wij gezamenlijk die conclusie trekken, dan denk ik dat het negatieve verhaal van de PAL/GL- fractie ook positief kan eindigen. Uit het commentaar van de PAL/GL-fractie op de motie van de VVD-fractie over de JWG in de marktsector bleek dit ook. Ik heb begrepen dat zij die motie niet zal steunen omdat zij zegt dat er in die marktsector geen garantie is te geven dat men doorstroomt. Het komt eigenlijk weer op diezelfde discus sie neer. Je zou ook de stelling kunnen poneren dat als je niet bewerkstelligt dat de marktsector wordt geopend voor jWG-ers en voor mensen uit het tweede 1000-banenplan dat het dan wel eens zo zou kunnen zijn dat er een stuk minder reali sering van doorstroming plaats vindt dan als wij het wel doen. De indruk ontstaat nu dat dat de PAL/GL-fractie zelf het begrip tweede rangs werkers versterkt. Dat lijkt mij toch niet juist. De WD-fractie heeft een pleidooi gehouden om het ongewenst kruid toch maar zo snel mogelijk te bestrijden. Zij heeft gezegd dat het beheer abominabel is. Ik val voor de tweede keer over dat woord, gisteren heb ik daar ook iets over gezegd. Het blijkt dat mevrouw Van Ammers niet geheel op de hoogte is, want wij hebben het over twee verschillende din gen. Wij hebben het over het beheer van het groen, het open baar groen in deze gemeente, daar is een krachtig beleid ingezet. Juist één van de fracties die daar voortdurend een constructief verhaal voor gehouden heeft is de WD-fractie geweest in de persoon van de heer Burg, kritisch maar con structief. Ik nodig mevrouw Van Ammers uit, sterker nog zij zal binnenkort gast zijn bij de Dienst stadsbeheer om ons nieuw beleid toe te lichten en de diaserie, die vroeger, nu en de toekomst laat zien, zal ik mevrouw Van Ammers laten zien. (Mevrouw Van AmmersDat is nog maar zeer de vraag, het zou aardig zijn als het een uitnodiging zou zijn. Wij hebben met dit beleid ingestemd om te kijken hoe dat ging. Als wij nu zien hoe de gemeente er uit ziet, dan vinden wij dat wij de zaak nu anders moeten gaan aanpakkendit is niet accepta- 191

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 19