zit dat op ongeveer 9 cent. Ik kom straks nog uitgebreider op die motie terug. Als wij kijken naar het verschil tussen de motie van de NLP en het collegevoorstel dan zitten die percentage ongeveer op het dubbele van wat net is aangegeven, zo'n 40 45 cent per maand en zo'n 20 cent per maand. Nu is geld geld, daar wil ik niets op afdoen, maar dit voorstel wordt gebracht in het kader van lastenverlichting door de NLP. Dan denk ik dat wij op een heel verschillend spoor zitten. Wij moeten geen enkel bedrag bagatelliseren, maar ik denk toch dat als je praat over lastenverlichting je het wel over een andere orde van grootte hebt die zoden aan de dijk zet voor groepen Leeuwar ders en moet je deze twee zaken in onze visie niet met elkaar vermengen De CDA—fractie dient ook een motie in. In die motie worden twee zaken aan de orde gesteld, waarbij ook lastenverlichting een belangrijk punt is. Ik denk dat voor iedereen van ons geldt zo wij hier zitten, dat daar wij mogelijkheden zien tot lastenverlichting wij natuurlijk gek zouden zijn als wij dat niet zouden doen. Maar als je dat in een motie verwoordt en als je vervolgens zegt dat je bij de Perspectiefnota defini tieve besluiten wilt nemen over lastenverlichting, wek je dan geen valse verwachtingen? De andere kant van de medaille is dat wij op dit moment in de situatie zitten waarbij wij nog verre van de zaak op orde hebben, waarbij wij nog verre van een gezonde financiële huishouding hebben dat wij kunnen zeggen: nu hebben wij ook een perspectief voor de langere termijn zodat wij kunnen kijken waar nu precies ruimte zit. Wij weten het allemaal, wij hebben een bezuinigingsoperatie voor de deur en om dan in dit stadium te praten over lasten- verlichting lijkt ons, in ieder geval op de wijze waarop bijvoorbeeld de CDA-fractie dat nu doet en waarop ook de NLP- fractie dat doet, in de richting gaan van het wekken van verwachtingen waarvan wij nog niet overtuigd zijn dat wij die waar kunnen maken. Wat wel zinvol is, wat volgens ons ook de taak is van de raad, om het onderwerp lastenverlichting met elkaar eens goed uit te diepen. Niet in de zin van laten wij eens kijken of wij op korte termijn tot een zo groot mogelij- lastenverlichting kunnen komen, maar wel om eens precies in kaart te brengen waarover het dan precies moet gaan. De NLP—fractie zegt dat zij naar lastenverlichting streven, dat is ook speerpunt van hun beleid, en komen met een voorstel wat bewoners van deze stad 20 cent per maand oplevert. De vraag is wat wij politiek aan lastenverlichting kunnen en willen invullen, op welke wijze wij daar tegen aan kijken. Ik denk dat het in die zin verstandig is, ik zou dat ook aan het college willen vragen, om toch in een van de eerste vergade— ringen van de Commissie Bestuur en Middelen nog eens over dat 204 onderwerp in de diepte te gaan spreken, maar ook te kijken naar de relatieve positie van Leeuwarden ten aanzien van andere gemeenten die diezelfde problematiek hebben. Ik denk dat wij niet moeten vergeten dat wij toch in een specifieke situatie zitten, waarbij ook de lasten als het ware onderdeel uitmaken van de situatie waarin wij zitten, dat de partijen zich nog eens uitspreken van waar die verlagingen zouden moeten zitten, op welke wijze zij dat ook denken te realise ren. Want laten wij daar eerlijk over zijn, als wij praten over lastenverlichting betekent dat een bedrag dat moet worden vrijgemaakt, dat je dingen niet kunt doen. Dat bete kent dus dat je een fundamentele politieke afweging moet maken die ook op een langere termijn vast te houden valt. Ik denk dat het nog wel eens te lukken zou zijn als je eens wat meer ruimte in een jaar hebt dat je zegt dat is lastenver lichting, maar je moet dan ook streven naar een structurele situatie waar de burgers ook op kunnen bouwen. Wij zijn graag bereid om daarover mee te denken, maar wij denken dat het te ver gaat om nu te zeggen wij gaan daar de komende maanden met elkaar over praten en wij nemen bij de Perspectiefnota be sluiten. Bij voorbaat zouden wij die verwachting niet willen wekken. (De heer Brok: De heer Den Oudsten spreekt over 20 cent. Ik vind het jammer dat ik dat papiertje dat hij door de rekenmeesters heeft laten maken niet voor me heb. Maar is dat 20 cent over die f 150.000, 20 cent over een heffings eenheid, waarvan?) Wij hebben gezegd dat er bijvoorbeeld door de NLP een minder grote verhoging wordt voorgesteld van 0,6%. Wat betekent die 0,6% in geld voor een bewoner. (De heer Jacobse: Het gaat om 1,1%.) De heer Jacobse heeft gelijk, dan kan het worden verdubbeld. Maar waar het om gaat is dat het verschil tussen het collegevoorstel en de motie van de NLP- fractie en ook de motie van de CDA-fractie, die op 2,8% zit, als je dat in geld uitdrukt, je komt op dit type bedragen. (De heer Jacobse: Ik heb de heer Den Oudsten nooit bij verho gingen argumenten horen noemen dat het voor de gemeente maar 20 cent uitmaakt als het ging om bepaalde verhogingenIk vind dat een slechte argumentatie.) Daar heeft de heer Ja cobse gelijk in, maar ik zal dat toelichten. Het is volstrekt logisch dat je als gemeente probeert een zo reëel mogelijke inschatting te maken van het inflatiepercen tage waarmee je het belastingbedrag moet corrigeren. Als je een zo reëel mogelijke inschatting maakt, dan kijk je ook terug op de afgelopen jaren, dat is de grond waarop je komt tot een bepaalde inschatting. Ik denk dat de wethouder dat straks ook nog wel even kan uitleggen. Wij hebben op dit moment geen enkele reden om te twijfelen aan die inschatting van 3,1 naar 1%, temeer ook dat het uiteindelijk over het volgend jaar, mocht het iets te hoog zijn, wordt verrekend. Er zit een verevening in waarbij het voor de burger absoluut 205

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 26