Mevrouw Vlietstra: Voorzitter, ik ben blij met de eteun van
de NLP-fractie, in de commissie leek het daar nog niet op. Ik
begrijp dat de heer Jacobse zegt dat op het moment dat zij
meer informatie hebben - ik heb inderdaad toegezegd in de
commissie om te komen met een notitie om te kijken of er een
relatie is tussen afnemend sportgebruik en de verhoging van
de tarieven, want dat is een vooronderstelling waarvan nie
mand kan zeggen of dat echt zo is - dan zullen zij zich
opnieuw beraden. Dat lijkt mij een verstandige opstelling.
(De heer JacobseOok het onderzoek dat wij net bij algemene
beschouwingen hebben aangekondigdhet vergelijkend onderzoek
met andere gemeenten.) Toen de raad vorig jaar besloot om de
sporttarieven te verhogen, lag daar informatie op tafel van
een groot aantal andere gemeenten. Dat was juist een van de
redenen voor het college om voor te stellen de tarieven te
verhogen, wij namen ten opzichte van andere gemeenten een
hele redelijke positie in en doen dat nog steeds, zelfs nadat
de verhogingen doorgevoerd zijn.
De PAL/GL-fractie beperkt haar tegenstem tot twee tarieven,
het peutertarief en de aqua-jogging. In de commissie is daar
uitvoerig over gediscussieerd, ik neem daar nu kennis van.
De heer De Beer volgt een consequente lijn, ik had ook niet
anders verwacht, eerlijk gezegd.
Mijnheer Van Olffen vraagt wanneer de toezegging gestand kan
worden gedaan. Ik heb dat niet precies in mijn hoofd, dat
betekent dat ik even moet overleggen met de mensen die daar
aan moeten werken. Ik stel hem voor dat wij daar in de com
missievergadering een afspraak over maken. Die mensen zijn
nu niet aanwezig, ik ben een beetje beducht om daar nu harde
uitspraken over te doen.
Mijnheer Hoogeveen had een voorbehoud gemaakt bij de tarieven
van de zwembaden, hij wil een meer marktgerichte benadering.
Bij de zwembaden en zeker waar het gaat om de Blauwe Golf
doen wij dat ook. Daar hebben wij een tarief dat zich goed
verhoudt tot tarieven in vergelijkbare baden, omdat als je
daar te ver boven gaat zitten of te ver van af wijkt, je je
eigen concurrentiepositie behoorlijk verzwakt. Het is niet zo
dat wij zomaar ergens een gulden of een kwartje op gooien,
daar is wel degelijk goed over nagedacht. Wij hebben juist
vorig jaar bij de begroting een nieuwe systematiek gekozen
hier met z'n allen. Enerzijds een harmonisatie van alle
tarieven, maar anderzijds ook een onderscheid tussen vereni-
gingsgebruik, recreatief gebruik en overig gebruik, waaronder
ook het commerciële gebruik valt. In die zin hebben wij vorig
jaar een systematiek vastgesteld die tegemoet komt aan wat de
224
heer Hoogeveen zegt. Dat laat onverlet dat je daar nog wel
eens nader weer met elkaar over zou kunnen discussiëren. In
die zin is hij vorig jaar op zijn wenken bediend. Ik denk dat
wij nu een systeem hebben waar ook een verhaal onder ligt,
dat was in het verleden nog wel eens bezwaar, situaties waren
gegroeid zoals ze gegroeid waren. Daar zijn wij vorig jaar
willens en wetens afgestapt.
De Voorsitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.met de aantekening dat de PAL/GL-
fractie geacht wil worden tegen de verhoging van de peuter-
zwemtarieven en de niet-verlaging van de aqua-joggingtarieven
te hebben gestemd.
Punt 8 (bijlage nr. 211).
De Voorsitter: Aan de orde is Evaluatie Milieunota 1990,
verslag MUP-activiteiten 1993 en Werkprogramma Milieu 1995.
Mevrouw Visser: Het gaat om de evaluatie Milieunota 1990,
bladzijde 29 en 30. Het college wil de maximale ontheffings-
waarde van het wegverkeerslawaai verhogen van 55 60 DBA tot
het wettelijk toegestane 65 DBA. Ik heb daar in de commissie
een voorbehoud voor gemaakt. Wij hebben daar uitgebreid over
gesproken in onze fractie. De voordelen zijn het huizenbouwen
waar het nu niet kan. Je krijgt dus een compactere stad, je
hoeft niet zo uit te breiden, je krijgt daardoor minder
verkeersbewegingen en misschien wel meer fietsgebruik ten
koste van autoverkeer. Dat klinkt allemaal heel mooi, maar er
zijn ook nadelen aan verbonden. De geluidsbelasting wordt
hoger, 5 10 DBA is veel, erg veel, je bouwt alle open
ruimtes dicht waardoor je een nog verstikkender atmosfeer in
de stad krijgt en volgens ons is het eigenlijk een vrijbrief
voor het toelaten van nog meer autoverkeer. Wij hebben beslo
ten tegen dit voorstel te stemmen en stellen in plaats daar
van voor dat de gemeente zich concentreert op het stimuleren
van het gebruik van fiets en openbaar vervoer, waarbij dat
met name in de nieuwe wijken als randvoorwaarde geldt. Daar
naast moet het gebruik van de auto in de gemeente zo onaan
trekkelijk mogelijk worden gemaakt. Als je dat goed doet, dan
daalt de geluidsbelasting van het verkeer waardoor je, als je
dat wilt, alsnog dichter bij de weg kunt bouwen.
225