Mevrouw Vlietstra: Voorzitter, ik ben blij met de eteun van de NLP-fractie, in de commissie leek het daar nog niet op. Ik begrijp dat de heer Jacobse zegt dat op het moment dat zij meer informatie hebben - ik heb inderdaad toegezegd in de commissie om te komen met een notitie om te kijken of er een relatie is tussen afnemend sportgebruik en de verhoging van de tarieven, want dat is een vooronderstelling waarvan nie mand kan zeggen of dat echt zo is - dan zullen zij zich opnieuw beraden. Dat lijkt mij een verstandige opstelling. (De heer JacobseOok het onderzoek dat wij net bij algemene beschouwingen hebben aangekondigdhet vergelijkend onderzoek met andere gemeenten.) Toen de raad vorig jaar besloot om de sporttarieven te verhogen, lag daar informatie op tafel van een groot aantal andere gemeenten. Dat was juist een van de redenen voor het college om voor te stellen de tarieven te verhogen, wij namen ten opzichte van andere gemeenten een hele redelijke positie in en doen dat nog steeds, zelfs nadat de verhogingen doorgevoerd zijn. De PAL/GL-fractie beperkt haar tegenstem tot twee tarieven, het peutertarief en de aqua-jogging. In de commissie is daar uitvoerig over gediscussieerd, ik neem daar nu kennis van. De heer De Beer volgt een consequente lijn, ik had ook niet anders verwacht, eerlijk gezegd. Mijnheer Van Olffen vraagt wanneer de toezegging gestand kan worden gedaan. Ik heb dat niet precies in mijn hoofd, dat betekent dat ik even moet overleggen met de mensen die daar aan moeten werken. Ik stel hem voor dat wij daar in de com missievergadering een afspraak over maken. Die mensen zijn nu niet aanwezig, ik ben een beetje beducht om daar nu harde uitspraken over te doen. Mijnheer Hoogeveen had een voorbehoud gemaakt bij de tarieven van de zwembaden, hij wil een meer marktgerichte benadering. Bij de zwembaden en zeker waar het gaat om de Blauwe Golf doen wij dat ook. Daar hebben wij een tarief dat zich goed verhoudt tot tarieven in vergelijkbare baden, omdat als je daar te ver boven gaat zitten of te ver van af wijkt, je je eigen concurrentiepositie behoorlijk verzwakt. Het is niet zo dat wij zomaar ergens een gulden of een kwartje op gooien, daar is wel degelijk goed over nagedacht. Wij hebben juist vorig jaar bij de begroting een nieuwe systematiek gekozen hier met z'n allen. Enerzijds een harmonisatie van alle tarieven, maar anderzijds ook een onderscheid tussen vereni- gingsgebruik, recreatief gebruik en overig gebruik, waaronder ook het commerciële gebruik valt. In die zin hebben wij vorig jaar een systematiek vastgesteld die tegemoet komt aan wat de 224 heer Hoogeveen zegt. Dat laat onverlet dat je daar nog wel eens nader weer met elkaar over zou kunnen discussiëren. In die zin is hij vorig jaar op zijn wenken bediend. Ik denk dat wij nu een systeem hebben waar ook een verhaal onder ligt, dat was in het verleden nog wel eens bezwaar, situaties waren gegroeid zoals ze gegroeid waren. Daar zijn wij vorig jaar willens en wetens afgestapt. De Voorsitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de PAL/GL- fractie geacht wil worden tegen de verhoging van de peuter- zwemtarieven en de niet-verlaging van de aqua-joggingtarieven te hebben gestemd. Punt 8 (bijlage nr. 211). De Voorsitter: Aan de orde is Evaluatie Milieunota 1990, verslag MUP-activiteiten 1993 en Werkprogramma Milieu 1995. Mevrouw Visser: Het gaat om de evaluatie Milieunota 1990, bladzijde 29 en 30. Het college wil de maximale ontheffings- waarde van het wegverkeerslawaai verhogen van 55 60 DBA tot het wettelijk toegestane 65 DBA. Ik heb daar in de commissie een voorbehoud voor gemaakt. Wij hebben daar uitgebreid over gesproken in onze fractie. De voordelen zijn het huizenbouwen waar het nu niet kan. Je krijgt dus een compactere stad, je hoeft niet zo uit te breiden, je krijgt daardoor minder verkeersbewegingen en misschien wel meer fietsgebruik ten koste van autoverkeer. Dat klinkt allemaal heel mooi, maar er zijn ook nadelen aan verbonden. De geluidsbelasting wordt hoger, 5 10 DBA is veel, erg veel, je bouwt alle open ruimtes dicht waardoor je een nog verstikkender atmosfeer in de stad krijgt en volgens ons is het eigenlijk een vrijbrief voor het toelaten van nog meer autoverkeer. Wij hebben beslo ten tegen dit voorstel te stemmen en stellen in plaats daar van voor dat de gemeente zich concentreert op het stimuleren van het gebruik van fiets en openbaar vervoer, waarbij dat met name in de nieuwe wijken als randvoorwaarde geldt. Daar naast moet het gebruik van de auto in de gemeente zo onaan trekkelijk mogelijk worden gemaakt. Als je dat goed doet, dan daalt de geluidsbelasting van het verkeer waardoor je, als je dat wilt, alsnog dichter bij de weg kunt bouwen. 225

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 36