De kapitaallasten van de nog te financieren f 3 miljoen, die onder andere nodig zijn voor de verbouwing van het pand, vinden wij tussen haakjes wel een erg hoog bedrag. Wij zouden graag van de wethouder willen weten waarom voor deze finan- cieringsvorm is gekozen en waarom niet voor een lineaire financiering en waarom er gekozen is voor een termijn van 40 jaar voor de afschrijving van een verbouwing. Zijn er wel andere mogelijkheden onderzocht om de dekking rond te krij gen? Ik wil hierbij van de gelegenheid gebruik maken om aan het college te vragen op korte termijn te komen met richtlijnen over afschrijvingstermijnen en gewenste financieringsvormen voor bepaalde projecten waaraan alle diensten zich zullen moeten houden. Onduidelijkheid over welke termijnen gehan teerd moeten worden en welke financieringsvormen, zoals die zich bij dit project hebben voorgedaan, kan dan niet meer voorkomen De heer Gros: Mijnheer de voorzitter, in de commissievergade ring hebben wij ons zonder voorbehoud akkoord verklaard met het voorstel. Dit standpunt zullen wij thans bevestigen. Voor wat betreft de nadere uitleg van de financiële onderbou wing van het een en ander willen wij ons aansluiten bij vragen gesteld door mevrouw Tiemersma. De heer Tiueraans (weth. Voorzitter, ik denk dat het een goede zaak is dat, naar ik ook begrepen heb, dat de hele raad voor wat betreft het inhoudelijke voorstel graag instemt met het voorliggende voorstel. Ik ben het geheel met de sprekers eens als er met lof wordt gesproken over met name de inzet van de betreffende stichtingen, directies en ook de afdeling SACUdie hier een erg bepalende rol in heeft gespeeld. Ik zou die complimenten dan ook graag in hun richting willen doorgeven. Ik wou over het belang van één huisvesting en het belang van één gezamenlijk bestuursstructuur niet teveel meer opmerken. Er is wel het een en ander gezegd over de financieringscon structie en met name de onderbouwing van het totale dekkings plaatje zoals het hier voorligt. Ik loop de sprekers langs. De heer Greving heeft aangegeven dat hij zorg heeft over de vraag of de f 2,25 miljoen verbouwingskosten wel afdoende zijn. De omvang van het bedrag van tussen de f 2,25 en f 2,5 miljoen is aan de hand van een aantal besprekingen tussen de meest betrokken partijen globaal tot stand gekomen. Dat wil niet zeggen dat wij daarmee precies het besteksklare plan 14 hebben. Maar zoals dat wel meer geldt voor deze hele aanpak, is er zoiets van een gemeenschappelijke inspanningsverplich ting. Wij hebben gezegd: wat zijn onze mogelijkheden en willen wij het daarvoor doen. Dat betekent dat binnen dit raambedrag, die f 2,25 miljoen, wij ongetwijfeld niet in staat zullen zijn om een volledig geoutilleerd en helemaal afgewerkt tot in de puntjes verzorgd centrum voor kunstzin nige vorming te krijgen, maar wel één waarmee wij kunnen gaan werken. Dat is de inzet van iedereen, voor dit bedrag gaan wij het in dat gebouw doen, daar hoeven ook geen misverstan den over te bestaan, dat is waar wij elkaar toe verplichten. Vervolgens is gesproken over de vraag of je nu op basis van annuïteitsleningen gaat handelen of moet je lineair af gaan schrijven. Die vraag is in de commissie ook al door de heer Greving aan de orde gesteld. Een aantal fracties heeft ook een voorbehoud gemaakt. Ik heb zelf vrij snel daarna een toelichting gekregen van de afdeling waarin nog eens aangege ven is de stand van zaken, de afspraken en hoe er in het algemeen gewerkt wordt. Ik leefde in de veronderstelling dat u die notitie ook allemaal toegezonden zou zijn. Dat is blijkbaar niet gebeurd. Ik denk dat het in ieder geval goed is de argumenten hier nog even naar voren te brengen. Zonder dat het voor zover mij bekend definitief in de commis sie ooit afgesproken is, is het gebruikelijk dat wij in deze gemeente lineair afschrijven, zij het dat wij voor grotere complexen zoals de Harmonie, de Blauwe Golf, het Stadskan toor, maar ook voor alle scholen die wij gebouwd hebben op annuïteitsbasis afschrijven. Ik wil overigens toezeggen, de laatste sprekers hebben daar ook naar gevraagd, in de Commis sie Bestuur en Middelen nog eens preciezer te formuleren over welke financieringstechnieken wij het beste in welke gevallen kunnen hanteren. Er wordt nu al gewerkt aan een notitie in deze. Het tweede argument waarom wij toch gekozen hebben, ook in dit geval, voor de annuïteitsmethode is het feit dat als je dat niet doet het betekent dat je het eerste jaar hogere kosten hebt dan de nakomende jaren. Met name de eerste jaren zijn de problemen toch het grootst en dan haal je de proble matiek naar je toe en komt het een en ander nog zwaarder onder druk te staan. Het derde argument is dat de subsidierelatie in de zin van annuïtaire afschrijving wat gemakkelijker is omdat je van een vast bedrag kunt uitgaan en dat niet ieder jaar hoeft te wijzigen op basis van de lineaire methodiek. Dat zijn de drie motieven voor ons geweest waarom wij daar- 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 8