voor ook in dit geval gekozen hebben. De leneaire methode
verzwaart de problematiek enorm in het begin. Het is al
lastig genoeg om binnen de beperkte middelen die wij hebben
tot een oplossing te geraken voor dit probleem van deze
instellingen. Het verzwaren van de problematiek zonder dat
daar echt aanleiding voor is, nogmaals omdat alle andere
grote bouwkundige investeringen in de afgelopen periode ook
allemaal op diezelfde basis heeft plaatsgevonden, is voor het
college geen aanleiding geweest om voor de lineaire methode
te kiezen. (De heer Greving: Heeft de wethouder dit ook
nagetrokken bij concern-FinanciënIk heb het bij de dienst
nagetrokkenik weet dat de Dienst Welzijn in de veronder
stelling leefde dat men rustig nog op annuïteit verder kon
gaan. Er ligt een toezegging van de vorige wethouder
Financiën in de Commissie Bestuur en Middelen dat wij dit in
de toekomst niet meer gaan doen.) Ik heb daar andere signalen
van gekregen, namelijk dat dit punt naar voren is gekomen,
dat er over gesproken zal worden, maar dat er nog geen defi
nitief besluit ligt dat alle investeringen in de toekomst
gefinancierd zullen gaan worden via de lineaire methode. Het
is wel gebruikelijk dat voor de meeste afschrijvingen op dit
moment die methode wordt gehanteerd. Die informatie komt
uiteraard niet alleen vanuit de sector Welzijn, het voorstel
is in nauw overleg gemaakt samen met concern-Financiën, ook
vanwege financieringsconstructies die er in zitten. (De heer
Greving: Waarbij concern-Financiën tegen mij heeft gezegd dat
zij daar eerlijk gezegd niet op hebben gelet.) Dit vind ik zo
langzamerhand wel lastig worden. Ook nadien hebben wij de
vraag gesteld en dat heeft niet geleid tot aanpassingen.
Ik kom dan bij mevrouw Van Ammers die ook inhoudelijk geen
problemen heeft, zij het dat zij toch een groot aantal vragen
neerlegt
In de eerste plaats de panden die getaxeerd zijn op f 2,4
miljoen. Ik denk dat wij ons moeten realiseren dat voor het
hele complex, inclusief pand 21, een richtbedrag was vastge
steld. Wij hebben aanvankelijk gekeken of het mogelijk was
alle drie de panden in te zetten voor deze vorm, maar de
middelen hebben ons gedwongen om met minder ruimte genoegen
te nemen. Het kan er precies in, dat is waar, maar de midde
len dwingen je ertoe en dus heeft er een verdeling plaatsge
vonden
Ik heb er toch behoefte aan om vast te stellen - dan kom ik
dadelijk over het complex Stadskantoor-panden nog te praten -
dat er de afgelopen tijd een groot aantal voorstellen ook in
deze raad is besproken waar het ging om verkoop van panden
die binnen het Stadskantoor-complex vallen. Ik heb nimmer
één opmerking van de raad gehoord over daar waar wij een
tekort in die situatie in dat hele complex hebben gekregen,
16
noch daar waar wij plusjes hadden als het ging om verkoop van
panden ten opzichte van de taxatie. In die zin denk ik dat er
niets bijzonders aan de hand is. Wij hebben al een aantal
keren panden verkocht met een plus en een aantal keren panden
verkocht met een min. Het zal u bekend zijn dat bijvoorbeeld
het pand Raadhuisplein 23, wat ik net noemde, binnenkort
wordt verhuurd. Dat betekent dat wij op jaarbasis in feite
ten opzichte van de taxatiewaarde van dat pand f 2 ton ver
dienen. Daar hoor ik dan weer niemand over. Ik heb het gevoel
dat het verstandig is om die dingen in zijn totaliteit te
bezien en niet al te zeer te focussen op dit pand. De lijn
van het college is marktconform verkopen en wij zijn er van
overtuigd dat dit voorstel een marktconform voorstel is.
Een andere bestemming voor deze panden.
Wij hebben in het verleden al een paar keer in de commissie
gesproken over de bestemming van deze panden. Dit zijn typi
sche kantoorpanden die eigenlijk alleen voor dit type gebruik
geschikt zijn. Ik heb ook al uitgebreid in de commissie
verteld hoe dat zit. Mevrouw Van Ammers is gekomen met het
voorstel van hotel De Bleek, dat is blijkbaar ook in de
markt. Ik heb daarvan gezegd dat het een heel licht staalcon
structie gebouw en als je één ding voor geluidsisolatie nodig
hebt, dan is dat wel massa, gewoon veel beton. Dat zit in dit
gebouw, dat is het bijzondere daarvan, dat is hier voorradig.
Dus heeft het niet zoveel zin om allerlei gebouwen naar voren
te brengen. Er zijn een stuk of tien complexen bekeken,
waaronder St. Jacobsstraat op de hoek, Amicitia, het pand op
de Wissesdwingerde Leeuwarder Courant, het GSD-pand.
(Mevrouw Van Ammers: Die zijn ook onderzocht?Ja natuurlijk,
ik kijk wel vaker naar panden, maar daar hebben wij het hier
niet over. Ze zijn uiteraard onderzocht door die mensen die
genoemd zijn en die met elkaar gezocht hebben naar goede
oplossingen.
Het complex is natuurlijk goed bereikbaar voor de functie die
het heeft, het is geen groot stadskantoor. Dat is nu net het
probleem, voor een echte kantoorhouder zijn er weinig par
keerplaatsen. Voor dit type gebruik, waarvan ik toch hoop dat
de meeste mensen die daar naartoe komen op de fiets komen,
dan wel lopend, dan wel met het openbaar vervoer, is het goed
bereikbaar. Als men dan een keer met de auto komt, dan zijn
er op loopafstand goede voorzieningen beschikbaar. Ook naar
het VerkeersMilieuPlan, dat is mede-onderschreven door de
WD-fractie, zal het duidelijk zijn dat de bereikbaarheid
volstrekt wordt gegarandeerd.
De vraag of het wel voldoende groot is, want er kan worden
uitgeweken naar theater Romein. Dat heeft mevrouw Van Ammers
17