voor ook in dit geval gekozen hebben. De leneaire methode verzwaart de problematiek enorm in het begin. Het is al lastig genoeg om binnen de beperkte middelen die wij hebben tot een oplossing te geraken voor dit probleem van deze instellingen. Het verzwaren van de problematiek zonder dat daar echt aanleiding voor is, nogmaals omdat alle andere grote bouwkundige investeringen in de afgelopen periode ook allemaal op diezelfde basis heeft plaatsgevonden, is voor het college geen aanleiding geweest om voor de lineaire methode te kiezen. (De heer Greving: Heeft de wethouder dit ook nagetrokken bij concern-FinanciënIk heb het bij de dienst nagetrokkenik weet dat de Dienst Welzijn in de veronder stelling leefde dat men rustig nog op annuïteit verder kon gaan. Er ligt een toezegging van de vorige wethouder Financiën in de Commissie Bestuur en Middelen dat wij dit in de toekomst niet meer gaan doen.) Ik heb daar andere signalen van gekregen, namelijk dat dit punt naar voren is gekomen, dat er over gesproken zal worden, maar dat er nog geen defi nitief besluit ligt dat alle investeringen in de toekomst gefinancierd zullen gaan worden via de lineaire methode. Het is wel gebruikelijk dat voor de meeste afschrijvingen op dit moment die methode wordt gehanteerd. Die informatie komt uiteraard niet alleen vanuit de sector Welzijn, het voorstel is in nauw overleg gemaakt samen met concern-Financiën, ook vanwege financieringsconstructies die er in zitten. (De heer Greving: Waarbij concern-Financiën tegen mij heeft gezegd dat zij daar eerlijk gezegd niet op hebben gelet.) Dit vind ik zo langzamerhand wel lastig worden. Ook nadien hebben wij de vraag gesteld en dat heeft niet geleid tot aanpassingen. Ik kom dan bij mevrouw Van Ammers die ook inhoudelijk geen problemen heeft, zij het dat zij toch een groot aantal vragen neerlegt In de eerste plaats de panden die getaxeerd zijn op f 2,4 miljoen. Ik denk dat wij ons moeten realiseren dat voor het hele complex, inclusief pand 21, een richtbedrag was vastge steld. Wij hebben aanvankelijk gekeken of het mogelijk was alle drie de panden in te zetten voor deze vorm, maar de middelen hebben ons gedwongen om met minder ruimte genoegen te nemen. Het kan er precies in, dat is waar, maar de midde len dwingen je ertoe en dus heeft er een verdeling plaatsge vonden Ik heb er toch behoefte aan om vast te stellen - dan kom ik dadelijk over het complex Stadskantoor-panden nog te praten - dat er de afgelopen tijd een groot aantal voorstellen ook in deze raad is besproken waar het ging om verkoop van panden die binnen het Stadskantoor-complex vallen. Ik heb nimmer één opmerking van de raad gehoord over daar waar wij een tekort in die situatie in dat hele complex hebben gekregen, 16 noch daar waar wij plusjes hadden als het ging om verkoop van panden ten opzichte van de taxatie. In die zin denk ik dat er niets bijzonders aan de hand is. Wij hebben al een aantal keren panden verkocht met een plus en een aantal keren panden verkocht met een min. Het zal u bekend zijn dat bijvoorbeeld het pand Raadhuisplein 23, wat ik net noemde, binnenkort wordt verhuurd. Dat betekent dat wij op jaarbasis in feite ten opzichte van de taxatiewaarde van dat pand f 2 ton ver dienen. Daar hoor ik dan weer niemand over. Ik heb het gevoel dat het verstandig is om die dingen in zijn totaliteit te bezien en niet al te zeer te focussen op dit pand. De lijn van het college is marktconform verkopen en wij zijn er van overtuigd dat dit voorstel een marktconform voorstel is. Een andere bestemming voor deze panden. Wij hebben in het verleden al een paar keer in de commissie gesproken over de bestemming van deze panden. Dit zijn typi sche kantoorpanden die eigenlijk alleen voor dit type gebruik geschikt zijn. Ik heb ook al uitgebreid in de commissie verteld hoe dat zit. Mevrouw Van Ammers is gekomen met het voorstel van hotel De Bleek, dat is blijkbaar ook in de markt. Ik heb daarvan gezegd dat het een heel licht staalcon structie gebouw en als je één ding voor geluidsisolatie nodig hebt, dan is dat wel massa, gewoon veel beton. Dat zit in dit gebouw, dat is het bijzondere daarvan, dat is hier voorradig. Dus heeft het niet zoveel zin om allerlei gebouwen naar voren te brengen. Er zijn een stuk of tien complexen bekeken, waaronder St. Jacobsstraat op de hoek, Amicitia, het pand op de Wissesdwingerde Leeuwarder Courant, het GSD-pand. (Mevrouw Van Ammers: Die zijn ook onderzocht?Ja natuurlijk, ik kijk wel vaker naar panden, maar daar hebben wij het hier niet over. Ze zijn uiteraard onderzocht door die mensen die genoemd zijn en die met elkaar gezocht hebben naar goede oplossingen. Het complex is natuurlijk goed bereikbaar voor de functie die het heeft, het is geen groot stadskantoor. Dat is nu net het probleem, voor een echte kantoorhouder zijn er weinig par keerplaatsen. Voor dit type gebruik, waarvan ik toch hoop dat de meeste mensen die daar naartoe komen op de fiets komen, dan wel lopend, dan wel met het openbaar vervoer, is het goed bereikbaar. Als men dan een keer met de auto komt, dan zijn er op loopafstand goede voorzieningen beschikbaar. Ook naar het VerkeersMilieuPlan, dat is mede-onderschreven door de WD-fractie, zal het duidelijk zijn dat de bereikbaarheid volstrekt wordt gegarandeerd. De vraag of het wel voldoende groot is, want er kan worden uitgeweken naar theater Romein. Dat heeft mevrouw Van Ammers 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 9