gewoon niet voor de Nederlandse gemeenten, wij hebben hier een monistische vorm van bestuur en dat betekent dat wellicht ook de raad mee verantwoordelijk is voor wat hier gebeurd is. Naar de opvatting van mijn fractie kunnen wij pas conclusies trekken over wie welke verantwoordelijkheden exact heeft en welke consequenties daaraan moeten zitten, als wij ook een duidelijk beeld hebben van wat er exact gebeurd is. De be sluitvorming van het college omtrent het onderdeel informa tievoorziening is dus een onderdeel van het onderzoek. Het nemen van duidelijke besluiten op basis van een onduidelijk beeld van de werkelijkheid bevordert de politieke duidelijk heid niet. Ook de politieke geloofwaardigheid is daar niet bij gediend. (De heer Brinks: Ik wil de heer Hoogeveen vragen hoe hij nu zo'n verhaal op kan hemgen als de wethouder al gezegd heeft: wij hebben in februari informatie gehad over een mogelijke overschrijdingtoen heeft het college besloten om na te gaan of er een overschrijding was en hoe groot die overschrijding eventueel was, want er waren onduidelijkheden. In juni lag er een verslag, in september was er een echte stand van zaken, heeft de wethouder gezegd en in november lag het procesverslag erbij. Ik kan mij niet voorstellen dat niet helder en duidelijk is wie wanneer welke informatie had.) Het is wat mij betreft wel onhelder, het is in mijn herinnering en in de herinnering van een aantal commissieleden van de Commissie Bestuur en Middelen zo dat reeds in februari gemeld is dat er een aantal overschrijdingen bij het Stadskantoor waren, dat er overigens ook nog een aantal meevallers bij dat project waren. Dat betekent dus dat voor een deel mensen wel degelijk op de hoogte waren van wat er aan de hand was. Wat mij fractie betreft moet bij dat onderzoek worden betrokken alles wat aan de oorzaken van de budgetoverschrijding van het Stadskantoor bijgedragen heeft. (Mevrouw Van Aasaers: De motie gaat over het voorzien van informatie aan de raad en niet over de overschrijding.) Dat was precies waar ik naar toe wilde. Wat ik zeggen wilde is eigenlijk niets anders dan wat ik ook in mijn eerste termijn en in de commissievergadering van woensdagavond al heb gezegd. De wethouder heeft keer op keer betoogd dat zij pas zo laat met de informatie kwam omdat zij zo lang heeft moeten doen over het onderzoeken wat er nu eigenlijk echt aan de hand was. Ik vind het buitengewoon opmerkelijk dat zo'n onderzoek zo lang heeft geduurd, ik zou graag willen weten waarom dat is geweest. Dat kan iets te maken hebben met de wijze waarop het project georganiseerd is en dan heeft het dus ook iets te maken met de reden waarom dat project zo uit de hand is gelopen. Dat is exact wat ik woensdag heb gezegd en dat is ook exact wat ik in mijn eerste termijn heb gezegd. (De heer Brinks: Vindt de heer Hoogeveen het dan acceptabel dat de wethouder op het moment dat bekend is dat er een overschrijding is van ongeveer f 5 miljoen, zij 28 dat niet meldt in de commissiemaar eerst een procesverslag maakt.) Voorzitter, u heeft mij daarover geen uitspraken horen doen of ik dat wel of niet acceptabel vind, ik heb alleen gezegd dat ik eerst het complete beeld in kaart wil hebben en pas daarna wil spreken over de politiek consequen ties van een en ander, omdat ik vind dat het nemen van dit soort duidelijke en harde besluiten alleen kan op basis van een duidelijk beeld van de werkelijkheid. (De heer Jacobse: Ik mag toch hopen dat de heer Hoogeveen het met mij eens is dat de raad op een gegeven moment besluiten neemt over een budget dat vervolgens het college uitvoert, dat het de taak is van de raad om de uitvoering daarvan te controleren. Dat staat weliswaar los van de trias politica, maar dat komt er wel heel dicht bij. Dat heeft niets te maken met het monis tisch stelsel van de raad.) Daar heeft het wat mij betreft wel mee te maken. Daar waar de raad besloten heeft tot het bouwen van een Stadskantoor met een daarbijbehorend budget en bovendien besloten heeft dat het voor een deel van het budget verantwoordelijk wil blijven via de Commissie Bestuur en Middelen door uitdrukkelijk te bepalen dat uitgaven uit dat budget uitsluitend na besluit van de Commissie Bestuur en Middelen konden worden gedaan, door bovendien te besluiten dat alle verslagen van de stuurgroep naar diezelfde commissie toe moesten, heeft dus de commissie zich medeverantwoordelijk gemaakt ook voor de uitvoering van het project. Dat is exact het monistische stelsel waar wij in deze gemeente mee leven. (De heer Jacobse: Ik ben het volledig met de heer Hoogeveen eens als hij zegt: de commissie heeft zich medeverantwoorde lijk gemaakt via dat project en ik vind dat wij nu opnieuw moeten concluderen dat wij die verantwoordelijkheid niet hebben kunnen waarmaken omdat de gegevens daarvoor niet door het college zijn verstrekt.) Wij willen dus eerst weten wat daar exact de reden van is, daarna willen wij het besluit nemen De heer Krol: Voorzitter, ik wil twee opmerkingen bijna woordelijk herhalen van mijn eerste termijn en daarmee beant woordt ik dan wellicht ook de vraag wat wij met die motie zullen gaan doen. Ik heb in mijn eerste termijn gezegd dat die motie op dit moment als die wordt ingediend niet aan de orde is. Ik heb daarbij gezegd: al was het alleen maar uit het oogpunt van uiterste zorgvuldigheid en helderheid naar een ieder toe. Ik heb eraan toegevoegd - omdat sommigen dat suggereren herhaal ik dat nog maar eens - dat wij die vraag van de politieke consequenties ook niet van tafel vegen van niet relevant, nee, die is wel relevant, heel nadrukkelijk. Wij proberen ook geen uitstel te bewerkstelligen middels een wazig onderzoek, 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 15