want men kan zien dat dat heel duidelijk is. Wij zullen die vraag naar politieke consequenties heel serieus in overweging nemen, heb ik in eerste termijn gezegd, maar dan wel op basis van exacte gegevens, van exacte feiten van het gehele proces inclusief de informatievoorziening. Ik vind het wat vreemd en raar, ik hoor mevrouw Van Ammers dat iedere keer opnieuw zeggen, dat je dat uit elkaar kunt halen. Maar ik wil haar er nog eens op wijzen dat wij met elkaar het voorstel hebben gemaakt zoals het er ligt, inclu sief informatievoorziening. Nu kan zij dat wel tien keer los willen halen, maar het zit er wel in. Dus of je onderzoekt het en wilt weten wat er uit komt en hoe het in elkaar zit, of je zegt ik onderzoek het niet en ik stem met de motie mee. Het kan wat mij betreft niet alle twee. (Mevrouw Van Amaera: Het is dan jammer dat de heer Krol in het eerdere overleg dat ik met hem had niet zei dat dat hij dat niet begreep.) Me vrouw Van Ammers wist precies hoe ik erover dacht, ik heb haar ook gewaarschuwd dat ik dit zou zeggen, want het is ongeloofwaardig, heel simpel. Dan wil ik reageren op opmerkingen die nogal fundamenteel zijn, vind ik. Er zijn opmerkingen gemaakt met betrekking tot geloofwaardigheid van de raad die in het geding is of zou zijn en er is een opmerking gemaakt met betrekking tot een raad die zich zelf respecteert stuurt nu een wethouder weg. Als je het over geloofwaardigheid hebt, dan heb je het ook over geloofwaardigheid van raadsleden individueel. De raad vormen wij samen met elkaar als 37 mensen. Ik behoor tot die mensen die vinden dat als je mensen moet weg sturen, als je tegen mensen zegt: u moet weg gaan of ik verzoek u weg te gaan, dan denk ik dat je dat moet doen op basis van het hele proces. Want het is een proces dat begonnen is en een proces dat geëindigd is. Daar hebben wij met elkaar onze gedachten over van: had het wel moeten gebeuren en hoe is het gelopen. Ik denk dat het goed is dat wij dat helder op een rijtje krijgen. Dat heeft ook te maken met geloofwaardigheid van de raad en van raadsleden. Geloofwaardigheid heeft niet alleen te maken met: stuur maar gauw weg, geloofwaardigheid heeft ook te maken met een goed onderzoek, met weten waar je het over hebt en dan vervolgens conclusies trekken. Geloofwaar digheid is niet mensen achterna lopen die roepen: ik heb het altijd al geweten, het is niks en het wordt ook niks. Ik denk dat wij van die houding afmoeten, ik denk dat dat geen ge loofwaardigheid is. (De heer Jacobse: De heer Krol stelt terecht, althans voor zijn fractie, dat hij de uitkomsten van het onderzoek nauwgezet zal bestuderen en daaruit conclusies zal trekken. Mijn fractie zou het plezierig vinden als wij van zijn fractie van tevoren de criteria zouden kunnen ont vangen waarop hij dat onderzoek dan vervolgens beoordeelt 30 want criteria hebben nog wel eens de neiging te verschuiven als de uitslag van het onderzoek bekend is.) Mijnheer Jacobse, wij hebben een aantal uren met vijf frac tievoorzitters intensief vergaderd met betrekking tot de omschrijving van dit onderzoeksvoorstel. Ik heb de heer Jacobse daar gemist. (De heer Jacobae: De heer Krol wist dat ik er niet zou zijnOp dat moment hadden wij tot overeen stemming kunnen komen over het onderzoeksvoorstel en ook eventueel de criteria. Het ligt er nu zoals het er ligt en daar moet hij het mee doen. Mevrouw De Haan: Mijnheer de voorzitter, ik wil nog een keer herhalen wat ik in eerste instantie gezegd heb, dat ik het op zichzelf onbegrijpelijk vind dat zeker fracties die hun handtekening onder het initiatiefvoorstel hebben gezet, nu inhoud en procedure uit elkaar trekken. Ik sluit mij wat dat betreft aan bij de heer Krol en de heer Hoogeveen. Van frac ties die dat onderzoek ondertekend hebben had ik dat eerlijk gezegd niet verwacht. Ik heb in mijn eerste instantie ook gezegd dat ik vind dat de oppositiepartijen bezig zijn de hele procedurele kant op te blazen. Ik gebruik de term monisme alleen omdat sommige partijen zich voortdurend zo opstellen. Ik zal de fracties voortaan bij naam noemen en de term achterwege laten. Wat ik wil zeggen is dat ik vind dat een aantal fracties hier de hele procedurele zaak opblazen. Ik heb gezegd dat ik het eigenlijk te gek voor woorden vind, wij doen daar niet aan mee - het gaat puur om een procedurele zaak - dat het college naar huis gestuurd zou worden. Als de PvdA-fractie het over procedure en inhoud heeft, staat voor ons de inhoud in ieder geval bovenaan. Ik merk ook dat wij door burgers aangesproken worden op de inhoud en niet op de procedure. Ik vind ook dat wij nu niet puur alleen op basis van een procedure, waarvan de wethouder zelf zegt dat dat achteraf anders had gemoeten, kunnen oordelen. Wij hebben ook uitgesproken dat wij hadden gewild dat er eerder geïnformeerd was, maar dat is voor ons absoluut niet een reden om een heel college voor naar huis te sturen. Dat wou ik nog een keer duidelijk maken. (De heer Brinks: Misschien mag ik mevrouw De Haan toch even duidelijk maken dat de partijen die de motie hebben ondertekend niets zeggen over het hele college, ze zeggen alleen maar iets over de wethouder Middelen. Als het college daaraan de consequen tie verbindt dat het zelf ook opstapt, dan is dat een conse quentie die het college daaraan verbindt, niet de partijen die de motie ondertekenen.Het is wel een consequentie die zij weten en dus ook mee afwegen. (De heer Brinks: Nee, waarom zouden wij dat mee afwegen. Wij zijn heel duidelijk en heel helder in wie wij verantwoordelijk achten voor het 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 16